Σάββατο 22 Φεβρουαρίου 2020

Η Μοσχοβίτισσα που αγάπησε τη λύρα

Hρθε από τη Μόσχα πριν τρία χρόνια για να σπουδάσει στο Μεσογειακό Αγρονομικό Ινστιτούτο Χανίων (Μ.Α.Ι.Χ.) και, παράλληλα με τις σπουδές της, όχι απλώς γνώρισε αλλά αγάπησε την κρητική μουσική και τη λύρα!
Ο λόγος για την 24χρονη Αννια Κόνκινα, η οποία σήμερα, παράλληλα με το Μ.Α.Ι.Χ., μαθαίνει λύρα και της αρέσει να χορεύει κρητικούς χορούς!
Μάλιστα, η Αννια έχει μάθει και λέξεις από την Κρητική διάλεκτο!
«Εγινα κουζουλή για τη λύρα», μας λέει! «Είμαι στα Χανιά απο 2017, όταν ήρθα να σπουδάζω στο Μ.Α.Ι.Χ. Σπουδάζω γενετική και βιοτεχνολογία των φυτών. Τώρα έχω τελειώσει το Μάστερ και θα συνεχίσω με το διδακτορικό μου στην ίδια ερευνητική περιοχή (area of research)», σημειώνει.
«Το πρώτο έτος των σπουδών μου δεν είχα ιδέα για την κρητική μουσική», εξηγεί.
Η πρώτη της επαφή ήταν όταν βρέθηκε σε συναυλία του Βασίλη Σκουλά.
«Γύρισα από διακοπές, από τη Μόσχα και στο κέντρο της πόλης, στην πλατεία 1866 (σ.σ.: στις εκδηλώσεις: “Αγροτικός Αύγουστος” στις 30 Αυγούστου 2018) έπαιξε ο Βασίλης Σκουλάς. Εγώ με τις αποσκευές από το αεροδρόμιο πήγα απευθείας στη συναυλία», θυμάται η ίδια.
Στη συνέχεια, «τον χειμώνα του 2018, άρχισα να πηγαίνω σε συναυλίες με κρητικά μαζί με τους φίλους. Και θυμάμαι πόσο μου άρεσε μια μέρα η λύρα του Στέλιου Βαμβακά!», αναφέρει.
«Και μετά -συνεχίζει- πήγαινα, όταν είχα χρόνο και παρέα… η μόνο χρόνο… στα “Χάλκινα” η στο “Κονάκι” ή κάπου αλλού. Και το καλοκαίρι έγινα κουζουλή για την λύρα! Και μια μέρα αποφάσισα να μάθω. Αρχισα μόνη μου αλλά δεν πήγε καλά. Απλά κάθε φορά μετά τις συναυλίες που παρακολουθούσα, στο σπίτι προσπάθησα να παίξω μόνη μου αλλά δεν γινόταν».
Ετσι, «μια μέρα καταλαβα ότι θα ήταν τέλεια να βρώ τον δάσκαλο. Και ρώτησα ένα φιλο.. και τελικά άρχισε να μου κάνει μαθήματα ο Γεράσιμος Μαρινάκης. Και τελικά κατάλαβα τι να κάνω με την λύρα μου!!!».
Τι σημαίνει όμως για την ίδια η λύρα και η μουσική της; «Οταν ακούω λύρα είναι σαν να εμφανίζεται ο ποταμός των συναισθημάτων μου.
Παράλληλα, με τη λύρα νιώθω την ατμόσφαιρα της Κρήτης και μ’αρέσει πάρα πολύ το ότι η παράδοση είναι ακόμα ζωντανή. Αυτό δείχνουν και τα πανηγύρια».
Η ίδια ξεκίνησε τα μάθηματα λύρας εδώ και δύο – τρεις μήνες και ήδη έχει μάθει να παίζει τραγούδια όπως το παραδοσιακό “Τούτο το μήνα (Μαύρα μου μάτια)”, κ.α.
Η Αννια δεν ακούει μόνο κρητική μουσική. «Μ’αρέσει και η μπλούζ και η ρόκ και ακούω πολύ και αυτά τα είδη μουσικής. Πιστεύω ότι όλα όσα μας αρέσουν σχετίζονται με τις στιγμές της χαράς ή της θλίψης στη ζωή, που δεν επιλέγουμε, απλώς ακολουθούμε», μας λέει.
Σχετικά με την κρητική διάλεκτο, θα πει: «Ξέρω κάποιες λέξεις απ’ τα τραγούδια… πως να μην της θυμάμαι αφού πάντα τις… γροικώ. Μ’αρέσει γενικά η Ελληνική γλώσσα.
Μ’αρέσει και να χορεύω κρητικά γιατί ο χορός πάει μαζί με την μουσική – αρχίζει η μουσική και όταν ακούω τα κρητικά θέλω και να τα χορέψω».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΥΒΙΑΚΗΣ
(Χανιώτικα νέα - 22/2/2020)
Link: http://www.haniotika-nea.gr/i-moschovitissa-poy-agapise-ti-lyra/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου