Του ΚΩΣΤΑ ΚΑΡΤΑΛΗ
Στο προφητικό του κείμενο στην «Ε», τον Φεβρουάριο του 1993, «Ο νεοναζισμός δεν είναι οι άλλοι», ο Μάνος Χατζιδάκις διέβλεπε την άνοδο του κτήνους, όπως ονόμαζε νεοναζισμό, φασισμό, ρατσισμό και κάθε αντικοινωνικό και αντιανθρώπινο φαινόμενο συμπεριφοράς.
Τότε οι περισσότεροι από μας αδιαφορούσαμε ή ακόμα και διασκεδάζαμε με τα γραφικά χουντικά απόνερα. Οι κυβερνήτες μάς διαβεβαίωναν ότι η δημοκρατία μας είναι θωρακισμένη και δεν κινδυνεύει από νοσταλγούς της 21ης Απριλίου. Τώρα φτάσαμε και στα μαχαίρια.
Ο μεγάλος μας καλλιτέχνης και όχι μόνο, στο άρθρο του εξηγούσε ότι μόνη ελπίδα για την καταπολέμηση του κτήνους είναι η Παιδεία, η αληθινή όμως και όχι η ανεύθυνη εκπαίδευση.
Βλέποντας την κατάσταση της Παιδείας σήμερα αλλά και τις τελευταίες δεκαετίες, διαπιστώνουμε ότι κάνουμε όλα αυτά ακριβώς που φοβόταν ο Μάνος Χατζιδάκις. Πού είναι η Παιδεία «που δεν εφησυχάζει ούτε δημιουργεί αυταρέσκεια στον σπουδάζοντα, αλλά πολλαπλασιάζει τα ερωτήματα και την ανασφάλεια»;
Τα κόμματα εξουσίας φρόντισαν να απομακρύνουν την προοπτική τέτοιας Παιδείας, γιατί οι ελεύθερα σκεπτόμενοι πολίτες είναι επικίνδυνοι για το σύστημα εξουσίας. Και δυστυχώς το παιχνίδι αυτό συνεχίστηκε για δεκαετίες, χωρίς ουσιαστικά να προβάλλουν μεγάλη αντίσταση οι ίδιοι οι μετέχοντες στην Παιδεία, δάσκαλοι κάθε βαθμίδας, και κυρίως όσοι κατάρτιζαν τα προγράμματα. Ακόμα και οι περισσότεροι συνδικαλιστές, που περιορίζονταν να διεκδικούν συνεχώς τα ίδια πράγματα.
Στο προφητικό του κείμενο στην «Ε», τον Φεβρουάριο του 1993, «Ο νεοναζισμός δεν είναι οι άλλοι», ο Μάνος Χατζιδάκις διέβλεπε την άνοδο του κτήνους, όπως ονόμαζε νεοναζισμό, φασισμό, ρατσισμό και κάθε αντικοινωνικό και αντιανθρώπινο φαινόμενο συμπεριφοράς.
Τότε οι περισσότεροι από μας αδιαφορούσαμε ή ακόμα και διασκεδάζαμε με τα γραφικά χουντικά απόνερα. Οι κυβερνήτες μάς διαβεβαίωναν ότι η δημοκρατία μας είναι θωρακισμένη και δεν κινδυνεύει από νοσταλγούς της 21ης Απριλίου. Τώρα φτάσαμε και στα μαχαίρια.
Ο μεγάλος μας καλλιτέχνης και όχι μόνο, στο άρθρο του εξηγούσε ότι μόνη ελπίδα για την καταπολέμηση του κτήνους είναι η Παιδεία, η αληθινή όμως και όχι η ανεύθυνη εκπαίδευση.
Βλέποντας την κατάσταση της Παιδείας σήμερα αλλά και τις τελευταίες δεκαετίες, διαπιστώνουμε ότι κάνουμε όλα αυτά ακριβώς που φοβόταν ο Μάνος Χατζιδάκις. Πού είναι η Παιδεία «που δεν εφησυχάζει ούτε δημιουργεί αυταρέσκεια στον σπουδάζοντα, αλλά πολλαπλασιάζει τα ερωτήματα και την ανασφάλεια»;
Τα κόμματα εξουσίας φρόντισαν να απομακρύνουν την προοπτική τέτοιας Παιδείας, γιατί οι ελεύθερα σκεπτόμενοι πολίτες είναι επικίνδυνοι για το σύστημα εξουσίας. Και δυστυχώς το παιχνίδι αυτό συνεχίστηκε για δεκαετίες, χωρίς ουσιαστικά να προβάλλουν μεγάλη αντίσταση οι ίδιοι οι μετέχοντες στην Παιδεία, δάσκαλοι κάθε βαθμίδας, και κυρίως όσοι κατάρτιζαν τα προγράμματα. Ακόμα και οι περισσότεροι συνδικαλιστές, που περιορίζονταν να διεκδικούν συνεχώς τα ίδια πράγματα.
Μα καλά, δεν μπορούμε να εφαρμόσουμε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα, κατά γενική ομολογία πετυχημένο από άλλη ευρωπαϊκή χώρα; Ας δούμε δύο μικρές ιστορίες, που μέσα στην ταραγμένη εβδομάδα δεν κατάφεραν να δουν το φως της δημοσιότητας.
* Το Λύκειο «IES Gerardo Diego» της περιοχής Pozuelo de Alarcon της Μαδρίτης ανάρτησε στο Διαδίκτυο βίντεο με τίτλο «Πάντα ευχαριστούμε την Ελλάδα» και θέμα το ποίημα του Καβάφη «Ιθάκη». Η απαγγελία του ποιήματος γίνεται σε διάφορες γλώσσες, ξεκινώντας με την ελληνική, με σκοπό τη μεταφορά των νοημάτων του ποιήματος στη σύγχρονη εποχή (www.youtube. com/watch?v= KvG08Vwmvmo&feature=youtu.be).
Την πρωτοβουλία χαιρέτισε ο πρέσβης της Ελλάδας στη Μαδρίτη Φραγκίσκος Βέρρος, ο οποίος με επιστολή του ευχαρίστησε την υπεύθυνη καθηγήτρια Barbara Pastor και τους μαθητές της για την εξαιρετική ιδέα τους να απαγγείλουν το ποίημα του μεγάλου Ελληνα ποιητή και να αναδείξουν την προσφορά του και τη διαχρονικότητά του.
Η Ισπανίδα καθηγήτρια είπε ότι το εν λόγω βίντεο αποτελεί ένδειξη ευχαριστίας προς την Ελλάδα για την τεράστια πολιτιστική κληρονομιά της στην ανθρωπότητα.
* Οκτώ Αυστριακοί μαθητές επισκέφτηκαν την περασμένη Τρίτη τη Ρόδο. Ηταν μια επιμορφωτική εκδρομή, αλλά και το έπαθλό τους για τη νίκη τους στην Ολυμπιάδα Αρχαίων Ελληνικών που διοργανώθηκε φέτος -όπως και κάθε χρόνο- στη χώρα τους. Οι νεαροί Αυστριακοί επισκέφθηκαν σχολείο του νησιού και παρακολούθησαν μάθημα Αρχαίων Ελληνικών μαζί με μαθητές της Β' Λυκείου.
Οι συνειρμοί είναι μελαγχολικοί, αλλά ας σταθούμε στην αγάπη που έχουν οι άλλοι για μας. Είναι μια παρηγοριά.
* Το Λύκειο «IES Gerardo Diego» της περιοχής Pozuelo de Alarcon της Μαδρίτης ανάρτησε στο Διαδίκτυο βίντεο με τίτλο «Πάντα ευχαριστούμε την Ελλάδα» και θέμα το ποίημα του Καβάφη «Ιθάκη». Η απαγγελία του ποιήματος γίνεται σε διάφορες γλώσσες, ξεκινώντας με την ελληνική, με σκοπό τη μεταφορά των νοημάτων του ποιήματος στη σύγχρονη εποχή (www.youtube. com/watch?v= KvG08Vwmvmo&feature=youtu.be).
Την πρωτοβουλία χαιρέτισε ο πρέσβης της Ελλάδας στη Μαδρίτη Φραγκίσκος Βέρρος, ο οποίος με επιστολή του ευχαρίστησε την υπεύθυνη καθηγήτρια Barbara Pastor και τους μαθητές της για την εξαιρετική ιδέα τους να απαγγείλουν το ποίημα του μεγάλου Ελληνα ποιητή και να αναδείξουν την προσφορά του και τη διαχρονικότητά του.
Η Ισπανίδα καθηγήτρια είπε ότι το εν λόγω βίντεο αποτελεί ένδειξη ευχαριστίας προς την Ελλάδα για την τεράστια πολιτιστική κληρονομιά της στην ανθρωπότητα.
* Οκτώ Αυστριακοί μαθητές επισκέφτηκαν την περασμένη Τρίτη τη Ρόδο. Ηταν μια επιμορφωτική εκδρομή, αλλά και το έπαθλό τους για τη νίκη τους στην Ολυμπιάδα Αρχαίων Ελληνικών που διοργανώθηκε φέτος -όπως και κάθε χρόνο- στη χώρα τους. Οι νεαροί Αυστριακοί επισκέφθηκαν σχολείο του νησιού και παρακολούθησαν μάθημα Αρχαίων Ελληνικών μαζί με μαθητές της Β' Λυκείου.
Οι συνειρμοί είναι μελαγχολικοί, αλλά ας σταθούμε στην αγάπη που έχουν οι άλλοι για μας. Είναι μια παρηγοριά.
(Αναδημοσίευση από την Ελευθεροτυπία - 21/9/2013)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου