Φάρμες με ξεραμένα ζαρζαβατικά και
εξαφανισμένους αγρότες έχει γεμίσει τον τελευταίο καιρό το Διαδίκτυο. Το
δημοφιλέστατο παιχνίδι, που είχε καταφέρει να αποκτήσει εκατομμύρια
φανατικούς οπαδούς, μοιάζει να ξεφουσκώνει, ίσως όχι τόσο όσο τα
αντίστοιχα του είδους, επικίνδυνα για τη Zynga.
Η εταιρεία, που μάλιστα σκόπευε να δημιουργήσει και εκτός Ιστού
παιχνίδια τζόγου, τώρα μαζεύεται σιγά σιγά, έχει ήδη περικόψει θέσεις
εργασίας και κοιτάζει αποσβολωμένη τα οικονομικά της νούμερα να
κατακρημνίζονται.
Θέριζαν υπερκέρδη
Λίγα μόλις χρόνια πριν, το 2009, η στήλη έγραφε πως μόνο στις ασιατικές χώρες ο τζίρος από τα διαδικτυακά παιχνίδια τύπου Farmville είχαν αγγίξει... ουρανό. Ετησίως οι δημιουργοί παιχνιδιών τσέπωναν πάνω από 5 δισ. δολάρια και μάλιστα με μηδενικό κόστος. Τι πούλαγαν; Τίποτα! Τίποτα χειροπιαστό, για να είμαστε πιο σαφείς. Τα διαδικτυακά παιχνίδια πρόσφεραν διάφορα γκατζετάκια -έναντι πραγματικών χρημάτων όμως-, τα οποία χρησίμευαν για να... ντυθούν άβαταρ, να εξοπλιστούν εικονικά «σπίτια», «φάρμες», να αγοραστούν σούπερ ντούπερ όπλα κ.λπ. Οι αγοραστές -με άλλα λόγια- έπαιρναν αέρα κοπανιστό που μπορεί να είχε τη μορφή... καπέλου για το διαδικτυακό τους ζωάκι, για παράδειγμα.
Τότε, οι οικονομολόγοι προφήτευαν ότι το 2015 τα έσοδα από αυτή τη φάμπρικα θα ξεπερνούσαν τα 17 δισ. δολάρια. Ωστόσο, τα πράγματα δεν κύλησαν όπως τα φαντάζονταν οι οικονομολόγοι. Στις αρχές της οικονομικής κρίσης, οι στρατιές ανέργων δεν είχαν χρήματα για εξόδους, λούσα και οτιδήποτε περιττό, και έτσι στρέφονταν μανιωδώς σε ό,τι ήταν τζάμπα. Τέτοια παιχνίδια, όπως το Farmville για παράδειγμα, ήταν η χαρά όσων έμεναν σπίτι και η μόνη τους διασκέδαση ήταν το gaming. Παίξε, παίξε, όλο και κάτι «γυάλιζε» στους παίκτες. Μα, ένα διαφορετικό σπαρτό, μια μηχανή που οργώνει, σπέρνει και θερίζει με μια κίνηση, όλο και κάτι «έμπαινε» στο μάτι όσων νυχθημερόν μάζευαν μαρούλια και βιόλες από τις φάρμες τους. Και επειδή αρχή κρίσης ήταν μόνο, όλο και κάτι επέλεγαν να αγοράσουν για 2-3 ευρώ. Εξάλλου μην ξεχνάμε: αυτή ήταν ίσως η μοναδική τους διασκέδαση.
Δει δη χρημάτων
Με την πάροδο των χρόνων, όμως, με την οικονομική κρίση να βαθαίνει και την ανεργία να καλπάζει, η πλειονότητα όσων έπαιζαν διαπίστωσαν δύο πράγματα: πρώτον, ότι -εντάξει- καλή είναι η φάρμα για λίγο, αλλά αν θέλουν πραγματικά να βρουν δουλειά, πρέπει να βγουν στην αγορά εργασίας και να λιώσουν τα πόδια τους στη γύρα και, δεύτερον, ότι ακόμη και τα 2-3 ευρώ που δίνουν για το σούπερ λίπασμα μπορούν να χρησιμεύσουν για να αγοράσουν τα ζυμαρικά της εβδομάδας. Ετσι, λοιπόν, οι φάρμες άρχισαν αργά αλλά σταθερά να... μαραίνονται. Το ίδιο και τα έσοδα της Zynga, που -καλομαθημένη στα πολλά χρήματα από κάθε γωνιά του πλανήτη για διαδικτυακές σαχλαμαρίτσες- μάζεψε τα οικονομικά της, τα έβαλε κάτω και ξεκίνησε τις περικοπές.
Πλέον τα έσοδα από τα διαδικτυακά παιχνίδια συρρικνώνονται, ενώ παράλληλα για την πλειονότητα των άλλοτε «πωρωμένων» παικτών η ενασχόληση με την καθημερινότητα μπαίνει -έπειτα από καιρό ξανά- σε πρώτο πλάνο. Αυτό δεν σημαίνει πως ο κόσμος δεν παίζει πια στο Διαδίκτυο. Κάθε άλλο! Τα παιχνίδια που επιλέγει όμως είναι πλέον δωρεάν. Και όταν λέμε δωρεάν, εννοούμε δωρεάν, εντελώς δωρεάν. Τα «γκατζετάκια» που πρέπει να αγοραστούν με κανονικό χρήμα και όχι... διαδικτυακό, τα αποφεύγει. Εξάλλου, όπως συνέβαινε από την πρώτη στιγμή στο Ιντερνετ, αυτό είναι το αναμενόμενο: γιατί κάποιος να αγοράσει κάτι, από τη στιγμή που μπορεί να το έχει τζάμπα;
Για περισσότερα επισκεφθείτε και τα:
* www.bbc.co.uk/news/ business-23460640
* www.businessweek.com/ articles/2013-06-04/a-short-history-of-zyngas-rapid-decline
* www.nytimes.com/2013 /07/26/business/zynga-shares-fall-on-news-it-is-ending-plan-for-gambling.html?-r=0
* www.bloomberg.com /news/2013-06-24/zynga-falls-as-china-games-head-tian-leaves-san-francisc.html
(Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία - 18/8/2013)
Link: http://www.enet.gr/?i=arthra-sthles.el.home&id=380443
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου