Τετάρτη, 15 Οκτωβρίου 2014

Πολιτισμός και τουρισμός. Προκλήσεις των τελευταίων χρόνων που πρέπει να αξιοποιήσουμε

Του Δρ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Β. ΠΡΩΙΜΟΥ
Η αδυσώπητη κρίση που βιώνει η χώρα τα τελευταία χρόνια έχει φέρει πολλά δεινά, άγχος, δυσφορία και ανασφάλεια στους πολίτες της Ελλάδας που πίστεψαν το πρώτο μισό της δεκαετίας του 2000 ότι επιτέλους η χώρα μας άλλαξε και από εδώ και στο εξής η ζωή θα είναι πιο εύκολη και άνετη. Δυστυχώς η ευφορία των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 κράτησε για λίγο και ήδη από το 2009 η Ελλάδα βρίσκεται σε βαθιά ύφεση.
Οι καθημερινές ιστορίες φτώχιας και ανέχειας που όλοι ακούμε δεν αφήνουν κανένα ασυγκίνητο. Μέσα στην κακοδαιμονία της κρίσης ωστόσο συνέβησαν και ορισμένα πράγματα που ήταν καλά. Σα να ξυπνήσαμε από το λήθαργο της ευζωίας και ανασκουμπωθήκαμε ενώπιον των τετελεσμένων αποφάσεων της υπερφορολόγησης, του διασυρμού του ονόματος της χώρας μας και άλλων δεινών. Ένα από αυτά τα καλά είναι ότι εμείς οι Έλληνες που είμαστε παροιμιώδεις για την έλλειψη πνεύματος συνεργασίας, αντιληφθήκαμε την αναγκαιότητα να συνασπιστούμε και σύλλογοι και ενώσεις που παλιότερα δεν είχαν ουσιώδη ρόλο απέκτησαν. Ενδεικτικά παραδείγματα είναι ο Κύδων, η Ένωση Ξενοδόχων και άλλες συλλογικές οργανώσεις. Η ομαδική εργασία έφερε αποτελέσματα εδώ στα Χανιά με μεγάλη οφέλη για την οικονομία και την κοινωνία της περιοχής αλλά και μεγάλες προκλήσεις που ακόμα μένουν αναξιοποίητες.
Τα τελευταία χρόνια, για να εξηγήσω τι εννοώ, έχουμε μια αύξηση του εισερχόμενου τουρισμού μέσω των κλασικών τουριστικών γραφείων που στηρίζουν εδώ δεκαετίες τον τουρισμό της Κρήτης αλλά ιδιαίτερα μέσω των νέων παραγόντων του διαδικτυακού τουρισμού και των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους. Η υψηλή εποχικότητα όμως του τουριστικού προϊόντος, το γεγονός  δηλαδή ότι τα ξενοδοχεία και τουριστικά καταλύματα έχουν υψηλή πληρότητα μόνο τέσσερις μήνες το χρόνο είναι ένα πρόσκομμα στην ανάπτυξη της περιοχής μας το οποίο όλοι έχουν συνειδητοποιήσει. Η επέκταση της τουριστικής περιόδου είναι κάτι που όλοι εύχονται διότι τα οφέλη που θα προσπορίσουν η οικονομία και η κοινωνία των Χανίων είναι μεγάλα. Για να επιτευχθεί αυτή η επέκταση ωστόσο χρειάζεται συντονισμένες δράσεις όχι μόνο από τους επιχειρηματίες και τους συλλογικούς τους φορείς αλλά και από την Περιφέρεια Κρήτης, τον Δήμο Χανίων και από άλλους θεσμούς. Όλοι ξέρουν ότι πρέπει να γίνει μια ειδική διαφημιστική καμπάνια από το Δήμο, την Περιφέρεια και από το Υπουργείο Τουρισμού για να πειστούν οι επισκέπτες μας από το εξωτερικό ότι τα Χανιά έχουν να προσφέρουν εμπειρίες και εκτός του καλοκαιριού. Πρέπει ταυτόχρονα να βελτιωθούν οι δημόσιες υποδομές και ειδικά τα πεζοδρόμια, να γίνουν ποδηλατόδρομοι και άλλες συναφείς παρεμβάσεις όπως πάρκα κ.λπ. για να επιτευχθεί η κινητικότητα και να βελτιωθεί η προσβασιμότητα. Τέλος, πρέπει να υπάρξει ένα συντονισμένο σχέδιο δράσης μεταξύ των επιχειρηματιών του τουριστικού κλάδου ώστε να υποστηρίξουν σύσσωμοι την επέκταση της περιόδου.
Ένας τομέας ο οποίος θα βοηθούσε σημαντικά στην επέκταση της τουριστικής περιόδου και ακόμα και στην καθιέρωση της πόλης των Χανίων ως προορισμού για όλο το χρόνο είναι ο πολιτισμός. Ιδρύματα όπως η Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, το ΚΑΜ, ο Φιλολογικός Σύλλογος Χρυσόστομος και το Πνευματικό Κέντρο θα είχαν σπουδαίο ρόλο να παίξουν στην εφαρμογή πολιτιστικών δράσεων που θα έφερναν την πόλη των Χανίων στο προσκήνιο εκτός των καλοκαιρινών μηνών. Επίσης το Πολυτεχνείο Κρήτης με το οποίο η σύνδεση των πολιτιστικών μας ιδρυμάτων είναι ένα διαρκές ζητούμενο, θα έπαιζε σημαντικό ρόλο στην ανάδειξη των Χανίων στο εξωτερικό στο βαθμό που θα ανέπτυσσε δράσεις και μεταπτυχιακά και προπτυχιακά προγράμματα με διδασκαλία στα αγγλικά, κοινά για ξένους και Έλληνες υπηκόους. Ο τουρισμός εκτός του καλοκαιριού είναι θεματικός και η Ελλάδα έχει να διδαχθεί από πολλές χώρες μεταξύ των οποίων προεξάρχουσες είναι η Γαλλία και η Ισπανία για τη διάδοση του πολιτιστικού τουρισμού.
Χρειαζόμαστε εγρήγορση και ετοιμότητα για να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις των καιρών. Η συγκυρία είναι κρίσιμη και οι ευκαιρίες μοιάζουν μοναδικές για να καταφέρουμε να στηρίξουμε την οικονομία και την κοινωνία του τόπου μας και να κοιτάξουμε ξανά με αισιοδοξία το μέλλον. Πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε.

*διδάσκων στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο και κριτικός τέχνης, πρόεδρος του Κύδωνα και ξενοδόχος
(Δημοσιεύτηκε στα Χανιώτικα νέα - 15/10/2014, Link: http://www.haniotika-nea.gr/politismos-ke-tourismos-proklisis-ton-telefteon-chronon-pou-prepi-na-axiopiisoume/)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου