Παρασκευή, 17 Οκτωβρίου 2014

Κορύφωση αντιδράσεων για την ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου Χανίων

Κορυφώνονται οι αντιδράσεις φορέων των Χανίων στην πώληση του αεροδρομίου “Δασκαλογιάννης”.
Χθες το βράδυ έγινε νέα συνάντηση φορέων στο Εργατικό Κέντρο της πόλης, ενώ νωρίτερα το Τμήμα Δυτικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (Τ.Ε.Ε.) εξέφρασε τη σφοδρή αντίθεσή του στην πώληση του αεροδρομίου, τονίζοντας ότι η «προσπάθεια της δημιουργίας τετελεσμένων από την κυβέρνηση μέσω του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ., με χειρισμούς “εν κρυπτώ και παραβύστω”, είναι βάναυση προσβολή και δεν είναι ανεκτή».
Το Τ.Ε.Ε. τονίζει μάλιστα ότι «το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. λειτουργεί ως δημοπρατήριο της δημόσιας περιουσίας και όχι ως ουσιαστικός διαχειριστής που υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον με μεθόδους πειστικές και διάφανες».
Ειδικότερα το Τ.Ε.Ε. – Τμήμα Δυτικής Κρήτης, σε ανακοίνωσή του τονίζει: «Η πλήρης εκχώρηση στον ιδιώτη μέσω του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ., με άγνωστους όρους, χωρίς τον προηγούμενο καθορισμό της αξίας του εκχωρούμενου, χωρίς διάλογο για την εκτίμηση των τοπικών, αλλά και εθνικών οικονομικών και κοινωνικών επιπτώσεων, χωρίς τον έλεγχο τήρησης των κανόνων που θα διασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον, χωρίς να τεκμηριώνεται το πρόσθετο οικονομικό όφελος, πλέον του σημερινού, από τον νέο τρόπο διαχείρισης και λειτουργίας, αντιτίθεται στις βασικές αρχές της υπεύθυνης και χρηστής διαχείρισης. Οδηγεί σε καταστάσεις που ξεφεύγουν από τον δημόσιο έλεγχο, αφού οι κανόνες καθορίζονται από τον ιδιώτη. Παύει, τελικά, το ελληνικό Δημόσιο να είναι εγγυητής και προστάτης του συμφέροντος της κοινωνίας».
Οσον αφορά στην οικονομική διάσταση του θέματος το Τ.Ε.Ε. επισημαίνει:
• Δεν υπάρχει αποτίμηση της αξίας του παραχωρούμενου, ώστε να συγκριθεί με το προσφερόμενο τίμημα των ενδιαφερομένων.
• Υπάρχουν έργα υποδομής σε παραχωρούμενα αεροδρόμια, τα οποία χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά κονδύλια με συμμετοχή του ελληνικού κράτους, που θα εκχωρηθούν στον ιδιώτη για να τα εκμεταλλευτεί (Χανιά, Θεσ/νίκη, πιθανόν και άλλα).
• Οι παραχωρούμενες εγκαταστάσεις και υποδομές που θα απαξιωθούν στη διάρκεια των 30 – 40 ετών της παραχώρησης δεν προκύπτει αν και πώς θα διατηρηθούν χρηστικά και σε λειτουργική κατάσταση, όταν μετά τη λήξη της σύμβασης, θα αποδοθούν στο ελληνικό Δημόσιο.
• Το σύνολο του τιμήματος -το οποίο είναι απροσδιόριστο και απρόβλεπτο- θα χρησιμοποιηθεί για την εξόφληση του δημόσιου χρέους (που είναι ο σκοπός ίδρυσης του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ.), με αποτέλεσμα τα σημερινά κέρδη των αεροδρομίων να αφαιρεθούν από το πλεόνασμα που παρουσιάζει η κυβέρνηση.
Οσον αφορά στην κοινωνική διάσταση του θέματος:
• Δεν υπάρχει αναφορά για την τύχη των ήδη εργαζομένων στα παραχωρούμενα αεροδρόμια.
• Δεν προβλέπεται έλεγχος στον καθορισμό επιναύλων από τον ιδιώτη (επιπλέον χρεώσεις στο κόστος του ναύλου της αεροπορικής εταιρείας), με συνέπεια την αύξηση των εισιτηρίων κατά την κρίση και το συμφέρον του επενδυτή κ.ά.
Oσον αφορά τέλος στη στρατηγική και αναπτυξιακή διάσταση του θέματος:
• Τα προς παραχώρηση αεροδρόμια αποτελούν τις κύριες εισόδους τουριστών στη χώρα. Το γεγονός αυτό δίνει τη δυνατότητα σε όποιον ελέγχει αυτές τις εισόδους (αεροδρόμια, αλλά και λιμάνια) να “κατευθύνει” το τουριστικό προϊόν σύμφωνα με το συμφέρον του. Ομως, δύσκολα κανείς μπορεί να εγγυηθεί ότι το συμφέρον του ιδιώτη επενδυτή ταυτίζεται με το εθνικό. Το αντίθετο μάλιστα. Οταν οι κύριοι πόροι της οικονομίας προέρχονται από τον τουρισμό, τη “βαριά βιομηχανία” της χώρας, καμία κυβέρνηση δεν νομιμοποιείται να επιτρέψει τη χειραγώγησή της από τρίτους.
Το Τ.Ε.Ε. Δυτικής Κρήτης «πιστεύει ότι όλα τα παραπάνω είναι ερωτήματα και σκοτεινά σημεία που δεν απαντώνται. Η ελληνική κοινωνία που βρίσκεται σε βαθιά κρίση, με επιδεινούμενη την καθημερινότητα, χωρίς ορατή βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης, αν μη τι άλλο, αξίζει να πληροφορείται επίσημα για όλες τις πτυχές της διαχείρισης του εθνικού πλούτου.
Η προσπάθεια της δημιουργίας τετελεσμένων από την κυβέρνηση μέσω του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ., με χειρισμούς “εν κρυπτώ και παραβύστω”, είναι βάναυση προσβολή και δεν είναι ανεκτή. Το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. λειτουργεί ως δημοπρατήριο της δημόσιας περιουσίας και όχι ως ουσιαστικός διαχειριστής που υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον με μεθόδους πειστικές και διάφανες. Μετά από αυτά είναι σαφές ότι το Τμήμα μας αντιτίθεται στην παραχώρηση των αεροδρομίων και ζητά να σταματήσει κάθε ενέργεια προς την κατεύθυνση αυτή, θεωρώντας ότι οι επιπτώσεις της θα είναι δυσμενείς και μη αναστρέψιμες για τον τόπο».
Ακόμα θεωρεί, όπως αναφέρει, «επιβεβλημένο έναν ειλικρινή διάλογο, τον οποίο πρέπει να ανοίξει η κυβέρνηση με τους αρμόδιους φορείς των τοπικών κοινωνιών. Διάλογο που θα βασίζεται στα πραγματικά δεδομένα για την ορθολογική εκμετάλλευση και αναβάθμιση των αεροδρομίων, αλλά και της δημόσιας περιουσίας γενικότερα».
ΣΤΟ ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ
Κατά της ιδιωτικοποίησης του αεροδρομίου Χανίων τάσσονται εργαζόμενοι, συνδικαλιστικά σωματεία και συλλογικότητες που συμπορεύονται με τους τοπικούς φορείς για νομική προσφυγή στα ευρωπαϊκά δικαστήρια, όπως επισημάνθηκε σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε χθες βράδυ στο Εργατικό Κέντρο.
Στη συνάντηση οι εργαζόμενοι, εκπρόσωποι του Εργατικού Κέντρου, του Συλλόγου Εργαζομένων Ο.Τ.Α., της ΕΛΜΕ, του Νομαρχιακού Τμήματος της ΑΔΕΔΥ, του Συλλόγου Δασκάλων & Νηπιαγωγών ένωσαν τη φωνή τους με τις προσπάθειες των τοπικών φορέων με στόχο την υπεράσπιση του δημόσιου χαρακτήρα του αεροδρομίου. Το “παρών” στη συνάντηση έδωσε ο πρόεδρος των εργαζομένων του αεροδρομίου, εκπρόσωπος της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, του Ε.Β.Ε.Χ., του Τ.Ε.Ε. – τμ. Δυτικής Κρήτης, του Εμπορικού Συλλόγου, περιφερειακοί σύμβουλοι, δημοτικοί σύμβουλοι κ.ά.
«Συμπορευόμαστε με τις αποφάσεις των δευτεροβάθμιων σωματείων και γιγαντώνουμε την εναντίωσή μας απέναντι στο ξεπούλημα του αεροδρομίου. Η πόλη μας χρειάζεται δημόσιες υποδομές, που είναι αναγκαίες για να ζήσει ο πολίτης, ο τουρισμός και η οικονομία του τόπου μας. Στόχος μας είναι να ενεργοποιηθεί ο κάθε Χανιώτης, το κάθε νοικοκυριό στα Χανιά και στο Ρέθυμνο», επεσήμανε η πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων Ο.Τ.Α. Ν. Χανίων Αθηνά Γιαννουλάκη.
«Σκοπεύουμε να ενημερώσουμε τα σωματεία μας για όποια κινητοποίηση λάβει χώρα, έτσι ώστε να γίνει αγώνας μέχρι την τελική νίκη για να μην ιδιωτικοποιηθεί το αεροδρόμιο. Διότι η ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου θα βλάψει τα συμφέροντα των εργαζομένων, αφού και οι μισθοί θα μειωθούν και θα επέλθει ανεργία για πολλούς συναδέλφους μας», επεσήμανε ο γενικός γραμματέας του Εργατικού Κέντρου Γιάννης Μανωλικάκης.
«Πιστεύουμε ότι κάθε μέσο που μπορεί να βοηθήσει κατά της ιδιωτικοποίησης πρέπει να χρησιμοποιηθεί και προς την κατεύθυνση αυτή χρειάζεται μαζικά συμπόρευση των πολιτών με κάθε θεσμικό φορέα», τόνισε ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Χανίων Αρης Ρέττος.
Η ΕΝΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ
Με ανακοίνωσή της Ενωση Γονέων και Κηδεμόνων Δ. Χανίων «εκφράζει την αντίθεσή της στην ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου “Δασκαλογιάννης” και συμπαρατάσσεται με τους φορείς των Χανίων στις εκδηλώσεις, τις κινητοποιήσεις και τις πρωτοβουλίες, ώστε το αεροδρόμιο, βασική πύλη εισόδου και πυλώνας ανάπτυξης της Δυτικής Κρήτης, να παραμείνει δημόσιο προς όφελος του συνόλου των πολιτών».
Η “ΑΝΤΑΡΣΙΑ ΣΤΑ ΧΑΝΙΑ”
Στο μεταξύ, η δημοτική παράταξη “Ανταρσία στα Χανιά – Αντικαπιταλιστική Αριστερή Κίνηση για την Ανατροπή” με ανακοίνωσή της «δηλώνει κάθετα αντίθετη στην οποιαδήποτε προσπάθεια ιδιωτικοποίησης του αεροδρομίου Χανίων». Μεταξύ άλλων υποστηρίζει: «Η ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου Χανίων θα σημάνει ότι το αεροπορικό ταξίδι θα γίνει απλησίαστο για τους Χανιώτες και για τους επισκέπτες. Ηδη μιλούν για αύξηση συν 20 ευρώ στα εισιτήρια. Αυτό που θα ακολουθήσει είναι η ανάπτυξη νέων σκληρότερων συνθηκών εργασίας για τους εργαζομένους και η εγκαθίδρυση ενός καθεστώτος εργασιακής γαλέρας. Ομως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η ιδιωτικοποίηση υπάρχει ήδη στο αεροδρόμιο. Οι άθλιες συνθήκες εργασίας, τα εργατικά ατυχήματα, η διάλυση των εργασιακών σχέσεων, τα 4ωρα με 320 ευρώ μισθό, οι απολύσεις, οι εργοδοτικοί εκβιασμοί είναι στο καθημερινό πρόγραμμα όσων εργάζονται στους εργολάβους και στις ιδιωτικές εταιρείες στο αεροδρόμιο Χανίων. Αυτά όλα δείχνουν ότι πρέπει να απαιτήσουμε να μπει ένα τέρμα στην τρέλα των ιδιωτικοποιήσεων». Τέλος, η “Ανταρσία στα Χανιά” δηλώνει πως «θα δώσει τις δυνάμεις της στον αγώνα για να αποτραπεί η ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου».
Γ. ΛΥΒ. - Ελ. Φ.

Αναρμόδιο δηλώνει το Υπουργείο Τουρισμού

Αναρμόδιο… για το θέμα της παραχώρησης του αεροδρομίου Χανίων είναι το Υπουργείο Τουρισμού σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα του Υπουργείου Αναστάσιο Λιάσκο, που βρίσκεται στα Χανιά, στο πλαίσιο της διεθνούς συνάντησης 2014 των Εθνικών Χειριστών του Προγράμματος “Γαλάζιες Σημαίες”, που διοργανώνει η Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης (Ε.Ε.Π.Φ.), σε συνεργασία με τον Δήμο Χανίων.
Ειδικότερα, στο περιθώριο της έναρξης της διεθνούς συνάντησης, που ξεκίνησε χθες στον Πλατανιά, ο κ. Λιάσκος ρωτήθηκε από τα “Χ.Ν.” για το θέμα του αεροδρομίου και τις έντονες αντιδράσεις των τοπικών φορέων, μεταξύ αυτών και των φορέων του τουρισμού στα Χανιά. Ο κ. Λιάσκος απαντώντας σημείωσε αρχικά ότι «από πλευράς Υπουργείου Τουρισμού συνδράμουμε όλες τις δράσεις ακόμα και των άλλων Υπουργείων προκειμένου να μπορέσουμε να δώσουμε αυτό που χρειάζεται στον τουρισμό μας» και πρόσθεσε: «Θεωρώ ότι είναι ένα ζήτημα που δεν αφορά κατεξοχήν το Υπουργείο, από εκεί και πέρα σε ό,τι μας αφορά θα έχουμε τη συνεννόηση που χρειάζεται με το αρμόδιο Υπουργείο». Παράλληλα, σε ερώτηση δημοσιογράφου σχετικά με το αίτημα της “Ryanair” που ζητά μηδενικά τέλη στο αεροδρόμιο Χανίων κατά τους χειμερινούς μήνες, ο κ. Λιάσκος παραδέχθηκε ότι η εποχικότητα είναι μάστιγα για τον τουρισμό, αλλά υποστήριξε ότι «η άμβλυνση της εποχικότητας δεν είναι ζήτημα ενός φορέα ή μιας τοποθέτησης» ούτε ότι «αποσπασματικά μέτρα μπορούν να δώσουν λύση στο πρόβλημα».
«Η εποχικότητα είναι η μάστιγα του τουρισμού μας και η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου είναι ζητούμενο. Αλλωστε προχθές στο Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο παρουσιάστηκε η μελέτη του Ινστιτούτου Ερευνών και Προβλέψεων σχετικά με την άμβλυνση της εποχικότητας. Από εκεί και ύστερα χρειάζεται ένα τοπικό σχέδιο των φορέων και υποβολή προτάσεων. Θα ήθελα εδώ να πω ότι η άμβλυνση της εποχικότητας δεν είναι ζήτημα ενός φορέα ή μιας τοποθέτησης ούτε πιστεύω ότι αποσπασματικά μέτρα μπορούν να δώσουν λύση στο πρόβλημα. Χρειάζεται ένας συντονισμός και από πλευράς Υπουργείου να είστε βέβαιοι ότι ενδιαφερόμαστε και παλεύουμε το θέμα αυτό και ότι θα έχουμε ευήκοον ους».
ΔΗΜ. ΜΑΡ.
(Χανιώτικα νέα - 17/10/2014)
Link: http://www.haniotika-nea.gr/korifosi-antidraseon/#

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου