Σάββατο 19 Ιουνίου 2010

"ΕΠΙΛΥΩΝ" στο Πολυτεχνείο Κρήτης

Του ΓΙΑΝΝΗ ΛΥΒΙΑΚΗ
Πιο κοντά στους πολίτες θα είναι σύντομα το Πολυτεχνείο Κρήτης καθώς αναμένεται να ξεκινήσει η εφαρμογή του προγράμματος: “ΕΠΙΛΥΩΝ” με το οποίο θα δίδονται λύσεις σε προβλήματα που απασχολούν τους πολίτες.
Το όνομα του προγράμματος σημαίνει: ΕΠΙστημονική επίΛΥση προβλημάτΩΝ.
Πρακτικά, σημαίνει ότι η όποια κοινωνική ομάδα ή οργάνωση αλλά και ο κάθε ιδιώτης θα μπορεί να απευθύνεται στους υπεύθυνους του προγράμματος για το όποιο θέμα αντιμετωπίζουν -περιβαλλοντικό, ενεργειακό κ.λπ.- και αμέσως θα αρχίζει η διαδικασία εξεύρεσης επιστημονικής λύσεις.
Το πρόγραμμα ΕΠΙΛΥΩΝ δημιουργείται πιλοτικά στο Πολυτεχνείο Κρήτης μέσα από το ευρωπαϊκό ερευνητικό πρόγραμμα PERARES (Public Engagement with Research and Research Engagement with Society – Εμπλοκή των πολιτών στην Έρευνα και εμπλοκή της Έρευνας με την κοινωνία, Seventh framework programme). Θα λειτουργήσει επί μία διετία και από τα εργαστήρια του Ιδρύματος, τους καθηγητές και τους φοιτητές, σε συνεργασία με κοινωνικές ομάδες θα επιδιώξει την επιστημονική επίλυση προβλημάτων που πιθανόν να απασχολούν κατοίκους της περιοχής Χανίων, και όχι μόνον. Στην πιλοτική αυτή εφαρμογή συμμετέχουν τρία εργαστήρια του Ιδρύματος, με τα αντίστοιχα μέλη ΔΕΠ, τον Αν. Καθ. Σ. Μουσταϊζή (Γενικό Τμήμα), τον Αν. Καθ. Θ. Τσούτσο (τμ. Μηχανικών Περιβάλλοντος) και τον Αν. Καθ. Β. Κελεσίδη (τμ. Μηχανικών Ορυκτών Πόρων). Το έργο συντονίζεται από τον κ. Κελεσίδη σε συνεργασία με την κα. Έλσα Καλονάκη, προέκυψε δε ως συνέχεια αντίστοιχου έργου που είχε υλοποιήσει την προηγούμενη διετία το Ίδρυμα Τεχνολογίας Έρευνας (κ. Α. Σαϊτάκης).
Οπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση των Βασίλη Κελεσίδη και Ελσας Καλονάκη:
Πώς θα λειτουργεί το ΕΠΙΛΥΩΝ; Γίνονται επαφές της συντονιστικής ομάδας με κοινωνικές οργανώσεις και αναδεικνύονται τοπικά αλλά και ευρύτερου ενδιαφέροντος θέματα προς επίλυση σχετικά με την ανάπτυξη, το περιβάλλον, κ.α., που χρήζουν επιστημονικής μελέτης, διάρκειας 3-8 μηνών. Εστιάζουμε φυσικά σε θέματα που μπορούν να ανταποκριθούν τα εργαστήρια του Πολυτεχνείου Κρήτης και δη στην πιλοτική φάση, το Εργαστήριο Ανανεώσιμων και Βιώσιμων Ενεργειακών Συστημάτων (κ. Τσούτσος - www.enveng.tuc.gr/proswpiko/anaplhrwtes/106-tsoutsos-gr.html, theocharis.tsoutsos @enveng.tuc.gr), το Εργαστήριο Δομής της Ύλης & Φυσικής Λέιζερ (κ. Μουσταϊζής, – www.physicslab.tuc.gr, moustaiz@science.tuc.gr) και η Ερευνητική Μονάδα Τεχνικής Γεωτρήσεων και Ρευστομηχανικής (κ. Κελεσίδης, http://drillinglab.mred.tuc.gr, vhatzist@mred.tuc.gr).
Η ομάδα του ΕΠΙΛΥΩΝ σε συνεργασία με τα εργαστήρια του Ιδρύματος προσδιορίζει τον τύπο και τρόπο της πιθανής μελέτης και φέρνει σε επαφή τον υπεύθυνο καθηγητή και τους ενδιαφερόμενους φοιτητές με την κοινωνική ομάδα. Εάν υπάρχει κοινό ενδιαφέρον, προχωρά η υλοποίηση της μελέτης, είτε ως υλοποίηση Διπλωματικής εργασίας, είτε ως υλοποίηση Μεταπτυχιακής διατριβής είτε ως τεχνική εργασία σε πλαίσιο συγκεκριμένου μαθήματος. Με το ..επιτυχές ευτυχές πέρας της μελέτης, ετοιμάζεται έκθεση αναφοράς που είναι διαθέσιμη στην κοινωνική ομάδα και σε κάθε ενδιαφερόμενο. Η κάθε μελέτη υλοποιείται με μηδενικό κόστος καθώς είναι μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Το όλο εγχείρημα δίδει θετικά αποτελέσματα σε όλους τους ενδιαφερομένους. Οι φοιτητές ασχολούνται με θέματα άμεσου ενδιαφέροντος με απήχηση στην τοπική κοινωνία και όχι μόνον, ο καθηγητής επίσης ασχολείται με θέματα ενδιαφέροντα και έχει επιπρόσθετα μία ομάδα φοιτητών που ασχολείται με ζήλο στην επίλυση των συγκεκριμένων προβλημάτων ενώ η κοινωνική ομάδα έχει στο τέλος πρόσβαση σε αποτέλεσμα της μελέτης με την βοήθεια του ΕΠΙΛΥΩΝ. Το δε Πολυτεχνείο Κρήτης συνεισφέρει άμεσα με το προσωπικό του, τους φοιτητές του και τις υποδομές του στην επίλυση θεμάτων της τοπικής κοινωνίας που χρήζουν επιστημονικής αντιμετώπισης.
Παρόμοιες δράσεις υλοποιούνται σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες με ιδιαίτερη επιτυχία (www.scienceshops.org), ενώ το εγχείρημα ξεκίνησε από την Ολλανδία (είναι και η συντονίστρια χώρα του έργου) πριν περίπου 35 χρόνια. Επιτυχημένα παραδείγματα τέτοιων δράσεων υπάρχουν πολλά από τις διάφορες χώρες και αναφέρουμε τρία εξ αυτών για να γίνει κατανοητό ότι υπάρχουν τεράστιες δυνατότητες με θετικότατα αποτελέσματα σε αυτήν την συνεργασία κοινωνίας, πανεπιστημίου, φοιτητών, καθηγητών.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ
-Οι κάτοικοι της Steenwijk στην Ολλανδία ζητούσαν να μάθουν αν τα δύο εργοστάσια κατασκευής χαλιών που λειτουργούσαν στην περιοχή ήταν υπεύθυνα για εμφάνιση περιστατικών καρκίνου, έντονης οσμής στην ατμόσφαιρα και μόλυνση του νερού. Έτσι απευθύνθηκαν στο Πανεπιστήμιο της Groningen, το οποίο ερευνώντας τον αριθμό και τα είδη του καρκίνου, συμπέρανε ότι δεν διαφέρουν από τον μέσο όρο. Επίσης έκαναν δειγματοληψίες για τη μόλυνση του νερού και απεδείχθη ότι τα απόβλητα είναι μέσα στα αποδεκτά όρια. Τέλος, οι τοπικές αρχές συγκρότησαν δυο επιστημονικές ομάδες, η μία για την παρακολούθηση των περιστατικών καρκίνου, η δεύτερη για τον έλεγχο των υδάτων, καθώς επίσης εγκατέστησαν και 24ωρη τηλεφωνική γραμμή παραπόνων για τους πολίτες. Το σημαντικότερο όλων ήταν ότι οι κάτοικοι δεν αποτελούσαν μέρος του προβλήματος, αλλά συμμετείχαν στην έρευνα για τη λύση του προβλήματος.
-Στις βόρειες ευρωπαϊκές χώρες όπου το κλίμα είναι υγρό, ο πληθυσμός των αρουραίων είναι αρκετά μεγάλος με αποτέλεσμα να υπάρχει ανεξέλεγκτη εξόντωση του είδους από παγίδες που στήνονται σε χωράφια. Έτσι το Πανεπιστήμιο της Groningen άρχισε την εις βάθους μελέτη σχετικά με την θνησιμότητα των αρουραίων και τις εναλλακτικές στρατηγικές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν έτσι ώστε ο έλεγχος του πληθυσμού να γίνεται χωρίς να επηρεαστεί αρνητικά η πανίδα της περιοχής.
-Η ανάπτυξη της αιολικής ενέργειας μπορεί να αποτελέσει μια ελκυστική λύση στο πρόβλημα της ηλεκτροπαραγωγής όσο δεν προκαλεί προβλήματα ηχορρύπανσης. Στο συγκεκριμένο παράδειγμα, ζητήθηκε να γίνει μελέτη από το Πανεπιστήμιο, λόγω των παραπόνων που εξέφρασαν οι πολίτες για το θόρυβο που έκαναν οι ανεμογεννήτριες. Μετά από μετρήσεις διαπιστώθηκε ότι το βράδυ ο άνεμος είχε αρκετά μεγαλύτερη ταχύτητα με αποτέλεσμα να αυξάνεται και ο θόρυβος αισθητά. Έτσι η μελέτη προχώρησε και οι δημοτικές αρχές αποφάσισαν να εγκαταστήσουν ανεμογεννήτριες μικρότερου ύψους.
Οι μέχρι τώρα θετικές αναφορές από τους υπόλοιπους εταίρους μας κάνει να πιστεύουμε ότι το ΕΠΙΛΥΩΝ θα καταξιωθεί τόσο στη Χανιώτικη κοινωνία όσο και στο Πολυτεχνείο Κρήτης και έχουμε θέσει στόχο να αποτελέσει παράδειγμα καλής πρακτικής για την υπόλοιπη Ελλάδα και τη δημιουργία αντίστοιχων φορέων και σε άλλα πανεπιστήμια της χώρας συνδεδεμένα μεταξύ τους αλλά και με την αντίστοιχη υπηρεσία που ταυτόχρονα δημιουργείται στην Κύπρο (Αν. Καθ. Α Ευσταθιάδης - Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου).
Για ένα καλό ξεκίνημα επιθυμούμε να καταγράψουμε τυχόν θέματα που ίσως έχετε ως κοινωνικές ομάδες. Ελάτε σε επικοινωνία μαζί μας (κ. Έλσα Καλονάκη, τηλ. 28210-37698, elsakalona@gmail.com). Σας ενημερώνουμε επίσης ότι προγραμματίζουμε συνάντηση όλων των ενδιαφερομένων αρχές Σεπτεμβρίου και θα υπάρξει σχετική ανακοίνωση στον Τύπο”.
(Χανιώτικα νέα - 18/6/2010)
Link: http://www.haniotika-nea.gr/47850-sto-polutexneio-kritis/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου