Του ΓΙΑΝΝΗ ΛΥΒΙΑΚΗ
Πως οι μαθητές μπορεί να αγαπήσουν το σχολείο αλλά και το σχολικό περιβάλλον; Μήπως, με την ενεργή συμμετοχή τους στην ίδια την κατασκευή ή την ανακαίνιση της σχολικής μονάδας που τους φιλοξενεί. Ετσι, ώστε το περιβάλλον να μην αποπνέει μιζέρια αλλά φιλικότητα και δημιουργία;
Αυτές τις σκέψεις έκανα, αυτά τα ρητορικά ερωτήματα ήρθαν στο νου, διαβάζοντας μια ανάρτηση στην ιστοσελίδα του Πολυτεχνείου Κρήτης με αναδημοσίευση ρεπορτάζ από την εφημερίδα “Καθημερινή” για την ουσιαστική ανακαίνιση του 17ου Γυμνασίου - Λυκείου Αθηνών στο Παγκράτι.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, «εκεί που έπεφταν σοβάδες, τώρα καθαρά γεωμετρικά σχήματα προσκαλούν το βλέμμα των παιδιών. Οι μαθητές του 17ου Γυμνασίου-Λυκείου Αθηνών δοκίμασαν μεγάλη έκπληξη, χθες, πρώτη ημέρα της σχολικής χρονιάς, όταν μπήκαν στο πλήρως ανακαινισμένο σχολείο τους».
Σύμφωνα με το δημοσίευμα που υπογράφει ο Ματθαίος Τσιμιτάκης, «την ανακαίνιση πραγματοποίησε ο Δήμος Αθηναίων, σε συνεργασία με το Πολυτεχνείο Κρήτης, το Πανεπιστήμιο του Σικάγου και δύο εταιρείες. Συνολικό κόστος: Πάνω από 150.000 ευρώ. Συμμετοχή του Δήμου: Μηδέν!».
Ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης δηλώνει ότι «αποδείξαμε ότι η σύμπραξη του Δήμου με τον ιδιωτικό τομέα και την ακαδημαϊκή κοινότητα με τη χρήση μεθόδων αξιολόγησης, μπορεί να φέρει σπουδαία αποτελέσματα» και αναρωτιέται: «Πώς θα αναβαθμίσουμε την εκπαίδευση, αν τα παιδιά μας μπαίνουν σε χώρους που αποπνέουν εγκατάλειψη και μιζέρια;». Ο καθηγητής Αρχιτεκτονικής στο Πολυτεχνείο Κρήτης Κωνσταντίνος Α. Ουγγρίνης, ο οποίος ηγείται της επιστημονικής ομάδας που επιβλέπει το έργο, θα παρακολουθεί δείκτες, όπως η μείωση της επιθετικότητας και του βανδαλισμού, η αύξηση της συμμετοχής στη ζωή της σχολικής κοινότητας και ο ίδιος εξηγεί: «Η αλλαγή στο σχολείο δεν έρχεται από πάνω, αλλά αλλάζοντας την καθημερινότητα». Ακόμα στο δημοσίευμα σημειώνεται ότι «για να το πετύχουν αυτό, οι επιστήμονες βάζουν μαθητές και καθηγητές να προβούν σε συμμετοχικό σχεδιασμό των χώρων και της ζωής στο σχολείο».
Στον ιστότοπο του Πολυτεχνείου Κρήτης σημειώνεται ότι το εργαστήριο «Μεταβαλλόμενης Αρχιτεκτονικής, Κινητικών Συστημάτων και Ευφυών Περιβαλλόντων» της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πολυτεχνείου Κρήτης, μαζί με το Πανεπιστήμιο του Σικάγο, συμμετέχουν ως επιστημονικοί συνεργάτες στο πιλοτικό πρόγραμμα «Έτσι Μαθαίνω Καλύτερα» που εκπονεί ο Δήμος Αθηναίων.
Το πρόγραμμα έχει τίτλο:
«Το Σχολείο που θέλεις» και στόχο την βελτίωση και αναβάθμιση των σχολικών κτιρίων, προσφέροντας σε μαθητές και δασκάλους ένα ανανεωμένο, ασφαλέστερο και φιλόξενο σχολικό περιβάλλον. Το εργαστήριο του Πολυτεχνείου Κρήτης συμμετέχει στην εφαρμογή του προγράμματος στην Αθήνα, για την ανακαίνιση του 17ου Γυμνασίου-Λυκείου στο Παγκράτι, εφαρμόζοντας και αξιολογώντας σε βάθος χρόνου παρεμβάσεις εξέλιξης του χώρου εκπαίδευσης με σκοπό την ενίσχυση της μαθησιακής εμπειρίας.
Στο σχολείο έγιναν 10 μεγάλες παρεμβάσεις, μέσα από μια επένδυση που ξεπέρασε τις 100.000 ευρώ. Οι εργασίες στόχευαν στον παιδαγωγικό ανασχεδιασμό του σχολικού περιβάλλοντος, με κύριο μέλημα να αποκατασταθούν τα οικοδομικά και λειτουργικά προβλήματα του κτιρίου.
Αυτό που πιλοτικά τώρα υλοποιείται στην Αθήνα με συμμετοχή του Πολυτεχνείου Κρήτης θα μπορούσε, προφανώς, να επεκταθεί και στην Κρήτη. Στο χέρι των Δήμων είναι να αναζητήσουν τα εργαλεία εκείνα που θα επιτρέψουν την αναβάθμιση σχολικών κτηρίων και αιθουσών με την ενεργό συμμετοχή των μαθητών. Ισως οι πρωτοβουλίες του Δήμου Αθηναίων και του Πολυτεχνείο Κρήτης να μπορούν να αποτελέσουν πυξίδα για μια διαφορετική αναβάθμιση σχολείων και στην Κρήτη.
•Οι σχετικές αναρτήσεις βρίσκονται στις ακόλουθες ιστοσελίδες:
•http://www.tuc.gr/2786.html&cHash=207d5a4e4ead85574204adf05cd1eb91&tx_ttnews%5Btt_news%5D=13272
•http://www.kathimerini.gr/830590/article/epikairothta/ellada/anakainis8hke-to-17o-gymnasio-lykeio-a8hnwn
(Χανιώτικα νέα - 17/9/2015)
Link: http://www.haniotika-nea.gr/to-scholio-pou-thelis/
Πως οι μαθητές μπορεί να αγαπήσουν το σχολείο αλλά και το σχολικό περιβάλλον; Μήπως, με την ενεργή συμμετοχή τους στην ίδια την κατασκευή ή την ανακαίνιση της σχολικής μονάδας που τους φιλοξενεί. Ετσι, ώστε το περιβάλλον να μην αποπνέει μιζέρια αλλά φιλικότητα και δημιουργία;
Αυτές τις σκέψεις έκανα, αυτά τα ρητορικά ερωτήματα ήρθαν στο νου, διαβάζοντας μια ανάρτηση στην ιστοσελίδα του Πολυτεχνείου Κρήτης με αναδημοσίευση ρεπορτάζ από την εφημερίδα “Καθημερινή” για την ουσιαστική ανακαίνιση του 17ου Γυμνασίου - Λυκείου Αθηνών στο Παγκράτι.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, «εκεί που έπεφταν σοβάδες, τώρα καθαρά γεωμετρικά σχήματα προσκαλούν το βλέμμα των παιδιών. Οι μαθητές του 17ου Γυμνασίου-Λυκείου Αθηνών δοκίμασαν μεγάλη έκπληξη, χθες, πρώτη ημέρα της σχολικής χρονιάς, όταν μπήκαν στο πλήρως ανακαινισμένο σχολείο τους».
Σύμφωνα με το δημοσίευμα που υπογράφει ο Ματθαίος Τσιμιτάκης, «την ανακαίνιση πραγματοποίησε ο Δήμος Αθηναίων, σε συνεργασία με το Πολυτεχνείο Κρήτης, το Πανεπιστήμιο του Σικάγου και δύο εταιρείες. Συνολικό κόστος: Πάνω από 150.000 ευρώ. Συμμετοχή του Δήμου: Μηδέν!».
Ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης δηλώνει ότι «αποδείξαμε ότι η σύμπραξη του Δήμου με τον ιδιωτικό τομέα και την ακαδημαϊκή κοινότητα με τη χρήση μεθόδων αξιολόγησης, μπορεί να φέρει σπουδαία αποτελέσματα» και αναρωτιέται: «Πώς θα αναβαθμίσουμε την εκπαίδευση, αν τα παιδιά μας μπαίνουν σε χώρους που αποπνέουν εγκατάλειψη και μιζέρια;». Ο καθηγητής Αρχιτεκτονικής στο Πολυτεχνείο Κρήτης Κωνσταντίνος Α. Ουγγρίνης, ο οποίος ηγείται της επιστημονικής ομάδας που επιβλέπει το έργο, θα παρακολουθεί δείκτες, όπως η μείωση της επιθετικότητας και του βανδαλισμού, η αύξηση της συμμετοχής στη ζωή της σχολικής κοινότητας και ο ίδιος εξηγεί: «Η αλλαγή στο σχολείο δεν έρχεται από πάνω, αλλά αλλάζοντας την καθημερινότητα». Ακόμα στο δημοσίευμα σημειώνεται ότι «για να το πετύχουν αυτό, οι επιστήμονες βάζουν μαθητές και καθηγητές να προβούν σε συμμετοχικό σχεδιασμό των χώρων και της ζωής στο σχολείο».
Στον ιστότοπο του Πολυτεχνείου Κρήτης σημειώνεται ότι το εργαστήριο «Μεταβαλλόμενης Αρχιτεκτονικής, Κινητικών Συστημάτων και Ευφυών Περιβαλλόντων» της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πολυτεχνείου Κρήτης, μαζί με το Πανεπιστήμιο του Σικάγο, συμμετέχουν ως επιστημονικοί συνεργάτες στο πιλοτικό πρόγραμμα «Έτσι Μαθαίνω Καλύτερα» που εκπονεί ο Δήμος Αθηναίων.
Το πρόγραμμα έχει τίτλο:
«Το Σχολείο που θέλεις» και στόχο την βελτίωση και αναβάθμιση των σχολικών κτιρίων, προσφέροντας σε μαθητές και δασκάλους ένα ανανεωμένο, ασφαλέστερο και φιλόξενο σχολικό περιβάλλον. Το εργαστήριο του Πολυτεχνείου Κρήτης συμμετέχει στην εφαρμογή του προγράμματος στην Αθήνα, για την ανακαίνιση του 17ου Γυμνασίου-Λυκείου στο Παγκράτι, εφαρμόζοντας και αξιολογώντας σε βάθος χρόνου παρεμβάσεις εξέλιξης του χώρου εκπαίδευσης με σκοπό την ενίσχυση της μαθησιακής εμπειρίας.
Στο σχολείο έγιναν 10 μεγάλες παρεμβάσεις, μέσα από μια επένδυση που ξεπέρασε τις 100.000 ευρώ. Οι εργασίες στόχευαν στον παιδαγωγικό ανασχεδιασμό του σχολικού περιβάλλοντος, με κύριο μέλημα να αποκατασταθούν τα οικοδομικά και λειτουργικά προβλήματα του κτιρίου.
Αυτό που πιλοτικά τώρα υλοποιείται στην Αθήνα με συμμετοχή του Πολυτεχνείου Κρήτης θα μπορούσε, προφανώς, να επεκταθεί και στην Κρήτη. Στο χέρι των Δήμων είναι να αναζητήσουν τα εργαλεία εκείνα που θα επιτρέψουν την αναβάθμιση σχολικών κτηρίων και αιθουσών με την ενεργό συμμετοχή των μαθητών. Ισως οι πρωτοβουλίες του Δήμου Αθηναίων και του Πολυτεχνείο Κρήτης να μπορούν να αποτελέσουν πυξίδα για μια διαφορετική αναβάθμιση σχολείων και στην Κρήτη.
•Οι σχετικές αναρτήσεις βρίσκονται στις ακόλουθες ιστοσελίδες:
•http://www.tuc.gr/2786.html&cHash=207d5a4e4ead85574204adf05cd1eb91&tx_ttnews%5Btt_news%5D=13272
•http://www.kathimerini.gr/830590/article/epikairothta/ellada/anakainis8hke-to-17o-gymnasio-lykeio-a8hnwn
(Χανιώτικα νέα - 17/9/2015)
Link: http://www.haniotika-nea.gr/to-scholio-pou-thelis/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου