Δευτέρα 8 Ιουνίου 2015

Ενδιαφέρον για τα τοπικά προϊόντα από τους επισκέπτες των Χανίων

Του ΓΙΑΝΝΗ ΛΥΒΙΑΚΗ
Ενδιαφέρον για τα τοπικά προϊόντα δείχνουν οι πρώτοι ξένοι επισκέπτες του 2015 στον Νομό Χανίων. Οι περισσότεροι είναι εύποροι και σε ηλικίες κοντά στα 50.
Θεωρούν κανονικές τις τιμές των υπηρεσιών και των προϊόντων, ενδιαφέρονται για το κρασί, το ελαιόλαδο και τη γραβιέρα και στο πρόγραμμά τους συμπεριλαμβάνουν εστιατόρια και ταβέρνες.
Αυτά είναι τα πρώτα συμπεράσματα νέας έρευνας που έχει σκοπό να διερευνήσει και να αξιολογήσει το προφίλ του αλλοδαπού τουρίστα που επιλέγει να κάνει διακοπές στα Χανιά στην αρχή της τουριστικής περιόδου. Η έρευνα, που παρουσιάστηκε το βράδυ του Σαββάτου σε εκδήλωση στο “Porto Platanias”, πραγματοποιήθηκε στο αεροδρόμιο Χανίων μέχρι και τον Μάιο, συγκεντρώνοντας 450 έγκυρα ερωτηματολόγια, από ερευνητές του Μ.Α.Ι.Χ., του Πολυτεχνείου και του Πανεπιστημίου Κρήτης.
Η έρευνα και ανάλυση συντονίστηκε από το Τμήμα Οικονομίας και Διοίκησης του Μ.Α.Ι.Χ., σε συνεργασία με το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης. Για τη δόμηση του ερωτηματολογίου και καθ’ όλη την πορεία της έρευνας υπήρξε επικοινωνία με την Ενωση Ξενοδόχων Χανίων.
Η ομάδα συγγραφής και ανάλυσης αποτελείτο από τον διευθυντή του Μεσογειακού Αγρονομικού Ινστιτούτου Χανίων δρα Γεώργιο Μ. Μπαουράκη, τον ερευνητή του Μ.Α.Ι.Χ. Γεώργιο Αγγελάκη, τον καθηγητή Κωνσταντίνο Ζοπουνίδη (Πολυτεχνείο Κρήτης – Audencia Nantes School of Management) και τον Περικλή Δράκο (Ε.Δ.Ι.Π. Πανεπιστήμιο Κρήτης). Οπως σημειώνουν οι ερευνητές, τα πρώιμα αυτά συμπεράσματα αποτελούν τμήμα της ετήσιας έρευνας του Παρατηρητηρίου Τουρισμού που βρίσκεται σε εξέλιξη και θα ολοκληρωθεί με το τέλος της τουριστικής περιόδου. Γι’ αυτό τον λόγο είναι συνετό τα αποτελέσματα αυτά να τα διαβάσουμε υπό το πρίσμα της τάσης και όχι των απόλυτων αριθμών.
Σύμφωνα με την έρευνα, οι τουρίστες που προτιμάνε το αεροδρόμιο Χανίων ως τελικό προορισμό για τις διακοπές τους στην αρχή της τουριστικής περιόδου θεωρούν στην πλειοψηφία τους τις τιμές κανονικές προς φτηνές σε σχέση με άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς, ενώ η σχέση τιμής ως προς την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών και προϊόντων είναι καλύτερη. Η ηλικία των επισκεπτών είναι σαφώς πάνω από τον μέσο όρο της τουριστικής περιόδου κατά 7-10 έτη ανεβάζοντας τη μέση ηλικία κοντά στα 50, ενώ η πλειοψηφία έχει ξαναέρθει στη Δυτική Κρήτη. Τα οικογενειακά τους εισοδήματα, τα οποία βρίσκονται πάνω από 50.000 ευρώ, έχουν μεγαλύτερο μέσο όρο από αυτά της κλασικής σεζόν, με αποτέλεσμα να ξοδεύουν περισσότερα κατά τη διάρκεια των 7 ημερών που διαμένουν στη Δυτική Κρήτη με έναν μέσο όρο δαπάνης στα 350 ευρώ κατά κεφαλήν.
Στη συντριπτική τους πλειοψηφία διαμένουν στις γύρω περιοχές του Πλατανιά και των Χανίων, κυρίως σε πολυτελή ξενοδοχεία 4 & 5 αστέρων. Σημαντική είναι η αύξηση των επισκεπτών στην περιοχή της Κισάμου, η οποία καταγράφει μερίδιο της τάξεως του 12%. Το κλίμα και η φυσική ομορφιά του τόπου συνεχίζουν να αποτελούν καταλυτικό παράγοντα στην επιλογή του τελικού προορισμού του, αντλώντας πληροφορίες για τον τόπο διακοπών από το οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον, αλλά και από το διαδίκτυο. Παράλληλα, οι κρατήσεις των ξενοδοχειακών καταλυμάτων πραγματοποιούνται κυρίως από ταξιδιωτικά γραφεία και πράκτορες.
«ΑΛΛΑΓΗ ΚΡΑΜΑΤΟΣ»
Ακόμα οι ερευνητές διαπιστώνουν «μια αλλαγή κράματος των τουριστών, με τους περισσότερους να προτιμούν τις διακοπές με τον/τη σύζυγο και μετά έπονται οι οικογενειακές διακοπές. Τα ζευγάρια διαφοροποιούνται όσον αφορά τη διαμονή τους, αφού ένα μεγάλο ποσοστό προτιμά ενοικιαζόμενα δωμάτια/studios και ξοδεύουν περισσότερα από τον μέσο όρο, κατ’ άτομο. Αντίθετα, οι οικογένειες, αν και εμφανίζονται με μεγάλα εισοδήματα, προτιμούν το ξενοδοχείο και το all inclusive με αποτέλεσμα να ξοδεύουν σαφώς λιγότερα. Σημαντικό επίσης είναι και το ποσοστό (80%) των αλλοδαπών επισκεπτών που δεν δίνουν σημασία στην ύπαρξη του σήματος Ε.Ο.Τ. στα καταλύματα που διαμένουν.
Αναφορικά με τις μετακινήσεις τους, οι αλλοδαποί τουρίστες χρησιμοποιούν κυρίως τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, ενώ με μεγάλη ικανοποίηση  κάνουν χρήση των λεωφορείων και ταξί για τις διάφορες περιηγήσεις τους. Ωστόσο, υπάρχει περιορισμένη κίνηση σε δημοφιλείς προορισμούς, καταγράφοντας αναλογικά χαμηλότερη του μέσου όρου επισκεψιμότητα σε όλα τα σημαντικά αξιοθέατα και “θέρετρα” εκτός των Μουσείων, ενώ στην πρώτη θέση επισκεψιμότητας, αναφορικά με τις παραλίες, παραμένει η παραλία του Ελαφονησίου».
«ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΑΠΟ ΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΤΩΝ ΚΑΤΑΛΥΜΑΤΩΝ»
Επίσης, οι ερευνητές συμπεραίνουν ότι «ο αλλοδαπός επισκέπτης αισθάνεται εξαιρετικά ικανοποιημένος από τις υπηρεσίες που του προσφέρει το τουριστικό κατάλυμα. Εχει βελτιώσει την εικόνα του για τα μεταφορικά μέσα,  συνεχίζει όμως να νιώθει σχετικά ανασφαλής για την κατάσταση του οδικού δικτύου και την οδική σήμανση. Ιδιαίτερη προσοχή χρήζει η αυξημένη αρνητική άποψη των επισκεπτών σχετικά με την καθαριότητα στην πόλη και στις παραλίες που ξεπέρνα το 20%».
ΤΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ
Αναφορικά με τα τοπικά αγροτικά προϊόντα, οι μισοί αλλοδαποί τουρίστες στρέφονται στην αγορά του κρασιού, του ελαιολάδου και της γραβιέρας.
Εκτός από τα έξοδα που έχουν κάνει για τα αεροπορικά εισιτήρια και το κόστος διαμονής τους, εννέα στους δέκα τουρίστες δαπανούν το περισσότερο μέρος του προϋπολογισμού τους στις ταβέρνες και καφετέριες, ακολουθούν οι δαπάνες σε σούπερ μάρκετ και σε μετακινήσεις, ενώ αντίθετα πολύ μικρό είναι το ποσοστό αυτών που ενδιαφέρονται να δαπανήσουν κάποια χρήματα για τη νυχτερινή τους διασκέδαση».
ΜΕΙΩΣΗ ΣΕ ΝΟΡΒΗΓΟΥΣ – ΦΙΝΛΑΝΔΟΥΣ
Σχετικά με τις αφίξεις αλλοδαπών τουριστών στο αεροδρόμιο Χανίων και με βάση τα πρόσφατα στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας Χανίων για την περίοδο Ιανουάριος – Μάιος 2015, όπως αναφέρεται στην έρευνα «σημειώνονται 183.000 αφίξεις, με αύξηση να καταγράφεται από όλες τις κύριες εθνικότητες, εκτός όμως από Νορβηγούς και Φινλανδούς, οι οποίοι σημειώνουν μια σημαντική μείωση κατά 10% και 7%, αντίστοιχα. Αποτέλεσμα αυτών των μειώσεων είναι να περιορίζεται η αύξηση σε ένα μικρό ποσοστό της τάξεως του 1,8%, μιας και οι δύο αυτές εθνικότητες καταλαμβάνουν πολύ υψηλά ποσοστά επί των συνολικών αφίξεων.
Επίσης, οι μισοί περίπου αλλοδαποί τουρίστες  προέρχονται από τις σκανδιναβικές χώρες, ποσοστό το οποίο όμως είναι πολύ μικρότερο σε σχέση με τα πρόσφατα προηγούμενα έτη. Αυτό οφείλεται κυρίως στο ότι σχεδόν τέσσερις στους δέκα αλλοδαπούς τουρίστες που καταφτάνουν στο αεροδρόμιο Χανίων προτιμούν την αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους “Ryanair” και της οποίας το 90% των επιβατών προέρχεται από μη σκανδιναβικές χώρες, αλλάζοντας έτσι το μίγμα των τουριστών που επιλέγει το αεροδρόμιο Χανίων ως τελικό προορισμό».
(Χανιώτικα νέα - 8/6/2015)
Link: http://www.haniotika-nea.gr/endiaferon-touriston-gia-ta-topika-proionta/#

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου