Σάββατο 6 Μαΐου 2017

Πανεπιστήμιο Κρήτης: “Εργαλείο” εκπαίδευσης το προσφυγικό ζήτημα

Με το σκεπτικό ότι το προσφυγικό ζήτημα μπορεί να αποτελέσει “εργαλείο” εκπαίδευσης πολιτών του κόσμου, το Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Eκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης ανέπτυξε ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα βιωματικής διδασκαλίας για το οποίο έχει κατακτήσει διακρίσεις και το οποίο έχει πλέον αποκτήσει διεθνή εμβέλεια!
Αξονας της  διδασκαλίας είναι μια ιστορία με ήρωες μικρά ξωτικά-πρόσφυγες, που βρήκαν καταφύγιο, παρηγοριά και ελπίδα για ζωή σε μια νησιωτική περιοχή με ευγενικούς κατοίκους.
Μάλιστα, στο πλαίσιο ευρωπαϊκού προγράμματος, η διδασκαλία εφαρμόστηκε και εκτός ελληνικών συνόρων, όπως στη Λιθουανία, όπου η  διδασκαλία της ελληνικής ομάδας βραβεύτηκε ως η καλύτερη όλων.
Τον περασμένο μήνα, δηλαδή τον Απρίλιο η ομάδα του Πανεπιστημίου έλαβε πρόσκληση από την Παιδαγωγική Ακαδημία Marnix της Ουτρέχτης στην Ολλανδία ενώ την δεύτερη εβδομάδα του Μαΐου, αναμένεται να επισκεφτεί το Ρέθυμνο ομάδα Ολλανδών και Αυστριακών φοιτητών παιδαγωγικών τμημάτων προκειμένου να τους παρουσιαστεί εκ νέου η διδασκαλία, αυτή τη φορά στο Πανεπιστήμιο Κρήτης.
Ολα άρχισαν, όπως επισημαίνει σε σχετικό κείμενό της, η αναπληρώτρια καθηγήτρια Γλωσσικής Ανάπτυξης και Αγωγής του Παιδιού της Προσχολικής Ηλικίας από τη Σχολή Επιστημών Αγωγής (Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης), Μαρίνα Τζακώστα, όταν «κατά τη διετία 2014-2016 το Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Eκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης συμμετείχε ως εταίρος σε ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα το οποίο τελούσε υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο πλαίσιο των προγραμμάτων ERASMUS+ KA2 (Στρατηγικές Συμπράξεις)».
Οπως εξηγεί η κ. Τζακώστα, «το πρόγραμμα προέκυψε από την ανάγκη ανάπτυξης και ενσωμάτωσης καινοτόμου εκπαιδευτικού υλικού και εκπαιδευτικών πρακτικών σχετικών με βιωματικές παιδαγωγικές μεθόδους οι οποίες απευθύνονται σε παιδιά ηλικίας 3-12 ετών» ενώ «έμμεσος και απώτερος στόχος του προγράμματος ήταν η εκπαίδευση των μικρών παιδιών σε θέματα κοινωνικοποίησης και πολιτικής συνείδησης/ συνειδητοποίησης».
Σύμφωνα με την καθηγήτρια, η ελληνική ομάδα, η οποία συνίστατο από 4 φοιτήτριες του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης και συντονίστρια την  ίδια την κ. Τζακώστα, «προέκρινε ως θέμα για την ανάπτυξη της πρότυπης και πρωτότυπης βιωματικής διδασκαλίας της το προσφυγικό ζήτημα. Ιδιαιτέρως επειδή το προσφυγικό ζήτημα είναι ένα μείζον κοινωνικό, πολιτικό, πολιτισμικό, ηθικό και οικονομικό πρόβλημα το οποίο καλείται να γίνει αντικείμενο διαχείρισης πρωτίστως και πρακτικά από την Ελλάδα με την αναμενόμενη στήριξη και  συμπαράσταση σε όλα τα επίπεδα από την Ευρωπαϊκή Ένωση και με δεδομένες τις ποικίλες αντιδράσεις της ελληνικής κοινωνίας, θεωρήθηκε σημαντικό να μυηθούν τα παιδιά σε ζητήματα διαπολιτισμικότητας, σεβασμού της διαφορετικότητας και των δικαιωμάτων του ανθρώπου, δημοκρατίας και δημοκρατικότητας».
Οπως εξηγεί η καθηγήτρια,  «άξονας της βιωματικής διδασκαλίας ήταν μια ιστορία με ήρωες μικρά ξωτικά-πρόσφυγες, τον Ζαμ-Ζαμ, τον Καμ-Καμ, την Κιμ-Κιμ και την Μπεμ-μπεμ, που είχαν διαφορετικό χρώμα το καθένα, μιλούσαν διαφορετικές γλώσσες, αλλά είχαν κοινή, δυστυχώς, τύχη και τα οποία βρήκαν καταφύγιο, παρηγοριά και ελπίδα για ζωή σε μια νησιωτική περιοχή με ευγενικούς κατοίκους. Τα παιδιά επιπλέον ενημερώθηκαν για την κατάσταση και το “ταξίδι” των προσφύγων μέσω βίντεο σύγχρονων αλλά και παλιότερων που αφορούσαν την μετακίνηση ελληνικών προσφυγικών πληθυσμών, φωτογραφιών, αληθινών ιστοριών που αφηγήθηκαν παιδιά προσφύγων που ήδη φοιτούν σε ελληνικά σχολεία και εθελοντές του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού του Τμήματος Ρεθύμνου οι οποίοι βρέθηκαν στους τόπους διασώσεων».
Ακόμα η κ. Τζακώστα σημειώνει ότι «σχεδιάζονται μελλοντικές διδασκαλίες τόσο εντός όσο και εκτός Κρήτης» καθώς «όπου κι αν βρεθήκαμε δεχτήκαμε εξαιρετικές κριτικές και θετικές αντιδράσεις».
(Χανιώτικα νέα - 5/5/2017)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου