Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΟΚΚΙΝΑΚΟΥ
Τα παιδιά δεν κάνουν ό,τι τους πούνε οι γονείς. Οι ηθικολογίες, οι τυπικισμοί, οι πουριτανισμοί, οι υποκρισίες και τα επιτηδευμένα λόγια ούτε που τους απασχολούν. Αν ήταν έτσι θα τους κάναμε κατ’ εικόνα και κατ’ ομοίωσίν μας. Τα κηρύγματα, οι νουθεσίες, οι πατρικές παραινέσεις, οι εντολές θα τους έκαναν σαν κι εμάς. Πώς δηλαδή; Υποταγμένους, αλλοτριωμένους, με φενακισμένη συνείδηση, καταναλωτικούς, ενεργοβόρους, με εχθρότητα για τη φύση και το περιβάλλον. Αυτός ο ανθρωπολογικός τύπος θα έφτιαχνε μια κοινωνία περίπου σαν τη δική μας. Αλλά οι νέοι δεν θέλουν αυτή την κοινωνία. Της ανεργίας, της απελπισίας, της φτώχειας αλλά και της χλιδής και του πλούτου για τους λίγους. Μια κοινωνία άδικη, άνιση, ανήθικη, αδιέξοδη. Μια κοινωνία που δεν τους χωράει όλους. Που παράγει “περιττούς” ανθρώπους. Αυτά είναι τα σημαινόμενα των ημερών. Τα σημαίνοντα μπορεί να είναι οι πέτρες στα σακίδια των μαθητών. Ομως, η σημασία, το νόημα και η αξία, αλλά και η ευφυία και το καθήκον των ηγετών είναι να διαβάσουν και να διαυγάσουν τα σημαινόμενα. Και μια απάντηση στα γιατί. Γιατί οι νέοι συμπεριφέρονται έτσι. Δεν έχει νόημα να τιμωρούμε 15χρονους που πετάνε πέτρες. Γιατί αυτές οι πέτρες έρχονται από το μέλλον. Μην περιοριστούμε στην τήρηση της τάξεως της ασφάλειας, της ευνομίας. Να δούμε τα υπόγεια ρεύματα στην κοινωνία. Μην καταστρέφουμε τον σεισμογράφο. Ο σεισμογράφος δεν προκαλεί τον σεισμό. Απλά τον καταγράφει. Μια κοινωνία που παράγει μαζικά τον “τέταρτο κόσμο” (άνεργους, μορφωμένους με δύο - τρία πτυχία) είναι αδιέξοδη. Η καταστολή δεν θα φέρει κανένα αποτέλεσμα. Η κοινωνία της κατανάλωσης, της βίας και των αδιεξόδων, θέλει επαναπροσανατολισμό. Απαιτεί “διόρθωση”. Το στερεότυπο ότι οι νουνεχείς μεγαλύτεροι πρέπει να νουθετούν τους νέους είναι καιρός να σταματήσει. Αν υπάρχει μια ελπίδα για τη σημερινή κοινωνία αυτή θα έρθει από τους νέους. Ακόμα και οι ακραίες συμπεριφορές πρέπει να “πολιτογραφούνται” ως πράξεις αυτονομίας και απελευθέρωσης. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να ανοίξει η συζήτηση για το τι κοινωνία θέλουμε και με ποιους αξιακούς άξονες. Αλλιώς κάθε χρόνο θα δοκιμάζεται η “ετοιμότητα” των δυνάμεων καταστολής και η σιδερένια γροθιά του κράτους πάνω στους 15χρονους.
Τα παιδιά δεν κάνουν ό,τι τους πούνε οι γονείς. Οι ηθικολογίες, οι τυπικισμοί, οι πουριτανισμοί, οι υποκρισίες και τα επιτηδευμένα λόγια ούτε που τους απασχολούν. Αν ήταν έτσι θα τους κάναμε κατ’ εικόνα και κατ’ ομοίωσίν μας. Τα κηρύγματα, οι νουθεσίες, οι πατρικές παραινέσεις, οι εντολές θα τους έκαναν σαν κι εμάς. Πώς δηλαδή; Υποταγμένους, αλλοτριωμένους, με φενακισμένη συνείδηση, καταναλωτικούς, ενεργοβόρους, με εχθρότητα για τη φύση και το περιβάλλον. Αυτός ο ανθρωπολογικός τύπος θα έφτιαχνε μια κοινωνία περίπου σαν τη δική μας. Αλλά οι νέοι δεν θέλουν αυτή την κοινωνία. Της ανεργίας, της απελπισίας, της φτώχειας αλλά και της χλιδής και του πλούτου για τους λίγους. Μια κοινωνία άδικη, άνιση, ανήθικη, αδιέξοδη. Μια κοινωνία που δεν τους χωράει όλους. Που παράγει “περιττούς” ανθρώπους. Αυτά είναι τα σημαινόμενα των ημερών. Τα σημαίνοντα μπορεί να είναι οι πέτρες στα σακίδια των μαθητών. Ομως, η σημασία, το νόημα και η αξία, αλλά και η ευφυία και το καθήκον των ηγετών είναι να διαβάσουν και να διαυγάσουν τα σημαινόμενα. Και μια απάντηση στα γιατί. Γιατί οι νέοι συμπεριφέρονται έτσι. Δεν έχει νόημα να τιμωρούμε 15χρονους που πετάνε πέτρες. Γιατί αυτές οι πέτρες έρχονται από το μέλλον. Μην περιοριστούμε στην τήρηση της τάξεως της ασφάλειας, της ευνομίας. Να δούμε τα υπόγεια ρεύματα στην κοινωνία. Μην καταστρέφουμε τον σεισμογράφο. Ο σεισμογράφος δεν προκαλεί τον σεισμό. Απλά τον καταγράφει. Μια κοινωνία που παράγει μαζικά τον “τέταρτο κόσμο” (άνεργους, μορφωμένους με δύο - τρία πτυχία) είναι αδιέξοδη. Η καταστολή δεν θα φέρει κανένα αποτέλεσμα. Η κοινωνία της κατανάλωσης, της βίας και των αδιεξόδων, θέλει επαναπροσανατολισμό. Απαιτεί “διόρθωση”. Το στερεότυπο ότι οι νουνεχείς μεγαλύτεροι πρέπει να νουθετούν τους νέους είναι καιρός να σταματήσει. Αν υπάρχει μια ελπίδα για τη σημερινή κοινωνία αυτή θα έρθει από τους νέους. Ακόμα και οι ακραίες συμπεριφορές πρέπει να “πολιτογραφούνται” ως πράξεις αυτονομίας και απελευθέρωσης. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να ανοίξει η συζήτηση για το τι κοινωνία θέλουμε και με ποιους αξιακούς άξονες. Αλλιώς κάθε χρόνο θα δοκιμάζεται η “ετοιμότητα” των δυνάμεων καταστολής και η σιδερένια γροθιά του κράτους πάνω στους 15χρονους.
Den ime tis gnomis ta pedia na kanoun oti tous lene oi gonois tous,sofos den ine kanenas,apla pistevo oti tha eprepe na akoune perissotero,na amfisvitoun kai mono otan epalitheftoun oi amfisvitis tous ,tote na adidrasoun. Simfono,oi neoi theloun perissoteri dikeosini se olous tous tomis,alla as min tous theoroume kai aggelous. Edo kai deka xronia ksekinane katalipsis apo ton telos oktobriou mexri kai ligo prin ta Xristougenna. Meta oi diakopes ke ousiastika me to zori na kanoun 5 mines mathimata. 15 XRONOS KAI ME PETRES STO SAKIDIO?mipos exi gini plisi egefalou sto na adidrasi?
ΑπάντησηΔιαγραφήKoinonia dikaii,ne simfono,mono pou otan erxete to savvatokiriako Monastiraki,thisio,paraliaki ine gematoi apo 15 xronous ke frapedes ke vasiko thema?O Olimpiakos kai o Panathinaikos. Ta pedia pou ine sto eksoteriko tha prepi na milame gia apelpisia,pou theloume na girisoume piso na prosferoume kati,alla den iparxoun ipodomes,ke oso ke sklira na theloume na doulepsoume,stin Ellada apofasizoun oi ADIDRASIS,klinoun me louketa ke pezoun tavli mesa. Sinexia ftaoi kapios allos alla pote ekeinoi,an ksepastrepsoume tin Astinomia kai as iparksoi anomia,afto zitane?ekeinoi tha mas prostatepsoun meta?Oi koinonia exi nomous,kalous kai kakous,iparxoun metra na tous amfisvitisis,na zitisis na allaksoun,alla o petropolemos kai na spas tin periousia tou kosmo den sigatallegete sta metra afta.Den ine oloi oi 15xronoi me sakidia gemata petres ke den ine oloi oi astinomikoi foniades ke pistolero.Kanoun ena epaggelma epikindino,exoun oikogenies ke prepi kapia stigmi na iparksi perissoteros sevasmos.Alla imaste sto Elladistan,oi mages tis EE,ola ta kseroume kai ta katexoume,kai oloi oi alloi ine m...s.