Μια ενδιαφέρουσα πρόταση που αναβαθμίζει την περιοχή της Χαλέπας Χανίων για στέγαση Λαογραφικού Μουσείου στην πρώην Γαλλική Σχολή κατέθεσε ο πρύτανης του Πολυτεχνείου Κρήτης. Αναδημοσιεύουμε το σχετικό ρεπορτάζ του Δημήτρη Μαριδάκη από τα "Χανιώτικα νέα".
Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΑΡΙΔΑΚΗ
Τη μετατροπή της πρώην Γαλλικής Σχολής σε Λαογραφικό Μουσείο, την αναβάθμιση των δύο αιθουσών συνεδριάσεων που διαθέτει και τη λειτουργία καφέ – εστιατορίου στον αύλειο χώρο του κτηρίου αναμένεται να εισηγηθεί στη Σύγκλητο του Πολυτεχνείου Κρήτης ο πρύτανης Βασίλης Διγαλάκης.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά το μουσειακό κομμάτι ο κ. Διγαλάκης εισηγείται να φιλοξενηθεί στον χώρο της Γαλλικής Σχολής η λαογραφική συλλογή της Ελένης Φραντζεσκάκη και η συλλογή της Ιστορικής, Λαογραφικής και Αρχαιολογικής Εταιρείας Κρήτης (ΙΛΑΕΚ) που -όπως επισημαίνει- έχει ενημερωθεί για την πρόταση και στηρίζει ένθερμα το εγχείρημα.
Επίσης, ο κ. Διγαλάκης σημειώνει ότι η Γαλλική Σχολή θα μπορούσε, σε συνεργασία με τη Διοίκηση του Ιστορικού Αρχείου Κρήτης, να δώσει λύση στην “ασφυξία” που βιώνει το Ι.Α.Κ. αναδεικνύοντας μέρος από το σπάνιο και πολύτιμο υλικό που διαθέτει.
ΚΤΗΡΙΟ ΠΡΟΣ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Διγαλάκης, αναφερόμενος στο θέμα, εξηγεί αρχικά τους λόγους που η Διοίκηση του Πολυτεχνείου αποφάσισε πριν από 3 χρόνια τη συγκέντρωση όλων των εκπαιδευτικών – ερευνητικών δραστηριοτήτων στο campus των Κουνουπιδιανών: «Παρά τις όποιες αρχικές αντιδράσεις, το αποτέλεσμα δικαίωσε την απόφαση αυτή. Πέρα από την εξοικονόμηση πόρων, η συγκέντρωση της εκπαιδευτικής και ερευνητικής δραστηριότητας είχε σημαντικά αποτελέσματα: οι διεπιστημονικές συνεργασίες και η αύξηση της αποτελεσματικότητας με τη λειτουργία της επιτροπής ερευνών δίπλα στον ερευνητικό πληθυσμό του Ιδρύματος συνετέλεσαν ώστε η ερευνητική δραστηριότητα του Πολυτεχνείου Κρήτης να διπλασιαστεί σε σχέση με το 2012. Σήμερα εκπονούνται 390 ερευνητικά προγράμματα στο Πολυτεχνείο Κρήτης, σε σχέση με τα 190 προγράμματα του 2012, ενώ ο προϋπολογισμός τους έχει αυξηθεί κατά 60%. Το “μάζεμα” όλων των δραστηριοτήτων του Ιδρύματος σε ένα σημείο απέσπασε θετικά σχόλια από τους εξωτερικούς αξιολογητές κατά την αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε το φθινόπωρο του 2015 και κατά την οποία το Πολυτεχνείο Κρήτης απέσπασε την υψηλότερη δυνατή βαθμολογία. Απόρροια της πολιτικής αυτής ήταν να μείνουν κενά σημαντικά και ιστορικά κτήρια του Πολυτεχνείου όπως το κτήριο της πρώην Γαλλικής Σχολής στη Χαλέπα και τα κτήρια του Πολυτεχνείου στο λιμάνι».
ΣΥΝΟΙΚΙΑ ΜΝΗΜΕΙΩΝ
Συνεχίζοντας ο κ. Διγαλάκης υπογραμμίζει ότι η αξιοποίηση της Γαλλικής Σχολής θα ωφελήσει όχι μόνο το Ιδρυμα, αλλά και την πόλη και θα συμβάλλει στην αναγέννηση της συνοικίας της Χαλέπας.
«Η πρόταση, την οποία προτίθεμαι να εισηγηθώ, είναι συνυφασμένη με την ανάγκη ανάπλασης κι ανάδειξης των ιστορικών μνημείων της Χαλέπας. Η Γαλλική Σχολή συνορεύει με το επονομαζόμενο “παλάτι του πρίγκιπα Γεωργίου” και αμέσως μετά την οικία του Ελευθερίου Βενιζέλου. Τα 3 αυτά κτήρια αποτελούν μαζί ένα σύμπλεγμα από τα σημαντικότερα μνημεία της νεότερης ιστορίας της πόλης (…) Παράλληλα, το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο των Χανίων κατασκευάστηκε στον χώρο του πρώην στρατοπέδου Χατζηδάκη, σε απόσταση αναπνοής από τη Γαλλική Σχολή και την οικία του Ελ. Βενιζέλου. Ετσι ξαφνικά, σε μια ακτίνα μικρότερη του ενός χιλιομέτρου, η συνοικία της Χαλέπας και η περιοχή με την πιο ενδιαφέρουσα σύγχρονη ιστορία, μπαίνει ξανά στο επίκεντρο και γίνεται πόλος έλξης, όχι μόνο των συμπολιτών μας, αλλά και όλων των ξένων που επισκέπτονται τον τόπο μας…». Ο κ. Διγαλάκης υπογραμμίζει σχετικά ότι πανευρωπαϊκά, αλλά και στη Βόρεια Αμερική, υπάρχει μια τάση δημιουργίας συνοικιών Μουσείων, κάτι που θα μπορούσε να γίνει και στη Χαλέπα.
ΠΟΛΥΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Ειδικότερα για τη Γαλλική Σχολή ο κ. Διγαλάκης προτείνει: Τη φιλοξενία σημαντικών συλλογών. Την αναβάθμιση των 2 αιθουσών συνεδριάσεων/τελετών του κτηρίου, οι οποίες σε συνέργεια με τις υποδομές του Αρχαιολογικού Μουσείου και του Ιδρύματος Βενιζέλου θα μπορούν να φιλοξενήσουν μεγαλύτερες εκδηλώσεις του Πολυτεχνείου, αλλά και της πόλης (συνέδρια με παράλληλες συνεδρίες). Τη λειτουργία καφέ/εστιατορίου στον αύλειο χώρο και κήπο της Σχολής, αποφέροντας έσοδα στο Πολυτεχνείο και ανακουφίζοντας το Ιδρυμα τη στιγμή που η κρατική επιχορήγηση έχει μειωθεί σημαντικά.
Το κεντρικό θέμα των συλλογών που μπορούν να φιλοξενηθούν στη Γαλλική σχολή -σημειώνει ο κ. Διγαλάκης- θα πρέπει να είναι λαογραφικού – ιστορικού χαρακτήρα, κάτι που αρμόζει στην ιστορία των κτηρίων της περιοχής και εξυπηρετεί υπάρχουσες ανάγκες της πόλης. Οι συλλογές αυτές μπορούν να αναδειχθούν και να συνδεθούν με το Πολυτεχνείο καλύτερα μέσω της χρήσης ψηφιακών τεχνολογιών και περιλαμβάνουν:
• Τη λαογραφική συλλογή Φραντζεσκάκη, δωρεά της Ελένης Φραντζεσκάκη στο Πολυτεχνείο Κρήτης, που περιλαμβάνει μεγάλο αριθμό ειδών ρουχισμού λαϊκής παραδοσιακής τέχνης και φυλάσσεται σήμερα στο Πολυτεχνείο.
• Τη συλλογή της Ιστορικής, Λαογραφικής και Αρχαιολογικής Εταιρείας Κρήτης (ΙΛΑΕΚ), η οποία περιλαμβάνει σημαντικής αξίας αντικείμενα τόσο ιστορικού χαρακτήρα, όπως μεταλλική κάλπη από τις αρχές του 1900, πολύγραφο αντίστασης από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά και λαογραφικού χαρακτήρα. Η διοίκηση της ΙΛΑΕΚ γνωρίζει την πρότασή μας για τη φιλοξενία του υλικού της στον προτεινόμενο χώρο και στηρίζει ένθερμα το εγχείρημα. Μάλιστα, σήμερα υλικό της ΙΛΑΕΚ έχει αποθηκευτεί και φυλάσσεται σε χώρους του Πολυτεχνείου Κρήτης.
• Ιδιωτικές συλλογές, οι οποίες σήμερα είτε δεν εκτίθενται ή χρησιμοποιούν χώρους που δεν αναδεικνύουν την αξία του υλικού. Αυτές θα μπορούσαν να φιλοξενηθούν με τη μορφή δανεισμού, περιστασιακά ή και μόνιμα.
Συνεχίζοντας ο πρύτανης του Πολυτεχνείου Κρήτης τονίζει ότι παράλληλα το κτήριο της Γαλλικής Σχολής μπορεί να συμβάλει ώστε να αναδειχθεί ο πλούτος του Ιστορικού Αρχείου Κρήτης, το οποίο θεωρείται το μεγαλύτερο και σπουδαιότερο από τα περιφερειακά αρχεία της χώρας.
«Σήμερα, το Ι.Α.Κ. επιτελεί το έργο του στριμωγμένο και με ελάχιστους πόρους. Σε συνεργασία με τη Διοίκηση του Ι.Α.Κ., η οποία θα μπορούσε να είναι συνδιαχειριστής ή και συνιδρυτής του φορέα λειτουργίας του Μουσείου, το κτήριο της Γαλλικής Σχολής θα μπορούσε να αναδείξει τον πλούτο του Ι.Α.Κ. και να τον κάνει κοινωνό σε όλους τους πολίτες μέσω ψηφιακών βιβλιοθηκών εκτιθέμενων στους χώρους του Μουσείου, αλλά και μέσω της περιοδικής θεματικής έκθεσης του υλικού του Ι.Α.Κ», αναφέρει σχετικά.
Η ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ
Τέλος αναφορικά με τη χρηματοδότηση της μετατροπής του κτηρίου σε πολυλειτουργικό χώρο με κύριο χαρακτήρα τη φιλοξενία μουσείου ιστορικού – λαογραφικού χαρακτήρα, ο κ. Διγαλάκης υπογραμμίζει ότι αυτή μπορεί να βρεθεί σε συνεργασία με τον Δήμο Χανίων και την Περιφέρεια Κρήτης, μέσω του προγράμματος Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης του Δήμου Χανίων. «Σήμερα, μπροστά στην πολυεπίπεδη κρίση που αντιμετωπίζομε, είναι ανάγκη να αξιοποιήσουμε τουριστικά τους μικρούς και μεγάλους θησαυρούς μας και να φωνάξουμε την εθνική μας ταυτότητα», επισημαίνει καταλήγοντας.
(Αναδημοσίευση από τα Χανιώτικα νέα - 18/7/2016)
Link: http://www.haniotika-nea.gr/protasi-gia-stegasi-laografikou-mousiou/
Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΑΡΙΔΑΚΗ
Τη μετατροπή της πρώην Γαλλικής Σχολής σε Λαογραφικό Μουσείο, την αναβάθμιση των δύο αιθουσών συνεδριάσεων που διαθέτει και τη λειτουργία καφέ – εστιατορίου στον αύλειο χώρο του κτηρίου αναμένεται να εισηγηθεί στη Σύγκλητο του Πολυτεχνείου Κρήτης ο πρύτανης Βασίλης Διγαλάκης.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά το μουσειακό κομμάτι ο κ. Διγαλάκης εισηγείται να φιλοξενηθεί στον χώρο της Γαλλικής Σχολής η λαογραφική συλλογή της Ελένης Φραντζεσκάκη και η συλλογή της Ιστορικής, Λαογραφικής και Αρχαιολογικής Εταιρείας Κρήτης (ΙΛΑΕΚ) που -όπως επισημαίνει- έχει ενημερωθεί για την πρόταση και στηρίζει ένθερμα το εγχείρημα.
Επίσης, ο κ. Διγαλάκης σημειώνει ότι η Γαλλική Σχολή θα μπορούσε, σε συνεργασία με τη Διοίκηση του Ιστορικού Αρχείου Κρήτης, να δώσει λύση στην “ασφυξία” που βιώνει το Ι.Α.Κ. αναδεικνύοντας μέρος από το σπάνιο και πολύτιμο υλικό που διαθέτει.
ΚΤΗΡΙΟ ΠΡΟΣ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Διγαλάκης, αναφερόμενος στο θέμα, εξηγεί αρχικά τους λόγους που η Διοίκηση του Πολυτεχνείου αποφάσισε πριν από 3 χρόνια τη συγκέντρωση όλων των εκπαιδευτικών – ερευνητικών δραστηριοτήτων στο campus των Κουνουπιδιανών: «Παρά τις όποιες αρχικές αντιδράσεις, το αποτέλεσμα δικαίωσε την απόφαση αυτή. Πέρα από την εξοικονόμηση πόρων, η συγκέντρωση της εκπαιδευτικής και ερευνητικής δραστηριότητας είχε σημαντικά αποτελέσματα: οι διεπιστημονικές συνεργασίες και η αύξηση της αποτελεσματικότητας με τη λειτουργία της επιτροπής ερευνών δίπλα στον ερευνητικό πληθυσμό του Ιδρύματος συνετέλεσαν ώστε η ερευνητική δραστηριότητα του Πολυτεχνείου Κρήτης να διπλασιαστεί σε σχέση με το 2012. Σήμερα εκπονούνται 390 ερευνητικά προγράμματα στο Πολυτεχνείο Κρήτης, σε σχέση με τα 190 προγράμματα του 2012, ενώ ο προϋπολογισμός τους έχει αυξηθεί κατά 60%. Το “μάζεμα” όλων των δραστηριοτήτων του Ιδρύματος σε ένα σημείο απέσπασε θετικά σχόλια από τους εξωτερικούς αξιολογητές κατά την αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε το φθινόπωρο του 2015 και κατά την οποία το Πολυτεχνείο Κρήτης απέσπασε την υψηλότερη δυνατή βαθμολογία. Απόρροια της πολιτικής αυτής ήταν να μείνουν κενά σημαντικά και ιστορικά κτήρια του Πολυτεχνείου όπως το κτήριο της πρώην Γαλλικής Σχολής στη Χαλέπα και τα κτήρια του Πολυτεχνείου στο λιμάνι».
ΣΥΝΟΙΚΙΑ ΜΝΗΜΕΙΩΝ
Συνεχίζοντας ο κ. Διγαλάκης υπογραμμίζει ότι η αξιοποίηση της Γαλλικής Σχολής θα ωφελήσει όχι μόνο το Ιδρυμα, αλλά και την πόλη και θα συμβάλλει στην αναγέννηση της συνοικίας της Χαλέπας.
«Η πρόταση, την οποία προτίθεμαι να εισηγηθώ, είναι συνυφασμένη με την ανάγκη ανάπλασης κι ανάδειξης των ιστορικών μνημείων της Χαλέπας. Η Γαλλική Σχολή συνορεύει με το επονομαζόμενο “παλάτι του πρίγκιπα Γεωργίου” και αμέσως μετά την οικία του Ελευθερίου Βενιζέλου. Τα 3 αυτά κτήρια αποτελούν μαζί ένα σύμπλεγμα από τα σημαντικότερα μνημεία της νεότερης ιστορίας της πόλης (…) Παράλληλα, το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο των Χανίων κατασκευάστηκε στον χώρο του πρώην στρατοπέδου Χατζηδάκη, σε απόσταση αναπνοής από τη Γαλλική Σχολή και την οικία του Ελ. Βενιζέλου. Ετσι ξαφνικά, σε μια ακτίνα μικρότερη του ενός χιλιομέτρου, η συνοικία της Χαλέπας και η περιοχή με την πιο ενδιαφέρουσα σύγχρονη ιστορία, μπαίνει ξανά στο επίκεντρο και γίνεται πόλος έλξης, όχι μόνο των συμπολιτών μας, αλλά και όλων των ξένων που επισκέπτονται τον τόπο μας…». Ο κ. Διγαλάκης υπογραμμίζει σχετικά ότι πανευρωπαϊκά, αλλά και στη Βόρεια Αμερική, υπάρχει μια τάση δημιουργίας συνοικιών Μουσείων, κάτι που θα μπορούσε να γίνει και στη Χαλέπα.
ΠΟΛΥΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Ειδικότερα για τη Γαλλική Σχολή ο κ. Διγαλάκης προτείνει: Τη φιλοξενία σημαντικών συλλογών. Την αναβάθμιση των 2 αιθουσών συνεδριάσεων/τελετών του κτηρίου, οι οποίες σε συνέργεια με τις υποδομές του Αρχαιολογικού Μουσείου και του Ιδρύματος Βενιζέλου θα μπορούν να φιλοξενήσουν μεγαλύτερες εκδηλώσεις του Πολυτεχνείου, αλλά και της πόλης (συνέδρια με παράλληλες συνεδρίες). Τη λειτουργία καφέ/εστιατορίου στον αύλειο χώρο και κήπο της Σχολής, αποφέροντας έσοδα στο Πολυτεχνείο και ανακουφίζοντας το Ιδρυμα τη στιγμή που η κρατική επιχορήγηση έχει μειωθεί σημαντικά.
Το κεντρικό θέμα των συλλογών που μπορούν να φιλοξενηθούν στη Γαλλική σχολή -σημειώνει ο κ. Διγαλάκης- θα πρέπει να είναι λαογραφικού – ιστορικού χαρακτήρα, κάτι που αρμόζει στην ιστορία των κτηρίων της περιοχής και εξυπηρετεί υπάρχουσες ανάγκες της πόλης. Οι συλλογές αυτές μπορούν να αναδειχθούν και να συνδεθούν με το Πολυτεχνείο καλύτερα μέσω της χρήσης ψηφιακών τεχνολογιών και περιλαμβάνουν:
• Τη λαογραφική συλλογή Φραντζεσκάκη, δωρεά της Ελένης Φραντζεσκάκη στο Πολυτεχνείο Κρήτης, που περιλαμβάνει μεγάλο αριθμό ειδών ρουχισμού λαϊκής παραδοσιακής τέχνης και φυλάσσεται σήμερα στο Πολυτεχνείο.
• Τη συλλογή της Ιστορικής, Λαογραφικής και Αρχαιολογικής Εταιρείας Κρήτης (ΙΛΑΕΚ), η οποία περιλαμβάνει σημαντικής αξίας αντικείμενα τόσο ιστορικού χαρακτήρα, όπως μεταλλική κάλπη από τις αρχές του 1900, πολύγραφο αντίστασης από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά και λαογραφικού χαρακτήρα. Η διοίκηση της ΙΛΑΕΚ γνωρίζει την πρότασή μας για τη φιλοξενία του υλικού της στον προτεινόμενο χώρο και στηρίζει ένθερμα το εγχείρημα. Μάλιστα, σήμερα υλικό της ΙΛΑΕΚ έχει αποθηκευτεί και φυλάσσεται σε χώρους του Πολυτεχνείου Κρήτης.
• Ιδιωτικές συλλογές, οι οποίες σήμερα είτε δεν εκτίθενται ή χρησιμοποιούν χώρους που δεν αναδεικνύουν την αξία του υλικού. Αυτές θα μπορούσαν να φιλοξενηθούν με τη μορφή δανεισμού, περιστασιακά ή και μόνιμα.
Συνεχίζοντας ο πρύτανης του Πολυτεχνείου Κρήτης τονίζει ότι παράλληλα το κτήριο της Γαλλικής Σχολής μπορεί να συμβάλει ώστε να αναδειχθεί ο πλούτος του Ιστορικού Αρχείου Κρήτης, το οποίο θεωρείται το μεγαλύτερο και σπουδαιότερο από τα περιφερειακά αρχεία της χώρας.
«Σήμερα, το Ι.Α.Κ. επιτελεί το έργο του στριμωγμένο και με ελάχιστους πόρους. Σε συνεργασία με τη Διοίκηση του Ι.Α.Κ., η οποία θα μπορούσε να είναι συνδιαχειριστής ή και συνιδρυτής του φορέα λειτουργίας του Μουσείου, το κτήριο της Γαλλικής Σχολής θα μπορούσε να αναδείξει τον πλούτο του Ι.Α.Κ. και να τον κάνει κοινωνό σε όλους τους πολίτες μέσω ψηφιακών βιβλιοθηκών εκτιθέμενων στους χώρους του Μουσείου, αλλά και μέσω της περιοδικής θεματικής έκθεσης του υλικού του Ι.Α.Κ», αναφέρει σχετικά.
Η ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ
Τέλος αναφορικά με τη χρηματοδότηση της μετατροπής του κτηρίου σε πολυλειτουργικό χώρο με κύριο χαρακτήρα τη φιλοξενία μουσείου ιστορικού – λαογραφικού χαρακτήρα, ο κ. Διγαλάκης υπογραμμίζει ότι αυτή μπορεί να βρεθεί σε συνεργασία με τον Δήμο Χανίων και την Περιφέρεια Κρήτης, μέσω του προγράμματος Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης του Δήμου Χανίων. «Σήμερα, μπροστά στην πολυεπίπεδη κρίση που αντιμετωπίζομε, είναι ανάγκη να αξιοποιήσουμε τουριστικά τους μικρούς και μεγάλους θησαυρούς μας και να φωνάξουμε την εθνική μας ταυτότητα», επισημαίνει καταλήγοντας.
(Αναδημοσίευση από τα Χανιώτικα νέα - 18/7/2016)
Link: http://www.haniotika-nea.gr/protasi-gia-stegasi-laografikou-mousiou/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου