Παρασκευή 13 Ιουνίου 2014

Ελπιδοφόρα μηνύματα για τον τουρισμό

Του ΓΙΑΝΝΗ ΛΥΒΙΑΚΗ
Ελπιδοφόρα είναι τα πρώτα μηνύματα για τον τουρισμό, σύμφωνα με νέα έρευνα που είχε σκοπό να διερευνήσει και να αξιολογήσει το προφίλ του αλλοδαπού τουρίστα που επιλέγει να κάνει διακοπές στα Χανιά στην αρχή της τουριστικής περιόδου.
Μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, οι αφίξεις αλλοδαπών επισκεπτών για την περίοδο Ιανουαρίου – Μαΐου 2014 στο αεροδρόμιο Χανίων έχουν φτάσει τις 180.147, σημειώνοντας αύξηση σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013 (159.581 αφίξεις) της τάξης του 12,89%. Τη μεγαλύτερη άνοδο καταγράφουν οι Σκανδιναβοί και οι Κύπριοι. Σε γενικές γραμμές οι επισκέπτες των Χανίων εμφανίζονται ικανοποιημένοι για τις τιμές, το φυσικό περιβάλλον, τις παρεχόμενες υπηρεσίες αλλά και τα τοπικά αγροτικά προϊόντα από τα οποία προτιμούν το ελαιόλαδο και το μέλι, αλλά είναι προβληματισμένοι για την κακή κατάσταση του οδικού δικτύου καθώς, όπως διαπιστώθηκε, μόλις ένας στους δύο νιώθουν ασφαλείς στους δρόμους.
Η ΕΡΕΥΝΑ
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο κέντρο των Χανίων μέχρι και τον Μάιο, συγκεντρώνοντας 1.000 έγκυρα ερωτηματολόγια, από ερευνητές του Μ.Α.Ι.Χ., Πολυτεχνείου και Πανεπιστημίου Κρήτης.
Τα στοιχεία σχετικά με τις αφίξεις αλλοδαπών τουριστών προέρχονται από τις Υπηρεσίες Πολιτικής Αεροπορίας Χανίων και Ηρακλείου και το Λιμεναρχείο Σούδας.
Η έρευνα και ανάλυση συντονίστηκε από το τμήμα Οικονομίας και Διοίκησης του Μ.Α.Ι.Χ., σε συνεργασία με το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης και το Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης. Για τη δόμηση του ερωτηματολογίου και καθόλη την πορεία της έρευνας υπήρξε επικοινωνία με την Ένωση Ξενοδόχων Χανίων. Η έρευνα αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του Παρατηρητηρίου Τουρισμού που έχει δημιουργηθεί από το Μ.Α.Ι.Χ. σε συνεργασία με τα αναφερόμενα Εκπαιδευτικά Ινστιτούτα και φορείς του Τουρισμού.
Η ομάδα συγγραφής και ανάλυσης αποτελείται από τους: Δρ. Γεώργιος Μπαουράκης (διευθυντής Μ.Α.Ι.Χ.), Γεώργιος Αγγελάκης (ερευνητής Μ.Α.Ι.Χ.), καθηγητής Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης (Πολυτεχνείο Κρήτης – Audencia Nantes School of Management), Περικλής Δράκος (Ε.Δ.Ι.Π. Πανεπιστήμιο Κρήτης).
ΤΟ ΠΡΟΦΙΛ ΤΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΩΝ
Σύμφωνα με την έρευνα, «οι αλλοδαποί τουρίστες οι οποίοι προτιμούν να κάνουν διακοπές στην αρχή της τουριστικής περίοδου στα Χανιά, είναι ηλικίας κυρίως 25-64 ετών, ανεξαρτήτου φύλου, με υψηλό εισοδηματικό αλλά και μορφωτικό επίπεδο. Δύο στους τρεις αλλοδαπούς τουρίστες έρχονται στα Χανιά με το/τη σύζυγό τους ή οικογενειακώς, με τη συντριπτική πλεοψηφία των επισκεπτών να πραγματοποιεί διακοπές που έχουν διάρκεια 8 ημέρες».
ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ
ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΙΜΕΣ
Οπως επισημαίνουν οι ερευνητές, «όσον αφορά τις τιμές σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, δύο στους τρεις αλλοδαπούς επισκέπτες θεωρούν τις τιμές κανονικές, με τους αλλοδαπούς που προέρχονται από την Ανατολική Ευρώπη να εκφράζουν περισσότερο αυτή την άποψη με ποσοστό 82%. Το 24% των αλλοδαπών τουριστών θεωρεί τις τιμές φτηνές, με σχεδόν έναν στους τρεις Σκανδιναβούς να μένουν περισσότερο ικανοποιημένοι από τις επικρατούσες τιμές».
ΠΗΓΕΣ Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Οι πηγές άντλησης πληροφόρησης σχετικά με τον τελικό προορισμό των τουριστών, συνεχίζουν να προέρχονται κυρίως από το οικογενειακό και φιλικό περιβάλον τους, όπως επίσης και από το διαδίκτυο. Σχετικά με το τουριστικό κατάλυμα στο οποίο διαμένουν οι αλλοδαποί τουρίστες, η πλειοψηφία των τουριστών και συγκεκριμένα έξι στους δέκα, διαμένουν σε ξενοδοχεία τριών αλλά και τεσσάρων αστέρων με τους Σκανδιναβούς να προτιμούν περισσότερο τα ξενοδοχειακά καταλύματα, σε αντίθεση με τους μη Σκανδιναβούς και κυρίως τους αλλοδαπούς επισκέπτες που προέρχονται από τη Μεσόγειο, οι οποίοι προτιμάνε εξίσου και άλλα τουριστικά καταλύματα, όπως είναι ενοικιαζόμενα στούντιο, δωμάτια, βίλες, κάμπινγκ καθώς και ιδιόκτητα σπίτια. Ένας στους τρεις που διαμένει σε ξενοδοχεικακό κατάλυμα αγοράζει “all inclusive” πακέτο, ενώ οι μισοί περίπου κάνανε κράτηση του ξενοδοχείου διαδικτυακά, χρησιμοποιώντας κυρίως την ιστοσελίδα “booking.com”.
ΤΟΥΣ “ΜΑΓΕΥΟΥΝ”
Η ΦΥΣΙΚΗ ΟΜΟΡΦΙΑ
Σύμφωνα με την έρευνα, καταλυτικό ρόλο στην απόφαση τους να επιλέξουν τον τελικό προορισμό τους, εξακολουθούν να παίζουν το κλίμα και η φυσική ομορφιά του τόπου με ποσοστά που αγγίζουν το απόλυτο (97%). Ακολουθεί η κρητική κουζίνα κατά 73,3% και οι αρχαιολογικοί χώροι με 53,8%, ενώ η διασκέδαση και ψυχαγωγία, όπως είναι τα νυχτερινά κέντρα και τα κλαμπ, σημειώνουν χαμηλότερα ποσοστά κοντά στο 19%.
Η ΠΑΡΟΧΗ
ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
Αναφορικά με την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών κατά τη διάρκεια των διακοπών των αλλοδαπών επισκεπτών και σύμφωνα με την ιεράρχηση που προέκυψε από την συλλογή θετικής βαθμολογίας στις αντίστοιχες ερωτήσεις, οι προσφερόμενες υπηρεσίες από τα τουριστικά καταλύματα καθώς και από τις ταβέρνες και καφετέρειες αναδεικνύονται οι πιο ικανοποιητικές με ποσοστά γύρω στο 90%. Σχεδόν τρεις στους τέσσερις αλλοδαπούς επισκέπτες έμειναν ευχαριστημένοι από τις υπηρεσίες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (κυρίως λεωφορεία), ενώ επτά στους δέκα εξέφρασαν θετική γνώμη για τη συλλογή και αποκομιδή των απορριμάτων της ευρύτερης περιοχής καθώς και των ακτών και παράκτιων περιοχών.
Σχετικά με τις υπηρεσίες ταξί, το 56% των τουριστών εξέφρασε την ικανοποίησή του από τις προσφερόμενες υπηρεσίες.
«ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΟ
ΤΟ ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ»
Ωστόσο, σύμφωνα με τους ερευνητές, το σημαντικότερο πρόβλημα για το οποίο οι τουρίστες εκφράζουν λιγότερο την ικανοποίηση τους είναι η κακή κατάσταση του οδικού δικτύου και της σήμανσης, αφού μόλις ένας στους δύο νιώθουν ασφαλείς. Τα περισσότερα παράπονα για τις προσφερόμενες υπηρεσίες εκφράστηκαν από τους αλλοδαπούς τουρίστες που δεν προέρχονται από τις Σκανδιναβικές χώρες.
ΑΓΟΡΑΖΟΥΝ ΤΟΠΙΚΑ
ΠΡΟϊΟΝΤΑ
Οι αλλοδαποί τουρίστες κατά τη διάρκεια των διακοπών τους προέβησαν σε αγορά τοπικών προϊόντων. Τα προϊόντα που αγόρασαν περισσότερο οι επισκέπτες είναι το ελαιόλαδο και το μέλι, με το 45% και 41%, των τουριστών, αντίστοιχα να δηλώνει ότι προέβη σε αγορά αυτών των προϊόντων. Εκείνοι που τα αγοράζουν λιγότερο σε σχέση με τις άλλες εθνικότητες είναι οι τουρίστες από τη Μεσόγειο. Ακολουθεί η αγορά κρασιού και τυριών με έναν στους τρεις επισκέπτες να τα αγοράζει, με τους τουρίστες από την Ανατολική Ευρώπη να ενδιαφέρονται περισσότερο.
Ο ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Σημαντικό είναι το ποσοστό των αλλοδαπών επισκεπτών, όπου θα ενδιαφερόντουσαν για εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Πιο συγκεκριμένα, σχεδόν τέσσερις στους δέκα τουρίστες ενδιαφέρονται για τον μοναστηριακό, αρχαιολογικό τουρισμό, αλλά και για το φυσιολατρικό, όπως είναι επισκέψεις σε Εθνικούς Δρυμούς, Πάρκα και βοτανικές περιηγήσεις με τους επισκέπτες από την Ανατολική Ευρώπη, αλλά και τους κλασικούς Ευρωπαίους να ενδιαφέρονται περισσότερο για τις συγκεκριμένες μορφές τουρισμού. Περίπου ένας στους τέσσερις αλλοδαπούς επισκέπτες θα ενδιαφερόντουσαν για γαστρονομικό, όπως και για ορειβατικό τουρισμό, εξίσου από όλες τις εθνικότητες, ενώ σχεδόν ένας στους πέντε θα προτιμούσε τον αγροτουρισμό αλλά και το θαλάσσιο τουρισμό, με τους επισκέπτες από την Ανατολική Ευρώπη να αρέσκονται περισσότερο σε σχέση με τις άλλες εθνικότητες στα θαλάσσια σπορ. Σύμφωνα πάντα με την ίδια έρευνα, οι αλλοδαποί τουρίστες, κατά τη διάρκεια των διακοπών τους, επισκέπτονται διάφορα φυσικά τοπία, μουσεία, θάλασσες και Εθνικούς Δρυμούς.
ΠΡΟΤΙΜΟΥΝ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ
Το 68% των τουριστών προτιμάει τα λεωφορεία για να μετακινηθούν, με τους Σκανδιναβούς να τα χρησιμοποιούν περισσότερο, σε σχέση με τις άλλες εθνικότητες. Το 56% του συνόλου των τουριστών επιλέγει να ενοικιάζει αυτοκίνητα ή δίκυκλα για τις διάφορες περιηγήσεις τους, με τους κλασικούς Ευρωπαίους να τα προτιμούν πιο πολύ. Ενώ σημαντικό είναι και το ποσοστό των αλλοδαπών τουριστών (43%) που χρησιμοποιούν τα ταξί ως μέσο μεταφοράς, με τους Σκανδιναβούς να τα προτιμούν περισσότερο.
ΑΠΟΛΑΜΒΑΝΟΥΝ
ΤΙΣ ΤΑΒΕΡΝΕΣ
Σε ταβέρνες καθώς και καφετέρειες ξοδεύουν οι αλλοδαποί τουρίστες το μεγαλύτερο μέρος του οικογενειακού τους προϋπολογισμού, αφού το 80% επί του συνόλου των επισκεπτών τους κινείται προς αυτήν την κατεύθυνση, με τους Σκανδιναβούς αλλά και τους κλασικούς Ευρωπαίους να προτιμούν περισσότερο αυτή την κατηγορία. Το 57% των τουριστών προτιμάει να αγοράσει κάποια σουβενίρ/αναμνηστικά με τους αλλοδαπούς από τη Μεσόγειο να ενδιαφέρονται λιγότερο σε τέτοιου είδους δαπάνες.
ΑΝΟΔΟΣ ΑΦΙΞΕΩΝ
Ακόμα στην ανακοίνωση αναφέρεται ότι «οι αφίξεις αλλοδαπών επισκεπτών για την περίοδο Ιανουαρίου – Μαΐου 2014 στο αεροδρόμιο Χανίων έχουν φτάσει τις 180.147, σημειώνοντας μια αύξηση σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013 (159.581 αφίξεις) της τάξης του 12,89%. Ολες οι κύριες εθνικότητες παρουσιάζουν αύξηση των αφίξεων, με τους Σκανδιναβούς να σημειώνουν άνοδο κατά 16%, ενώ οι μη Σκανδιναβοί κατά 10%, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Διακρίνοντας τους αλλοδαπούς τουρίστες ανά εθνικότητα, τη μεγαλύτερη άνοδο καταγράφουν οι Κύπριοι με 37%, ενώ ακολουθούν οι Δανοί, Σουηδοί και Πολωνοί με ποσοστά που αγγίζουν το 30%.
Οι ερευνητές υπογραμμίζουν ότι καταλυτικό ρόλο στην αύξηση των συνολικών αφίξεων, αλλά και των αφίξεων των αλλοδαπών που προέρχονται από μη Σκανδιναβικές χώρες διαδραματίζει η αεροπορική εταιρεία Ryanair, η οποία μπήκε δυναμικά πέρυσι με τη δημιουργία Βάσης στα Χανιά, της οποίας το 88% των επιβατών προέρχονται από μη Σκανδιναβικές χώρες.
ΤΑ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΟΠΛΟΙΑ
Σε ό,τι αφορά τις οργανωμένες αφίξεις των κρουαζιερόπλοιων, οι ερευνητές επισημαίνουν ότι «φέτος προβλέπεται να υπάρχει ραγδαία πτώση, αφού μέχρι τα τέλη του Μάη, έχουν καταγραφεί μόλις 6.552 αφίξεις αλλοδαπών τουριστών στο λιμάνι της Σούδας, σημειώνοντας μείωση σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο κατά 72%. Το γεγονός αυτό οφείλεται κυρίως στην απόσυρση μεγάλων κρουαζιεροπλοίων από τους ομίλους κολοσσούς του κλάδου από τη Δυτική Μεσόγειο προς τα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης, Δυτικής Μεσογείου αλλά και της Άπω Ανατολής, λόγω του πολεμικού κλίματος που επικρατεί στην Μέση Ανατολή αλλά και της οικονομικής κρίσης που μαστίζει ακόμη πολλές χώρες της Νότιας κυρίως Ευρώπης».
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Στα συμπεράσματά τους οι ερευνητές σημειώνουν ότι είναι ανησυχητική η ραγδαία μείωση των αφίξεων αλλοδαπών επισκεπτών με κρουαζιερόπλοια στο λιμάνι της Σούδας κατά 72% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Παράλληλα σημειώνουν ότι σε επίπεδο Κρήτης, η διασύνδεση του τουρισμού με τον πρωτογενή τομέα κρίνεται άκρως απαραίτητη. Τα δε στοιχεία, όπως είναι η ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού καθώς και η συνεχής τάση για αγορά τοπικών αγροτικών προϊόντων από τους αλλοδαπούς τουρίστες, δείχνουν ότι είναι το μόνο αντίδοτο στην οικονομική κρίση.
(Χανιώτικα νέα 13/6/2014)
Link: http://www.haniotika-nea.gr/elpidofora-minimata-2

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου