Τετάρτη 14 Οκτωβρίου 2015

Το Πολυτεχνείο ανοίγει τις πόρτες του στους μαθητές

Γράφουν:
ΕΛΙΑ ΨΥΛΛΑΚΗ*
ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΡΑΓΙΑΝΝΗ**
Στις 17 Οκτωβρίου το Πολυτεχνείο Κρήτης ανοίγει τις πόρτες του στους μαθητές της πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και πειραματίζεται μαζί τους, ερευνά, δοκιμάζει, συγκρίνει, ταξινομεί, κατανοεί και καινοτομεί.
Η «Ημέρα Επιστήμης και Τεχνολογίας για Παιδιά Δημοτικού», διοργανώνεται για τρίτη συνεχή χρονιά και καθιερώνεται πλέον ως θεσμός, μετά την πολύ μεγάλη απήχησή της στους μαθητές και γονείς της τοπικής κοινωνίας. Στόχος της εκδήλωσης αυτής, είναι να εμφυσηθεί στα μικρά παιδιά η σπουδαιότητα και η αναγκαιότητα των επιστημών και της τεχνολογίας, οι οποίες αποτελούν πλέον αναπόσπαστο κομμάτι όχι μόνο του ατομικού και συλλογικού μας βίου, αλλά και απαραίτητο εργαλείο εργασίας, ανεξάρτητα από τον κλάδο και το επάγγελμα που επιλέγει κάποιος να υπηρετήσει. Το Πολυτεχνείο Κρήτης είναι το πρώτο Ίδρυμα πανελλαδικά που υιοθέτησε την ανάπτυξη δράσεων οι οποίες στοχεύουν στην καλλιέργεια, θεμελίωση και προώθηση των αποκαλούμενων STEM σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.
Το ακρωνύμιο STEM προέρχεται από τις αγγλικές λέξεις Science (Επιστήμη), Technology (Τεχνολογία), Engineering (Μηχανική), Mathematics (Μαθηματικά) και είναι συνώνυμο πλέον της ταχείας και ποιοτικής αναβάθμισης της σχέσης των μαθητών – φοιτητών με όλους τους τομείς που αφορούν τη διδασκαλία των παραπάνω πεδίων. Η ανάγκη ύπαρξης της φιλοσοφίας STEM προέκυψε από το γεγονός οτι οι σύγχρονες προβλέψεις για τις μελλοντικές θέσεις εργασίας μιλάνε για ταχύτητα αυξανόμενες θέσεις σε επαγγέλματα που σχετίζονται με τους τομείς της Επιστήμης, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής και των Μαθηματικών. Τα επαγγέλματα τα οποία απαιτούν ως υπόβαθρο, ή ως προαπαιτούμενο, γνώσεις που αφορούν τα STEM, συμβάλλουν ήδη  και θα διαδραματίσουν αργότερα ακόμα καθοριστικότερο ρόλο όχι μόνο στην ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας και της καινοτομίας, αλλά και στην επίλυση σημαντικών θεμάτων που αφορούν την ανθρώπινη κοινωνία, όπως π.χ. οι κλιματολογικές συνθήκες, το φυσικό και αστικό περιβάλλον, η υγεία, η εκπαίδευση, ο πολιτισμός, οι τηλεπικοινωνίες. Κι αυτό, γιατί το βάρος έχει μετατοπιστεί πλέον από το τι γνωρίζει κάποιος, στο τι γνωρίζει και τι μπορεί να κάνει, στη γνώση δηλαδή που συνοδεύεται από τις απαραίτητες δεξιότητες.
Η βελτιστοποίηση του μοντέλου διδασκαλίας των STEM, έχει απασχολήσει διεθνώς τα τελευταία χρόνια την εκπαιδευτική πολιτική και την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, θέτοντας ως βάση την εγκατάλειψη της αίθουσας ως κεντρικού πυρήνα μετάδοσης της γνώσης.  Η προσέγγιση των STEM γίνεται πλέον με νέα παιδαγωγικά εργαλεία και αναβαθμισμένα προγράμματα σπουδών, βιωματικά, μέσω της ενεργής δράσης των μαθητών. Οι εμπλεκόμενοι καλούνται να λειτουργήσουν ομαδικά, να συμμετάσχουν δημιουργικά σε ερευνητικά σχέδια και να καλλιεργήσουν την κριτική και εμπειρική τους σκέψη. Ενθαρρύνονται να περιεργαστούν τον κόσμο του οποίου αποτελούν μέρος, να χρησιμοποιήσουν τη λογική τους και να επιλύσουν προβλήματα. Ταυτόχρονα προωθούνται πρωτοβουλίες για περαιτέρω επαφή με τα STEM εκτός συμβατικού υποχρεωτικού προγράμματος σπουδών όπως θερινά σχολεία ή εξωσχολικές δραστηριότητες σαν την Ημέρα Επιστήμης και Τεχνολογίας που διοργανώνει από το Πολυτεχνείο Κρήτης και που αποτελεί για το Ίδρυμα μια μεγάλης κλίμακας εξωστρεφή δράση.
Το Πολυτεχνείο Κρήτης είναι το πρώτο Ίδρυμα πανελλαδικά που λειτούργησε ως πρέσβης της φιλοσοφίας STEM υιοθετώντας το σύνθημα “Educate to Innovate” (σε ελεύθερη μετάφραση “Εκπαιδεύουμε για να Καινοτομήσουμε”). Ο στόχος του Πολυτεχνείου Κρήτης ήταν, είναι και θα είναι, η καθιέρωση και ανάπτυξη της ποιοτικής διδασκαλίας, εκπαίδευσης και κατά συνέπεια έρευνας
*αναπληρώτρια Πρύτανη Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Έρευνας Πολυτεχνείου Κρήτης.
**Τμήμα Δημοσίων και Διεθνών Σχέσεων ΠΚ.
(Αναδημοσίευση από τα Χανιώτικα νέα - 14/10/2015)
link: http://www.haniotika-nea.gr/to-politechnio-kritis-anigi-tis-portes-tou-stous-mathites/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου