Του ΓΙΑΝΝΗ ΛΥΒΙΑΚΗ
Το δρόμο της ιδιωτικοποίησης παίρνει το
αεροδρόμιο Χανίων, ενώ είναι σε εξέλιξη διαδικασία επέκτασής του, αξίας
πολλών εκατομμυρίων ευρώ, η οποία συγχρηματοδοτείται από κοινοτικά
κονδύλια. Κύκλοι της Πολιτικής Αεροπορίας χαρακτηρίζουν το αεροδρόμιο
Χανίων «φιλέτο», με κέρδη της τάξης των 10 εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο.
Οι ίδιοι κύκλοι θεωρούν πως ίσως επιβαρυνθούν με επιβολή τελών οι
επιβάτες με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την τουριστική κίνηση.
Το αεροδρόμιο Χανίων είναι το μοναδικό στην Κρήτη, όπως
υποστηρίζουν, στο οποίο «μπαίνουν» ιδιωτικά συμφέροντα, ενώ το
αεροδρόμιο Ηρακλείου μένει εκτός ιδιωτικοποίησης. Την ίδια ώρα, έτοιμο
να ξεκινήσει είναι το έργο επέκτασης του αεροδρομίου Χανίων, καθώς η
εταιρεία «ΑΚΤΩΡ», που θα το υλοποιήσει, κέρδισε στο Συμβούλιο της
Επικρατείας (ΣτΕ) τα ασφαλιστικά μέτρα.
Το έργο επέκτασης είναι προϋπολογισμού 110 εκατομμυρίων ευρώ, το μεγαλύτερο στην Κρήτη, με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ. Ωστόσο, η ανάδοχος εταιρεία έχει προσφέρει μεγάλη έκπτωση, οπότε το τελικό κόστος αναμένεται να ανέλθει σε μικρότερο ποσό, αλλά σε κάθε περίπτωση, δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Το ερώτημα που θέτουν κύκλοι του αεροδρομίου και της πολιτικής, είναι «πώς θα παραχωρηθεί υποδομή υπό κατασκευή, με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, σε ιδιώτη και με ποιο αντάλλαγμα; Πώς θα υπολογιστεί η αξία του αεροδρομίου και ειδικά για 30ετή σύμβαση;». Γιατί για τόσα χρόνια προβλέπεται η παραχώρηση.
Στις 27 Μαρτίου το δ.σ. του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) ενέκρινε τη διαδικασία και τους όρους αξιοποίησης «για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης» και του αεροδρομίου Χανίων.
Κύκλοι της Πολιτικής Αεροπορίας εκτιμούν ότι τα παραχωρημένα αεροδρόμια «θα έχουν αυξημένα τέλη και απευθείας επιβαρύνσεις στους επιβάτες ενώ τα κρατικά θα έχουν μηδενικά, όπως και σήμερα».
Το αεροδρόμιο Ηρακλείου λέγεται ότι εξαιρέθηκε εν όψει της διαδικασίας δημοπράτησης του αεροδρομίου Καστελλίου Πεδιάδας, αλλά, σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, «πρόκειται για ένα εντελώς νέο έργο και αυτό το διαφοροποιεί από τις παραχωρήσεις που σήμερα συζητούμε».
Κατηγορηματικά εναντίον της ιδιωτικοποίησης του αεροδρομίου Χανίων τάσσεται και ο υπεύθυνος τομέα Ανάπτυξης της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, βουλευτής Χανίων, Γιώργος Σταθάκης.
Επικαλείται την πρόσφατη μεταφορά του κέντρου δραστηριοτήτων της «Ryanair» στα Χανιά, για να υπογραμμίσει ότι «η δημόσια διαχείριση των αεροδρομίων κατά κανέναν τρόπο δεν εμποδίζει τη λειτουργία τους ως τοπικών πόλων ανάπτυξης».
Οπως επισημαίνεται, στις 4 Απριλίου 2013 ψηφίστηκε επί της αρχής και επί των άρθρων στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο «Διαμόρφωση Φιλικού Περιβάλλοντος για τις Στρατηγικές και Ιδιωτικές Επενδύσεις», στο οποίο προστέθηκε με τη μορφή τροπολογίας το σχέδιο αναδιάρθρωσης της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και σύστασης της Ανώνυμης Εταιρείας Διαχείρισης Περιφερειακών Αεροδρομίων (ΑΕΔΙΠΑ).
Στην παρέμβασή του, κατά τη διάρκεια της κατ' άρθρο ψήφισης του νομοσχεδίου, ο κ. Σταθάκης αναφέρθηκε στην επικείμενη επέκταση του αεροδρομίου Χανίων, υποδεικνύοντας πως η προγραμματισμένη χρηματοδότησή της θα ευνοήσει τελικά τον ιδιώτη επενδυτή, που θ' αναλάβει τη διαχείρισή του.
(Ελευθεροτυπία - 10/4/2013)
Link: http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=356615
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου