Σε φάση οπισθοδρόμησης βρίσκεται η Ανώτατη Εκπαίδευση με τα νέα μέτρα του υπουργείου Παιδείας, όπως επισημαίνει μιλώντας στα “Χανιώτικα νέα” ένας διακεκριμένος Ελληνας επιστήμονας που ζει και εργάζεται στη Γαλλία: ο καθηγητής Θεωρητικής Φυσικής Ιωάννης Ηλιόπουλος.
Ο κ. Ηλιόπουλος κάνει λόγο για μέτρα εσωστρέφειας και όχι εξωστρέφειας από το υπουργείο Παιδείας ενώ υπογραμμίζει ότι στον δρόμο της εξωστρέφειας ήταν οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις της Μαριέττας Γιαννάκου και της Αννας Διαμαντοπούλου για να συμπληρώσει με νόημα: «Πρέπει να διαλέγουμε γυναίκες για υπουργούς Παιδείας. Φαίνεται ότι ήταν καλύτερες».
Ο κ. Ηλιόπουλος βρέθηκε χθες στα Χανιά καθώς ήταν ομιλητής στο παγκόσμιο συνέδριο Φυσικής που πραγματοποιείται στην Ορθόδοξο Ακαδημία Κρήτης (ΟΑΚ) στο Κολυμπάρι με τη συμμετοχή του CERN έως και τις 29 Αυγούστου.
Ο ίδιος χθες το βράδυ πραγματοποίησε ανοιχτή ομιλία στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου (ΚΑΜ), στο παλιό λιμάνι, με θέμα: «Η γένεση της μάζας στο αρχέγονο σύμπαν», όπου αναφέρθηκε στην ανακάλυψη του σωματιδίου του Χιγκς (γνωστού και ως σωματίδιου του Θεού) στο CERN και τη σημασία του για την Κοσμολογία.
Ο κ. Ηλιόπουλος είναι από τους πρωτεργάτες θεωρητικούς φυσικούς του CERN, μέλος της Γαλλικής Ακαδημίας Επιστημών, διευθυντής Ερευνών του Εργαστηρίου Θεωρητικής Φυσικής της Ecole Normale Superiere, ενώ υπήρξε επίσης διευθυντής ερευνών του Εθνικού Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών (CNRS) της Γαλλίας. Είναι επίσης επίτιμος διδάκτορας του Πανεπιστημίου Κρήτης.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σε ερώτησή μας για τα ελληνικά Πανεπιστήμια και τις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις, ο κ. Ηλιόπουλος παρατήτησε ότι «ενώ για μερικά χρόνια βλέπαμε μια βελτίωση στην κατάσταση, τώρα μάλλον γυρνάμε πίσω.
Είναι χειρότερα από πάσης απόψεως, οικονομικής -όπως ξέρουμε όλοι η κρίση είναι παντού- αλλά και θεσμικής: Εχουμε καμιά φορά την εντύπωση ότι εδώ στην Ελλάδα πάμε να ανακαλύψουμε ξανά τον τροχό. Σε όλα τα μέρη του κόσμου περίπου όλα τα Πανεπιστήμια δουλεύουν με τον ίδιο τρόπο. Εμείς εδώ θέλουμε να έχουμε άλλον τρόπο. Τον δικό μας. Δεν αποκλείεται ο δικός μας να είναι καλός. Δεν λέω. Αλλά έως τώρα δεν ήταν. Το να προσπαθούμε να πλησιάσουμε στις συνθήκες και στον τρόπο λειτουργίας των γνωστών ξένων Πανεπιστημίων φέρνει πρόοδο, όταν απομακρυνόμαστε από αυτές φέρνει μία οπισθοδρόμηση. Και αυτή τη στιγμή είμαστε στην φάση της οπισθοδρόμησης».
Ο ίδιος, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ανέφερε ότι το ελληνικό σύστημα δεν βοηθάει τα Πανεπιστήμια «για πολλούς λόγους. Και δεν είναι μόνο τώρα που δεν βοηθάει. Και προηγουμένως δεν βοήθαγε. Είναι πολύπλοκα τα προβλήματα. Η εκπαίδευση δεν είναι μια νησίδα ανεξάρτητη μέσα σε μια κοινωνία. Είναι μέσα σε ένα κοινωνικό σύνολο. Επομένως, εάν υπάρχουν δυσλειτουργίες σε άλλα μέρη, αυτές αντανακλούν και στην εκπαίδευση. Δεν μπορεί να ‘ναι χωριστά. Τα Πανεπιστήμια είναι δημόσιοι οργανισμοί. Επομένως, είχαν όλες τις δυσλειτουργίες του δημοσίου. Και κάθε φορα που προσπαθήσαμε να τις ξεπεράσουμε, ήταν ακριβώς όταν προσπαθήσαμε να ξεφύγουν λίγο… ε, όταν γυρνάμε πίσω στα παλιά, τότε είναι χειρότερα».
Σε ερώτηση των “Χανιώτικων νέων” για το πού εστιάζει την οπισθοδρόμηση, ο κ. Ηλιόπουλος ανέφερε:
«Σε πολλά πράγματα. Πρώτα απ’ όλα είναι οικονομικό το πρόβλημα. Και όχι μόνο στους μισθούς. Ημουν στο Συμβούλιο του Πανεπιστημίου Κρήτης για πολλά χρόνια. Παραιτήθηκα τελευταία. Εκεί έβλεπα ότι τα λεφτά που έδινε το κράτος για το Πανεπιστήμιο, μόλις και μετά βίας έφταναν για να πληρώσεις τον λογαριασμό της ΔΕΗ. Και αυτό είναι διαχρονικό. Δεν συμβαίνει μόνο τώρα, απλά έγινε χειρότερο με την κρίση. Πάντα ήταν έτσι: ενώ ξοδεύουμε πάρα πολλά λεφτά για την Παιδεία σχετικά με τον προϋπολογισμό μας στην Ελλάδα, δεν τα ξοδεύουμε καλά. Ενα σωρό λεφτά πάνε χαμένα. Αλλά αυτό είναι γενικό πρόβλημα όλης της ελληνικής διοίκησης».
Για τα νέα μέτρα του υπουργείου Παιδείας ανέφερε:
«Επιπλέον, τα καινούργια μέτρα είναι μέτρα εσωστρέφειας, όχι εξωστρέφειας. Είναι μέτρα εσωστρέφειας με την έννοια ότι λίγα παράθυρα ανοιχτά υπήρχαν προς το εξωτερικό και κλείνουν σιγά – σιγά. Θέλουμε να τα κόψουμε, να μην επηρεάζονται από το τι γίνεται σε άλλα μέρη, το οποίο δεν είναι καλή τακτική κατά τη γνώμη μου».
Απαντώντας σε ερώτηση για το ποιες, κατά τη γνώμη του, μεταρρυθμίσεις από τις απανωτές που γίνονται τα τελευταία χρόνια, ήταν πιο κοντά στην εξωστρέφεια, ανέφερε:
«Ηταν οι διαδοχικοί νόμοι που είχαν ξεκινήσει διάφοροι. Ηταν γυναίκες υπουργοί. Και η Γιαννάκου και η Διαμαντοπούλου. Της Διαμαντοπούλου ήταν ίσως ο πιο ολοκληρωμένος αλλά έκτισε πάνω σε ένα νόμο που υπήρχε ήδη της Γιαννάκου». Ο ίδιος συμβούλεψε… ότι «πρέπει να διαλέγουμε γυναίκες για υπουργούς Παιδείας. Φαίνεται ότι ήταν καλύτερες».
ΤΟ ΣΩΜΑΤΙΔΙΟ ΤΟΥ ΧΙΓΚΣ
Σχετικά με την ανακάλυψη του μποζονίου Χιγκς στο CERN που δίνει τη δυνατότητα εξήγησης του τρόπου με τον οποίο συγκροτείται η ύλη προσδίδοντάς της ιδιότητες όπως η μάζα, ο κ. Ηλιόπουλος εξήγησε, μεταξύ άλλων, ότι «η ανακάλυψη του σωματιδίου του Χιγκς είναι σημαντική για πολλούς λόγους. Πρώτα απ΄ όλα γιατί ήταν μια πρόβλεψη θεωρητική, σχεδόν 50 ετών, από το 1964. Επομένως, είναι σημαντικό ότι αυτή η πρόβλεψη επιβεβαιώθηκε.
Δεύτερον ολοκλήρωσε ένα θεωρητικό πλαίσιο που είχαμε φτιάξει εκείνα τα χρόνια και το οποίο εξηγεί τις βασικές δυνάμεις ανάμεσα στα στοιχειώδη σωμάτια που φτιάχνουνε την ύλη.
Τρίτον, από την έρευνα μας πιστεύουμε ότι απειροστά κλάσματα του δευτερολέπτου μετά το Bing Bang, έγινε κάποια μεταβολή στην ενεργειακή κατάσταση του σύμπαντος και αυτό δημιούργησε την μάζα στα σωμάτια. Δηλαδή, προηγουμένως τα σωμάτια είχαν μηδενική μάζα και μετά απέκτησαν μάζα».
Με άλλα λόγια, «υπήρχε στην αρχή μια διάχυτη ενέργεια στο σύμπαν και ένα μέρος αυτής της ενέργειας μετατράπηκε σε μάζα με αυτόν τον μηχανισμό».
Ο κ. Ηλιόπουλος πρόσθεσε ότι «η έρευνα συνεχίζεται με απώτερο σκοπό να καταλάβουμε καλύτερα όλες αυτές τις περίεργες μεταβολές που έφτιαξαν το σύμπαν. Δηλαδή το πως το σύμπαν είναι αυτό που βλέπουμε σήμερα και όχι κάτι άλλο. Αυτό έχει μεγάλη θεωρητική και φιλοσοφική σημασία. Το σύμπαν αυτό είναι μοναδικό; Θα μπορούσαμε να φανταστούμε άλλα; Υπάρχουν άλλα; Αυτές οι ερωτήσεις θα μπορούσαν ίσως να απαντηθούν».
Να σημειώσουμε ότι ο κ. Ηλιόπουλος θεωρείται εμβληματική μορφή της Θεωρητικής Φυσικής καθώς ήταν τεράστια η συμβολή του στην έρευνα που σχετίζεται με τον αριθμό και τις ιδιότητες ενός βασικού τύπου στοιχειωδών σωματιδίων της ύλης: των σωματιδίων «κουάρκ». Ο ίδιος συγκαταλέγεται σε ομάδα ερευνητών που το 1969 προέβλεψαν θεωρητικά την ύπαρξη ενός τετάρτου είδους “κουάρκ” και το 1974 η πρόβλεψη αυτή επιβεβαιώθηκε, ανοίγοντας τον δρόμο για μια ενοποιημένη θεωρία σχετικά με τις αλληλεπιδράσεις ανάμεσα σε στοιχειώδη σωματίδια. Μέχρι σήμερα έχει γίνει γνωστό πως τελικά υπάρχουν έξι σωματίδια “κουάρκ”.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΥΒΙΑΚΗΣ
(Χανιώτικα νέα - 26/8/2017)
Link: http://www.haniotika-nea.gr/metarrithmisi-esostrefias/
Ο κ. Ηλιόπουλος κάνει λόγο για μέτρα εσωστρέφειας και όχι εξωστρέφειας από το υπουργείο Παιδείας ενώ υπογραμμίζει ότι στον δρόμο της εξωστρέφειας ήταν οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις της Μαριέττας Γιαννάκου και της Αννας Διαμαντοπούλου για να συμπληρώσει με νόημα: «Πρέπει να διαλέγουμε γυναίκες για υπουργούς Παιδείας. Φαίνεται ότι ήταν καλύτερες».
Ο κ. Ηλιόπουλος βρέθηκε χθες στα Χανιά καθώς ήταν ομιλητής στο παγκόσμιο συνέδριο Φυσικής που πραγματοποιείται στην Ορθόδοξο Ακαδημία Κρήτης (ΟΑΚ) στο Κολυμπάρι με τη συμμετοχή του CERN έως και τις 29 Αυγούστου.
Ο ίδιος χθες το βράδυ πραγματοποίησε ανοιχτή ομιλία στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου (ΚΑΜ), στο παλιό λιμάνι, με θέμα: «Η γένεση της μάζας στο αρχέγονο σύμπαν», όπου αναφέρθηκε στην ανακάλυψη του σωματιδίου του Χιγκς (γνωστού και ως σωματίδιου του Θεού) στο CERN και τη σημασία του για την Κοσμολογία.
Ο κ. Ηλιόπουλος είναι από τους πρωτεργάτες θεωρητικούς φυσικούς του CERN, μέλος της Γαλλικής Ακαδημίας Επιστημών, διευθυντής Ερευνών του Εργαστηρίου Θεωρητικής Φυσικής της Ecole Normale Superiere, ενώ υπήρξε επίσης διευθυντής ερευνών του Εθνικού Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών (CNRS) της Γαλλίας. Είναι επίσης επίτιμος διδάκτορας του Πανεπιστημίου Κρήτης.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σε ερώτησή μας για τα ελληνικά Πανεπιστήμια και τις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις, ο κ. Ηλιόπουλος παρατήτησε ότι «ενώ για μερικά χρόνια βλέπαμε μια βελτίωση στην κατάσταση, τώρα μάλλον γυρνάμε πίσω.
Είναι χειρότερα από πάσης απόψεως, οικονομικής -όπως ξέρουμε όλοι η κρίση είναι παντού- αλλά και θεσμικής: Εχουμε καμιά φορά την εντύπωση ότι εδώ στην Ελλάδα πάμε να ανακαλύψουμε ξανά τον τροχό. Σε όλα τα μέρη του κόσμου περίπου όλα τα Πανεπιστήμια δουλεύουν με τον ίδιο τρόπο. Εμείς εδώ θέλουμε να έχουμε άλλον τρόπο. Τον δικό μας. Δεν αποκλείεται ο δικός μας να είναι καλός. Δεν λέω. Αλλά έως τώρα δεν ήταν. Το να προσπαθούμε να πλησιάσουμε στις συνθήκες και στον τρόπο λειτουργίας των γνωστών ξένων Πανεπιστημίων φέρνει πρόοδο, όταν απομακρυνόμαστε από αυτές φέρνει μία οπισθοδρόμηση. Και αυτή τη στιγμή είμαστε στην φάση της οπισθοδρόμησης».
Ο ίδιος, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ανέφερε ότι το ελληνικό σύστημα δεν βοηθάει τα Πανεπιστήμια «για πολλούς λόγους. Και δεν είναι μόνο τώρα που δεν βοηθάει. Και προηγουμένως δεν βοήθαγε. Είναι πολύπλοκα τα προβλήματα. Η εκπαίδευση δεν είναι μια νησίδα ανεξάρτητη μέσα σε μια κοινωνία. Είναι μέσα σε ένα κοινωνικό σύνολο. Επομένως, εάν υπάρχουν δυσλειτουργίες σε άλλα μέρη, αυτές αντανακλούν και στην εκπαίδευση. Δεν μπορεί να ‘ναι χωριστά. Τα Πανεπιστήμια είναι δημόσιοι οργανισμοί. Επομένως, είχαν όλες τις δυσλειτουργίες του δημοσίου. Και κάθε φορα που προσπαθήσαμε να τις ξεπεράσουμε, ήταν ακριβώς όταν προσπαθήσαμε να ξεφύγουν λίγο… ε, όταν γυρνάμε πίσω στα παλιά, τότε είναι χειρότερα».
Σε ερώτηση των “Χανιώτικων νέων” για το πού εστιάζει την οπισθοδρόμηση, ο κ. Ηλιόπουλος ανέφερε:
«Σε πολλά πράγματα. Πρώτα απ’ όλα είναι οικονομικό το πρόβλημα. Και όχι μόνο στους μισθούς. Ημουν στο Συμβούλιο του Πανεπιστημίου Κρήτης για πολλά χρόνια. Παραιτήθηκα τελευταία. Εκεί έβλεπα ότι τα λεφτά που έδινε το κράτος για το Πανεπιστήμιο, μόλις και μετά βίας έφταναν για να πληρώσεις τον λογαριασμό της ΔΕΗ. Και αυτό είναι διαχρονικό. Δεν συμβαίνει μόνο τώρα, απλά έγινε χειρότερο με την κρίση. Πάντα ήταν έτσι: ενώ ξοδεύουμε πάρα πολλά λεφτά για την Παιδεία σχετικά με τον προϋπολογισμό μας στην Ελλάδα, δεν τα ξοδεύουμε καλά. Ενα σωρό λεφτά πάνε χαμένα. Αλλά αυτό είναι γενικό πρόβλημα όλης της ελληνικής διοίκησης».
Για τα νέα μέτρα του υπουργείου Παιδείας ανέφερε:
«Επιπλέον, τα καινούργια μέτρα είναι μέτρα εσωστρέφειας, όχι εξωστρέφειας. Είναι μέτρα εσωστρέφειας με την έννοια ότι λίγα παράθυρα ανοιχτά υπήρχαν προς το εξωτερικό και κλείνουν σιγά – σιγά. Θέλουμε να τα κόψουμε, να μην επηρεάζονται από το τι γίνεται σε άλλα μέρη, το οποίο δεν είναι καλή τακτική κατά τη γνώμη μου».
Απαντώντας σε ερώτηση για το ποιες, κατά τη γνώμη του, μεταρρυθμίσεις από τις απανωτές που γίνονται τα τελευταία χρόνια, ήταν πιο κοντά στην εξωστρέφεια, ανέφερε:
«Ηταν οι διαδοχικοί νόμοι που είχαν ξεκινήσει διάφοροι. Ηταν γυναίκες υπουργοί. Και η Γιαννάκου και η Διαμαντοπούλου. Της Διαμαντοπούλου ήταν ίσως ο πιο ολοκληρωμένος αλλά έκτισε πάνω σε ένα νόμο που υπήρχε ήδη της Γιαννάκου». Ο ίδιος συμβούλεψε… ότι «πρέπει να διαλέγουμε γυναίκες για υπουργούς Παιδείας. Φαίνεται ότι ήταν καλύτερες».
ΤΟ ΣΩΜΑΤΙΔΙΟ ΤΟΥ ΧΙΓΚΣ
Σχετικά με την ανακάλυψη του μποζονίου Χιγκς στο CERN που δίνει τη δυνατότητα εξήγησης του τρόπου με τον οποίο συγκροτείται η ύλη προσδίδοντάς της ιδιότητες όπως η μάζα, ο κ. Ηλιόπουλος εξήγησε, μεταξύ άλλων, ότι «η ανακάλυψη του σωματιδίου του Χιγκς είναι σημαντική για πολλούς λόγους. Πρώτα απ΄ όλα γιατί ήταν μια πρόβλεψη θεωρητική, σχεδόν 50 ετών, από το 1964. Επομένως, είναι σημαντικό ότι αυτή η πρόβλεψη επιβεβαιώθηκε.
Δεύτερον ολοκλήρωσε ένα θεωρητικό πλαίσιο που είχαμε φτιάξει εκείνα τα χρόνια και το οποίο εξηγεί τις βασικές δυνάμεις ανάμεσα στα στοιχειώδη σωμάτια που φτιάχνουνε την ύλη.
Τρίτον, από την έρευνα μας πιστεύουμε ότι απειροστά κλάσματα του δευτερολέπτου μετά το Bing Bang, έγινε κάποια μεταβολή στην ενεργειακή κατάσταση του σύμπαντος και αυτό δημιούργησε την μάζα στα σωμάτια. Δηλαδή, προηγουμένως τα σωμάτια είχαν μηδενική μάζα και μετά απέκτησαν μάζα».
Με άλλα λόγια, «υπήρχε στην αρχή μια διάχυτη ενέργεια στο σύμπαν και ένα μέρος αυτής της ενέργειας μετατράπηκε σε μάζα με αυτόν τον μηχανισμό».
Ο κ. Ηλιόπουλος πρόσθεσε ότι «η έρευνα συνεχίζεται με απώτερο σκοπό να καταλάβουμε καλύτερα όλες αυτές τις περίεργες μεταβολές που έφτιαξαν το σύμπαν. Δηλαδή το πως το σύμπαν είναι αυτό που βλέπουμε σήμερα και όχι κάτι άλλο. Αυτό έχει μεγάλη θεωρητική και φιλοσοφική σημασία. Το σύμπαν αυτό είναι μοναδικό; Θα μπορούσαμε να φανταστούμε άλλα; Υπάρχουν άλλα; Αυτές οι ερωτήσεις θα μπορούσαν ίσως να απαντηθούν».
Να σημειώσουμε ότι ο κ. Ηλιόπουλος θεωρείται εμβληματική μορφή της Θεωρητικής Φυσικής καθώς ήταν τεράστια η συμβολή του στην έρευνα που σχετίζεται με τον αριθμό και τις ιδιότητες ενός βασικού τύπου στοιχειωδών σωματιδίων της ύλης: των σωματιδίων «κουάρκ». Ο ίδιος συγκαταλέγεται σε ομάδα ερευνητών που το 1969 προέβλεψαν θεωρητικά την ύπαρξη ενός τετάρτου είδους “κουάρκ” και το 1974 η πρόβλεψη αυτή επιβεβαιώθηκε, ανοίγοντας τον δρόμο για μια ενοποιημένη θεωρία σχετικά με τις αλληλεπιδράσεις ανάμεσα σε στοιχειώδη σωματίδια. Μέχρι σήμερα έχει γίνει γνωστό πως τελικά υπάρχουν έξι σωματίδια “κουάρκ”.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΥΒΙΑΚΗΣ
(Χανιώτικα νέα - 26/8/2017)
Link: http://www.haniotika-nea.gr/metarrithmisi-esostrefias/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου