Παρασκευή 26 Ιουλίου 2013

Μελέτη από τη Στοκχόλμη για τρένο στην Κρήτη

Ενα αίτημα από το παρελθόν που αποτέλεσε και "πρωταπριλιάτικο ρεπορτάζ" των "Χανιώτικων νέων" το 2011, αυτό της δημιουργίας σιδηροδρόμου στην Κρήτη, επανήλθε χθες στην επικαιρότητα μέσα από δημοσίευμα ενημερωτικού ιστότοπου.
Αλλά σε θεωρητικό επίπεδο καθώς λεφτά δεν... υπάρχουν.
Συγκεκριμένα, η εφημερίδα 'Το Βήμα'στην ηλεκτρονική της έκδοση (http://www.tovima.gr/society/article/?aid=523659), ανήρτησε χθες ρεπορτάζ με τίτλο:
«Τρένο και στην Κρήτη; Σχέδιο, που κρίνεται βιώσιμο, προβλέπει τη σύνδεση Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου με 17 σταθμούς».
Στο δημοσίευμα αναφέρεται μεταξύ άλλων:
«Υπό προϋποθέσεις, βιώσιμη είναι η ανάπτυξη σιδηροδρόμων στην Κρήτη με τη μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης, σύμφωνα με έρευνα του κ. Δημητρίου-Αναργύρου Πρωτονοταρίου από τη Σχολή Αρχιτεκτονικής και Δομημένου Περιβάλλοντος του Βασιλικού Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Στοκχόλμης.Η πρόταση δεν είναι νέα καθώς ο πρώτος λόγος για δημιουργία σιδηροδρόμων στην Κρήτη ακούστηκε το 1893.
Οπως σημειώνεται, η διαδρομή της προτεινόμενης μονής γραμμής θα σχεδιαστεί υπό συγκεκριμένους περιορισμούς λόγω των χωρικών, κοινωνικών, τεχνικών και περιβαλλοντικών δυσκολιών που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν. Ο τύπος των υλικών θα πρέπει να συνάδει με τα πρότυπα της ΕΡΓΟΣΕ και η μήκους 145 χλμ. μονή γραμμή θα πρέπει να είναι ηλεκτροκινούμενη, σηματοδοτούμενη και κανονικού εύρους. Η μελέτη προκρίνει ότι η ζήτηση για επιβατικές μεταφορές θα είναι υψηλότερη από ό,τι για εμπορευματικές στο νησί, καθώς και ότι τα τρένα θα πρέπει να ανταγωνίζονται σε ταχύτητα τα λεωφορεία και τα αυτοκίνητα που θα χρησιμοποιούν τον νέο Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.).
Υπολογίζεται ότι στον πρώτο χρόνο λειτουργίας της γραμμής θα υπάρχουν 650.000 επιβάτες, αλλά και εμπορευματική κίνηση που θα ανέρχεται στο 7% της συνολικής. Σύμφωνα με τη μελέτη, θα δημιουργηθούν 17 σταθμοί σε Χανιά, Σούδα, Καλύβες, Βρύσες, Γεωργιούπολη, Ατσιπόπουλο, Ρέθυμνο, Σκαλέτα, Πέραμα, Γεροποτάμου, Δοξαρό, Αλόιδες, Δαμάστας, Γάζι, Κνωσό, Ηράκλειο και στο αεροδρόμιο "Νίκος Καζαντζάκης". Η μέγιστη ταχύτητα των συρμών υπολογίζεται σε 200 χλμ./ώρα, τα δρομολόγια θα εκτελούνται κάθε 90 λεπτά τον χειμώνα και 45 λεπτά το καλοκαίρι, ενώ η λειτουργία σιδηροδρόμων θα οδηγήσει στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 2.340 τόνους.
Το κόστος κατασκευής εκτιμάται σε 75 εκατ. ευρώ για τις απαλλοτριώσεις, 3,1 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο γραμμής και 0,55 εκατ. ευρώ ανά σταθμό, περί τα 50 εκατ. ευρώ θα απαιτηθούν για την προμήθεια 10 συρμών, ενώ η συνολική φάση μελέτης και κατασκευής θα διαρκέσει 11 χρόνια. Η έρευνα εξετάζει τρία σενάρια: το πρώτο προβλέπει κατασκευή με ιδιωτικά κεφάλαια και 30ετή παραχώρηση, το δεύτερο τη μερική συγχρηματοδότηση της Ε.Ε και παραχώρηση για 30 έτη και το τρίτο ιδιωτικά κεφάλαια με παραχώρηση για 50 χρόνια».
Η έρευνα συμπεραίνει ότι «τόσο το σενάριο που προβλέπει συγχρηματοδότηση από την Ε.Ε όσο και το ενδεχόμενο 50ετούς παραχώρησης καθιστά το εγχείρημα των Κρητικών Σιδηροδρόμων ένα πολλά υποσχόμενο πρότζεκτ για κάθε επενδυτή». Ωστόσο υπογραμμίζεται ότι «η κατασκευή σιδηροδρόμου στην Κρήτη θα αντιμετώπιζε αρκετά μη τεχνικά προβλήματα, όπως οι αρνητικές τοπικές αντιδράσεις και ο ανταγωνισμός των ΚΤΕΛ». Επίσης, άλλες δυσκολίες της κατασκευής θα είναι η γεωμορφολογία του εδάφους, η ύπαρξη ποταμών και υπόγειων υδάτων μεταξύ Ρεθύμνου και Ηρακλείου, αλλά και το κόστος και η διάρκεια τέλεσης των απαλλοτριώσεων. Βέβαια, οι παράγοντες που καθιστούν τη δημιουργία του έργου εφικτή είναι ότι το τρένο θα συνδέσει τις βασικές υποδομές του νησιού, θα καλύψει την απόσταση μεταξύ Χανίων και Ηρακλείου ταχύτερα από τον Β.Ο.Α.Κ. και ότι μπορεί σημειακά η χάραξη της γραμμής να ακολουθήσει τον παλιό δρόμο Ρεθύμνου - Ηρακλείου μειώνοντας το κόστος κατασκευής».
ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΠΟΛΙΤΩΝ
Να σημειώσουμε ότι το 2008 πολίτες της Κρήτης είχαν αναλάβει πρωτοβουλία υπέρ της δημιουργίας σιδηροδρόμου στο νησί και είχαν δημιουργήσει τον σχετικό ιστότοπο: http://cretanrail.wordpress.com
ΤΟ 2011 ΗΤΑΝ ΠΡΩΤΑΠΡΙΛΙΑ
Την 1η Απριλίου 2011 στα 'Χανιώτικα νέα' δημοσιεύτηκε ρεπορτάζ με τίτλο: "Το τρένο ενώνει την Κρήτη".
Στο δημοσίευμα αναφέρεται:
«Ο περιφερειάρχης Κρήτης, κ. Σταύρος Αρναουτάκης, καθώς και ο γενικός γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης, κ. Θ. Καρούντζος, ανακοίνωσαν χθες ότι ήρθε επιτέλους η ώρα, το όνειρο του Ελευθερίου Βενιζέλου καθώς και η ανάγκη όλων των Κρητικών και των επισκεπτών της Κρήτης να μπορούν να μετακινούνται εύκολα, γρήγορα και οικονομικά, από το ένα άκρο της έως το άλλο, να γίνει πραγματικότητα, με την κατασκευή σιδηροδρόμου για την αμαξοστοιχία με το όνομα 'TALOS"».
Εκατό χρόνια μετά την πρώτη ανακοίνωση του σχεδίου του Ελευθερίου Βενιζέλου για δημιουργία σιδηροδρόμου στην Κρήτη, το όραμά του είναι επίκαιρο όσο ποτέ και η νέα Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση δηλώνει ότι θα γίνει πραγματικότητα. Η προκήρυξη του έργου θα πραγματοποιηθεί στο επόμενο τρίμηνο με στόχο η αποπεράτωση να ολοκληρωθεί εντός του 2014.
Επιπλέον,  στο δημοσίευμα αναφερόταν, «το τρένο με το χαμηλό εισιτήριο θα είναι η απάντηση στην ολοένα αυξανόμενη άνοδο της τιμής της βενζίνης, που καθιστά απαγορευτική τη μετακίνηση με Ι.Χ. Η μελέτη που έχει ετοιμάσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Μεταφορών προτείνει την υλοποίηση μαγνητικού τρένου στην Κρήτη, το οποίο θα τέμνει οριζοντίως από ανατολή προς δύση όλη την Κρήτη και με τα Ferries θα είναι δυνατή η μετάβαση από την Κίσαμο στην Καλαμάτα και απευθείας από εκεί με το Ionianrail στην Τεργέστη Ιταλίας, μέσω Αλβανίας, Μαυροβουνίου και Κροατίας».
Φυσικά τότε ήταν Πρωταπριλιά και πολλοί αναγνώστες είχαν αντιμετωπίσει με χιούμορ το δημοσίευμα αλλά και με ενδιαφέρον την... πρόταση αυτή.
Τώρα, μια τέτοια πρόταση, όσο γοητευτική κι αν ακούγεται, μάλλον απέχει μακράν από τυχόν υλοποίηση αφού ακόμα κι ο Βόρειος Οδικός Αξονας εξακολουθεί να έχει προβλήματα και απαιτούνται πιστώσεις για την ουσιαστική αναβάθμισή του.
Γ. ΛΥΒ.
(Χανιώτικα νέα - 26/7/2013)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου