Πέμπτη 29 Μαρτίου 2018

Ταξίδι στην οικουμενική φαντασία του ραδιοφώνου

Αφιέρωμα 100 χρόνια ραδιόφωνο→ Ιούνιος 2006 ΗΧΟΣ-ΕΙΚΟΝΑ [ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ]

Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΠΡΟΥΚΑΚΗ→ τεχνολογία ήχου/ ιστορία του ραδιοφώνου
proukakisc@gmail.com

Όσα συνταρακτικά γεγονότα θρυμματίζουν την καθημερινότητα κλονίζοντας αυτή την τόσο προσεκτικά διαμορφωμένη μικροαστική μας ζωή, όσες ανατροπές και αν επέλθουν σε όλα τα πεδία, πάντα θα διατηρούνται κάποιες ακλόνητες επιλογές σε δεδομένες αξίες και αντικείμενα. Από τον τεχνολογικό πολιτισμό αυτό που αναμφίβολα εδώ και ένα αιώνα τουλάχιστον κερδίζει την μέγιστη προτίμηση είναι το ραδιόφωνο. Πολυαγαπημένο αντικείμενο, φετίχ δισυπόστατης φύσης, που αν και προέρχεται. Από τον κόσμο της υψηλής τεχνολογίας διάβηκε το Ρουβίκωνα για να κερδίσει αγάπη, σεβασμό και επάξια μια θέση τιμής δίπλα στο καλό βιβλίο. Μαζί με τα σοβαρά έντυπα συμβάλει στην διάδοση των ιδεών. Από την πρώτη του εκπομπή φωνής και μουσικής εκατό χρόνια πριν, στα 1906 έως και βαθιά στο μέλλον.

Παντοδύναμο το ραδιόφωνο για προπαγάνδα και διάδοση ιδεών

Όλη η σύγχρονη ιστορία του πλανήτη Από τα πλέον συνταρακτικά γεγονότα οι επαναστάσεις οι πόλεμοι τα ανακοινωθέντα οι ομιλίες πολιτικών, τα διαγγέλματα ειρήνης, οι μεγαλύτερες ανακαλύψεις, η καθημερινότητα μας, ο πολιτισμός και τα ανθρώπινα δικαιώματα, η ίδια μας η ζωή έγινα ερτζιανά κύματα διάβηκαν τεράστιες αποστάσεις αποτύπωσαν το μήνυμα τους στις συνειδήσεις μας.
Ίσως κάποια αυλό αυτά να διάβηκαν τα τελικά σύνορα του ηλιακού συστήματος και να κατευθυνόμενα στους μακρινούς της σιωπής να μετάφεραν την ταυτότητα του ανθρώπινου γένους.
Εμπόδιο σε αυτό το διαχρονικό έρωτα δεν ήταν η τεχνολογική τους εξέλιξη. Από τα πλέον πρωτόγονα με τις ελάχιστες λυχνίες τα ακουστικά και τις χοάνες ως τα σημερινά με τα PLL , τις χιλιάδες μνήμες, τους επεξεργαστές, τα caners του ραδιοφάσματος, τα ιντερνετικά και τα εντός οικίας διασυνδεδεμένα μέσω τοπικού ασύρματου δικτύου προκαλούν σταθερό ενδιαφέρον, την διαρκή ακαταμάχητη έλξη, εξιτάρουν.
Μας κάνουν κοινωνούς γεγονότων Από τα πέρατα της γης, αναπτύσσουν την φαντασία και καλλιεργούν την μουσική παιδιά και την γνώση της γλώσσας.
Από αιρετούς έχουν κατηγορηθεί ως μέσα πολιτικής προπαγάνδας και διασποράς ελεγχόμενων μηνυμάτων με άστοχο την αντίπαλη χώρα, το απέναντι εχθρικό πολιτικό συστήματα. Και όντως είναι αληθείς αυτό αφού με την ευχέρεια που το χαρακτηρίζει να μεταφέρεται οπουδήποτε και υπό οποιεσδήποτε συνθήκες συγκεντρώνει όλα τα τυπικά προσόντα.
Ωστόσο ιδωμένο από άλλη σκοπιά αποδεικνύει τη ισχύ του μέσου αφού ελλείψει εικόνας το μήνυμα αποτυπώνεται πολύ πιο εύκολα στο υποσυνείδητο.
Όμως εναπόκειται στις αντοχές της ιδεολογίας και της παιδείας μας να λειτουργήσουμε επιλεκτικά. Και παρακάμπτοντας την επιλογή κάποιων να μας μετατρέψουν σε άβουλα όντα ας νοιώσουμε την μέθεξη παρακολουθώντας νοερά με εκατοντάδες άλλους συνακροατές τις πιο σημαντικές πτυχές του παγκόσμιου πολιτισμού να αναμεταδίδονται.

Ραδιόφωνο vs. ΜΡ3

Με τα δεκάδες MP3ακια να αποθηκεύουν μουσική σε μνήμες και σκληρούς δίσκους , Sticks στο λαιμό ωσάν να πρόκειται για ένα ακόμη απαραίτητο ίσως και κιτσάτο αξεσουάρ και με κινητά που υπόσχονται μουσική και ραδιόφωνο μάλλον… τυμβωρυχία θυμίζει η απόφαση μας για μια αναδρομή στις ιστορικές καταβολές του ραδιοφώνου.
Άλλωστε ποιος ο λόγος να αναφερθούμε σήμερα σε πρωτόγονες λυχνίες, πανικόβλητες κεραίες των σταθμών ογκώδη επιτραπέζια ραδιόφωνα, ραδιοέπιλπλα, και βαριά φορητά πολυτελούς κατασκευής. ίσως για ενα τουλάχιστον λόγο.
Για τα μόλις “300” εκατομμύρια ραδιόφωνα που κατασκευάστηκαν στις ΗΠΑ μεταξύ 1922 και 1965 και τα σημαντικά συμπεράσματα που ανακύπτουν. Περίπου δεδομένο είναι λοιπόν πως οτιδήποτε και αν στερηθούμε Από το υλικό περίγυρο το ραδιόφωνο ποτέ δεν θα λείψει.

Μια “προσωπική” εμπειρία… εκατομμυρίων ανθρώπων

Πιθανόν να διερωτηθείτε γιατί γράφω με τόσο πάθος υπέρ του ραδιοφώνου. Άφθονοι οι λόγοι για το 48χρονο που περισσότερο άκουσε παρά παρακολούθησε άποψη που υποθέτω που ενστερνίζονται και πολλά αλλά “μεγάλα παιδιά” που σε κάθε ευκαιρία το σχολιάζουν.
Για την ικανοποίηση από τα πρώτα δειλά ψαξίματα το 1963 με την άντιγα να διατρέχει το κομψή οθόνη με τους αποτυπωμένους σταθμούς και την Βαβυλωνία των φωνών και της μουσικής να συνθέτουν το παζλ του πολιτισμού. Προφανώς για να δραπετεύσει κανείς σε μακρινούς σταθμούς των μεσαίων αναζητώντας προγράμματα λιγότερο μονότονα με εξαίρεση το ραδιοφωνικό θέατρο, τις μεταδόσεις του Φεστιβάλ Αθηνών και τα ραδιοσήριαλ.
Για την ηδονή να πλάθεις εικόνες όψεις και εκφράσεις ακούγοντας άγνωστους ανθρώπους να μιλούν στο μικρόφωνο. Να κανείς ταινία το θεατρικό γεγονός διαλέγοντας ήρωες και να φαντάζεσαι τους τεχνικούς να χειρίζονται τον εξοπλισμό. Αυτούς τους μονίμως ξεχασμένους συντελεστές της ραδιοφωνικής μας δημοκρατίας.
Για το πρώτο φορητό τσέπης PHILIPS στα 1964, ενα κομψό μικρό τρανζιστοράκι ΜW που το πέντε ετών μυαλό μου μοχθούσε να κατανοήσει πως παίζει ήχους αφού δεν είναι συνδεδεμένο με την… πρίζα του τοίχου Από όπου θα έπαιρνε την πληροφορία-την ιντερνετική 42 χρόνια αργότερα..
Επίσης για το αγαπημένο επί πολλά πιστό σύντροφο παγκόσμιου λήψεως μικρό φορητό National Panasonic με όλα τα καλούδια του σύγχρονου ραδιοφώνου –Από ρύθμιση DX-Local υποδοχή κεραίας και ηλεκτρονικό fine-tuning μέχρι το S-meter.
Αλλά και το επίσης πολυ αγαπημένο λαμπάτο ραδιοέπιπλο της Grundig του 1968 με το αξιοσέβαστο 3xSW, MW ραδιόφωνο με την απίστευτη αντοχή και αξιοπιστία που με συντρόφεψε σε δύσκολες εποχές.
Με πολυ πιο σαφείς συγκριτικά με σήμερα στόχους και θέσεις ζωής ακούγαμε τον “αμερικάνικο”, τα “προγράμματα-σχολεία” των Γ. Πετριδη, Γ. Παπαστεφάνου, Λ. Λευτέρη Κογκαλίδη, το ραδιοφωνικό θέατρο κ.α.
Κι ακόμη αργότερα μερικούς από τους καλύτερους ερασιτέχνες του ραδιοφώνου. Εραστές των ονείρων και της αναζήτησης για ποιοτικότερη μουσική και προοδευτική σκέψη. Περισσότερο από τύχη και λιγότερο από διορατικότητα κατάφερα περί στα μέσα του ‘70 να ηχογραφήσω σε μπομπίνα τα στιγμιότυπα της τελευταίας εκπομπής του ιστορικού Τζερόνυμο Γκρούβυ.

Οι πρωτοπόροι

Μόνον τυχαίο δεν ήταν ότι τα πρώτα χρόνια του 20ου αιώνα ερευνητές σε πολλά σημεία του κόσμου μοχθούσαν να πετύχουν την πρώτη ραδιοφωνική εκπομπή με φωνή και μουσική. Βασίζονταν σε μια από τις πολλές κρυμμένες λύσεις στην βιβλιοθήκη της φύσης ότι ο ηλεκτρισμός μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη ασύρματη μεταφορά σημάτων.
Η ιστορία είναι λίγο πολυ γνωστή ο Michael Faraday θέτει τα θεμέλια για την ροή του ηλεκτρικού ρεύματος. Πολύ αργότερα το 1931 αναλαμβάνει ο Goseph Henry και ύστερα ο Samuel B. Morse.
Η κατάληξη της πορείας αυτή βρίσκει το 1880 τον Heinrich Rudolf Hertz να ανακαλύπτει τα ραδιοκύματα και τους Thomas Alva Edison και Guglielmo Marconi να πειραματίζονται με μεγάλη επιτυχία.. Στο ενεργητικό του Marconi εγγράφεται και η πρώτη επιτυχία του να στείλει σήμα μέσω του Ατλαντικού.
Από αυτή την συνάθροιση φωτισμένων μυαλών ασφαλώς και δε θα έλειπε ο Nicola Tesla (1856-1843) ο εξαιρετικός επιστήμονας με της σχηματικές εφευρέσεις για το εναλλασσόμενο ρεύμα το ραδιοφωνικό πηνίο τηλεχειριζόμενη βάρκα όμως δεν κατάφερε να γίνει και επιχειρηματίας ούτε καν να αναγνωριστεί κάτι δυστυχώς σύνηθες.
Αν το ανελέητο ημερολόγιο δεν έδειχνε 2006 τότε πολλοί πιθανόν να πίστευαν που η ιστορία του ραδιοφώνου εκτείνεται κατά πολύ πιο πίσω.
Και όπως συχνά ισχύει από τα σημαντικά επιστημονική εγχειρήματα συμβαίνουν μέσα σε μια λες μυστικιστική απλότητα. Επιβαίνοντας σε μια βάρκα στην καραϊβική ο Καναδοαμερικανός καθηγητής Aubrey Fessenden φορώντας τα ακουστικά του εκείνα τα Χριστούγεννα του 1906 δεν άκουσε Μόνον στιγμιαία σήμα και παύσεις αλλά και φωνή.
Η από καιρό μεγάλη προσδοκία είχε γίνει πραγματικότητα με τα ραδιοφωνικά κύματα διασχίζοντας μεγάλη απόσταση να φθάνουν ως το δέκτη του. Έχοντας ήδη προσπαθήσει άκρες από τα προηγούμενα χρόνια στην Εθνική Μετεωρολογική υπηρεσία των ΗΠΑ αποφάσισε να αποσυρθεί δημιουργώντας δική του εταιρία. Αν και δεν καθιέρωσε τακτικές εκπομπές δικαίως θεωρείται ο πατέρας την πρώτης ραδιοφωνικής εκπομπής.
Από τις αξιοσημείωτες περιπτώσεις είναι ο Edwin Howard Armstrong (1890-1945) που από πολυ νωρίς άφησε την ευφυΐα του να τον οδηγήσει σε συναρπαστικές ραδιοφωνικά προτάσεις που κατέληξε δίδοντας τέλος την ζωή του.
Υπηρετώντας στην Γαλλία ανακαλύπτει το υπερετερόδυνο κύκλωμα ένα σπουδαίο σύστημα που συνοδεύει ως σήμερα όλα τα ραδιόφωνα Αργότερα μεταξύ 1925-33 θα προσθέσει και την διαμόρφωση συχνότητας που έως σήμερα μας χαρίζει στιγμές πολυ καλού ήχου.
Αμέσως με την πώληση των δικαιωμάτων σε μεγάλες εταιρίες αρχίζει ο αγώνας του για να διεκδικεί τα ποσοστά του. Ωστόσο η πολύπλευρη πίεση και η έλλειψη χρημάτων τον οδηγούν σε λάθη με τραγική κατάληξη την αυτοκτονία.

Χρονολόγιο ερτζιανών

1920-1929: Σε μια πολυ χαμηλή για τα σημερινά δεδομένα συχνότητα αλλά πάντως εκτός μακρών κυμάτων ο Marconi καθιερώνει στους 20MHz την πρώτη ραδιοεπικοινωνία μέσω βραχέων ανάμεσα στο Λονδίνο και το Μπίρμπινγχαμ.
Στην αλλά άκρη του Ατλαντικού η Westinghouse αγοράζει πατέντες κυκλωμάτων από πρωτοπόρους ανάμεσα τους και ο Edwin H. Armstrong.
Σημαντική πρόοδος συντελείται με την ανακάλυψη της τετρόδου λυχνίας από τον Hull. Σημαντικο ειναι το βήμα απο τον  Tellegen που προσθέτει ενα ακόμη ηλεκτρόδιο δημιουργώντας έτσι την πέντοδο.
Οι σταθμοί ξεφυτρώνουν ο ένας μετά τον άλλον ενώ η αμερικανική εταιρία συνάπτει συμφωνίες με τις RCA, GE, AT&T προκείμενου να αξιοποιήσουν τι πατέντες τους. Οι 100.000 συσκευές ραδιοφώνου που κατασκευάσθηκαν το 1922 πενταπλασιάζονται τον Αμέσως επομένως χρόνο καθώς αυξάνει η ζήτηση και μειώνεται το κόστος.
Μέσα στην περίοδο αυτή καθιερώνεται και η ζώνη των μεσαίων κυμάτων με φάσμα από 550-1550 KHz. ενώ πλέον στις ΗΠΑ λειτουργούν περί ους 1400 σταθμούς.

1930-1939: Με την οικονομική ύφεση να συνθλίβει τις ΗΠΑ το ραδιόφωνο ήταν η μοναδική πηγή πληροφόρησης μέσω των 4 πανεθνικής εμβέλειας σταθμών και των 2 τοπικών. Επίσης ήταν φυσιολογικό να αυξάνει το ενδιαφέρον των ακροατών για την λήψη εκπομπών στα βραχέα κύματα αλλά και για ραδιοφωνική συντροφιά στο αυτοκίνητο με αποτέλεσμα να εγκατασταθούν ενα εκατομμύριο συσκευές. Ηδη τα βύσματα που χρησιμοποιούνται για την αλλαγή επιλογής σε διάφορα πηνία αντικαθίστανται με διακόπτες. παράλληλα διατίθενται πλέον στο εμπόριο ολοκληρωμένες συσκευές και όχι κιτ με ακουστικά.
Στο πνεύμα της συνεχούς τεχνολογικής εξέλιξης εντάσσεται και η προσθήκη κυκλώματος AVC, δηλαδη αυτοματου ελεγχου της ενισχυσης της βαθμιδας IF προσφέροντας έτσι καλύτερη λήψη δύσκολων εκπομπών.
Η δύναμη του μέσου αποδεικνύεται από τον πανικό που ενσπείρει στο κοινό η ραδιοφωνική εκπομπή του Orson Wells με θέμα την εισβολή Αρειανών.

1940-1949: Με την διαμόρφωση των FM να έχει ήδη αναπτυχθεί από το 1934 έξη χρόνια μετά οι διψασμένοι για ποιότητα ήχου ακροατές την υποδέχονται με πολυ ενδιαφέρον διαπιστώνοντας στην πράξη ότι συγκριτικά υποφέρουν πολυ λιγότερο από εξωγενή θόρυβο. Ο πόλεμος πλέον παίρνει διαστάσεις και ο ρόλος του ραδιοφώνου ενισχύεται ακόμη περισσότερο. ήδη από το 1941 η FCC καθορίζει ότι το εύρος τον συχνοτήτων FM εκτείνεται μόλις από 42-50 MHz εγκρίνοντας την λειτουργία 30 ραδιοσταθμοί FM.
Σχεδόν σαν κάτι περίπου προϊστορικό ακούγεται ότι μόλις το 1942 ένας φωτισμένος επιστήμονας για την ανάγκη της ραδιοφωνικής κάλυψης να χρησιμοποιηθούν γεωστατική δορυφόροι.
Όμως ο Άρθουρ Κλαρκ ευτυχώς έβλεπε πολυ μακριά. Την ίδια περίοδο έχει σταματήσει κάθε κατασκευή ηλεκτρονικών εξαρτημάτων για εμπορική χρήση με αποτέλεσμα να διοχετεύονται για την κατασκευή στρατιωτικών συσκευών.

1950-1959: Η κατασκευή των πρώτων ημιαγωγών γερμανίου ανοίγει καινούργιους δρόμους για την ραδιοφωνία τις επικοινωνίες και την διαστημική τεχνική. Το 1957 λαμβάνεται το πρώτο ραδιοφωνία σήμα από το Σοβιετικό δορυφόρο Sputnik 1 για να ακολουθήσουν και άλλες λήψεις από διαστημοσυσκευές. Η τεχνολογική επανάσταση δείχνει να παίρνει μεγάλες διαστάσεις καθώς στα 1959 κατασκευάζεται και το πρώτο ολοκληρωμένο κύκλωμα. Την εικόνα της εξόδου στο διάστημα συμπληρώνει μέσα στην ίδια χρόνια η τοποθέτηση σε τροχιά του πρώτου τηλεπικοινωνιακού δορυφόρου Echo.

1960-1970: Η τεχνολογία πλέον έχει εξελιχθεί αρκετά ώστε οι περισσότεροι κατασκευαστές επιδιώκουν να παρουσιάσουν φορητά ραδιόφωνα και μάλιστα υψηλών επιδόσεων. Σύμφωνα με ορισμένα στοιχεία την πρώτη πενταετία σημειώνεται αύξηση της παραγωγής κατά 750%.
Μόλις το 1961 αρχίζει μια και καινούργια εποχή για την ραδιοφωνία, γεμάτη ποιοτική αναπαραγωη μουσικής και…. Ε, το καλυτερο που θα μπορούσε να συμβει, εγκρίνεται η έναρξη στερεοφωνικών εκπομπών, και όπως είναι φυσικό όλοι περιμένουν με αδημονία.
Την ίδια περίοδο κατασκευάζονται τα πρώτα ολοκληρωμένα κυκλώματα που αργότερα θα λύσουν τα χέρια στους κατασκευαστές με σοβαρές επιδιώξεις στο τομέα των ραδιοφώνων.
Οι οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες αλλάζουν συνεχώς δημιουργώντας τις προϋποθέσεις να εμφανισθούν και οι πρώτοι μεγάλοι ιδιωτικοί σταθμοί. Χαρακτηριστικά παραδείγματα απέναντι στην πανευρωπαϊκή ραδιοσοβαροφάνεια οι πλωτοί σταθμοί “Radio Atlantia” & Radio Caroline” που έτυχαν μεγάλης αποδοχής από την νεολαία. Η αρχή του τέλους για τα… κουστουμαρισμένα μικρόφωνα.

1970-1979: Ενδεικτικά τα μεγέθη για την πέρα από οποιαδήποτε προσδοκία δημοφιλία του ραδιοφώνου. Σύμφωνα με στοιχεία της FCC το 1977 στις ΗΠΑ λειτουργούσαν 205 εκατομμύρια ραδιόφωνα FM. Ένα χρόνο αργότερα διπλασιάστηκαν με 4.549 σταθμούς αν εκπέμπουν στα FM και 4.102 στα ΑΜ. Τα εξελιγμένα ηλεκτρονικά εξαρτήματα και η μοντέρνα σχεδίαση επιτρέπουν την σμίκρυνση των ραδιοφώνων παράλληλα με την βελτίωση των επιδόσεων τους. Σε κάποια μοντέλα προστίθεται και ψηφιακή ένδειξη συχνότητα.

1980-1989: Η σμίκρυνση των ηλεκτρονικών εξαρτημάτων παράλληλα με την αλματώδη βελτίωση στα χαρακτηριστικά τους δίδει την δυνατότητα στους σχεδιαστές να παρουσιάσουν το πρώτο ραδιόφωνο τσέπης σε μέγεθος πιστωτικής κάρτας.
Ο κύκλος επαναλαμβάνεται και ο ενθουσιασμός θα κτυπήσει και πάλι κόκκινο όπως σχεδόν 25 χρόνια πριν οι ακροατές απολάμβαναν οπουδήποτε έξω από το σπίτι τους το μικρό φορητό ραδιοφωνάκι. Και από δίπλα οι νέοι επιτραπέζιοι δέκτες με ψηφιακοί ένδειξη κάποτε και μικτή τις εξελιγμένα φίλτρα μέσης συχνότητας και οι φορητοί παγκόσμιου λήψεως.

1990 έως το… μέλλον: Η πλημμυρίδα της ψηφιακής τεχνολογίας συμπαρασύρει και τους μελετητές μηχανικούς. Με το ενδιαφέρον για το ραδιόφωνο να αυξάνεται συνεχώς διαβλέπουν πως είναι η κατάλληλη στιγμή για να ωηφιοποιηθούν οι εκπομπές απαλλασσόμενες έτσι από παράσιτα.
Το 1995 πραγματοποιείται με επιτυχία στον Καναδά η πρώτη πειραματική εκπομπή ψηφιακής εκπομπής τοπικής εμβέλειας. Οι προϋποθέσεις πλέον διαμορφώνονται έχουν ωριμάσει με αποτέλεσμα η πλήρως ψηφιακή εκπομπή να αναπτύσσεται σε τρία επίπεδα.
Συστηματα διανομής μέσω επίγειων εγκαταστάσεων, δορυφόρων παράλληλα και με την ιντερνετική διανομή μέσα από ενα κατακλυσμό πληροφορίας που είναι αδύνατον να αξιολογήσει κανείς πολυ περισσότερο ν αφομοιώσει.
Μένει να αποδειχθεί βέβαια ότι οι νέες ραδιοφωνικές τεχνολογίες προσφέρουν και εξ ίσου καλή ποιότητα ήχου. Και να επιβεβαιωθεί η ταπεινή μου άποψη πως αυθεντικό ραδιόφωνο παραμένει μόνον αυτό που “πιάνει” μόνον μέσω ερτζιανών και τιποτα άλλο.

Ραδιόφωνα που κέρδισαν σε προτίμηση

Μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά ραδιόφωνα που κέρδισαν την αγάπη του κοινού:
Ηδη από τα τέλη τη δεκαετίας του ’20 το Philips 2514 με κομψό κουτί και εξωτερικό μεγάφωνο για μακρά και μεσαία θεωρήθηκε ότι ήταν μια πολυ προχωρημένη σχεδίαση. Σε συνδυασμό με το ΝSF Μ3 κατασκευής του 1926 στο Hilversum αποτέλεσαν μεταξύ άλλων δυο αντιπροσωπευτικά δείγματα.
Αν και η δεκαετία του ’30 χαρακτηρίσθηκε από το οικονομικό κραχ κατασκευάστηκαν αρκετά ραδιόφωνα ίσως το μοναδικό μέσο για την γρήγορη ενημέρωση του κόσμου. Ενδεικτικά αναφέρονται τα Blaupunkt 6W69P, Mende M 156W, MS 216W & MS 205W, Nora S 3W, PHILIPS Aachen D46A, 2531, Saba S 442WLK & DWP 33.
Με τις πληγες του Β’ παγκόσμιου Πολέμου να επουλώνονται αργά ο κόσμος διεκδικεί καλύτερη ζωη, περισσότερα αγαθά ανάμεσα στα οποία και φορητά ραδιόφωνα.
Τα πρώτα μοντέλα έως και περί τα τέλη του ’50 κατασκευάζονταν από μίνι λυχνίες με αποτέλεσμα να είναι βαρεία με ογκώδεις μπαταρίες και ευπαθή. Καθε μεγάλος κατασκευαστής έσπευδε να παρουσιάσει αρκετά φορητά ή μεταφερόμενα μοντέλα στοχεύοντας στην νέα αγορά που έπαιρνε διαστάσεις.
Μέσα από αυτό το μεγάλο πλήθος αξίζει νομίζω να αναφερθούν και τα: Beoloit της B & O 600, 606 K AM 607 FM, Grundig Concertboy & Sattellit 6000, ITT Schaub Lorentz Model Golf, Normende Transita Deluxe, Galaxy MESA 4000, Saba Crop Transall, Deluxe, , Telefunken Bajazo CR 800, 101 κλπ.
Από την πλημμυρίδα στην κατασκευή φορητών που φαίνεται πως ενδιέφεραν παρά πολυ δεν εξαιρείται ούτε και η πρώην Σοβιετική Ένωση που έχει να παρουσιάσει μεγάλη σειρά συσκευών. Ενδεικτικά αναφέρονται τα : Alpinist 405, Sport 304, Selga 402 & 405, RIGA, Leningrand 002 , OEKAN 205 & 209 κλπ.

Πως μερικά τρανζιστοράκια άλλαξαν τις κοινωνικές ισορροπίες

Ποιος πιστεύει ότι ενα μικρό ηλεκτρονικό κατασκεύασμα, το ραδιοφωνάκι τσέπης τότε, το walkman αργότερα και στις μέρες μας οτιδήποτε “αλά” i-Pod δεν θα παρενοχλούσε το κοινωνικό άστατους. Ενδεχομένως πολλοί-με το φρύδι ανασηκωμένο. Οι υπόλοιποι απλώς είναι μέσα, κατάλαβαν, διείδαν στο μέλλον και αφοσιώθηκε στην δουλειά τους.
Κάποιος έπρεπε να βγάλει πρώτος το τρανζιστοράκι τσέπης για αν κερδίσει και τη δόξα. Και επειδή Αμερικανοί ανακάλυψαν τον ημιαγωγό γερμανίου είναι λογικό μια μεγάλη εταιρία όπως η Texas Instruments να κάνει το πρώτο βήμα. Βασιζόμενη στην συμφωνία με τα εργαστήρια Bell Labs παράγει ημιαγωγούς και αναζητεί κατασκευαστή ραδιοφώνου.
Μετά από μαραθώνιο συνεργασιών το Νοέμβριο του 1954 παρουσιάζεται στις ΗΠΑ το πρώτο ραδιοφωνάκι τρανζίστορ REGENCY TR-1. Τον Φεβρουάριο του 1955 η Raytheon δίδει την απάντηση της με αρκετά μεγαλύτερο το 8TP-1.
Όμως η απάντηση από την TOKYO TSUSHIN KOGYO LTD. Την σημερινή Sony δεν ειχε έλθει ακόμη. Έχοντας λάβει το δικαίωμα κατασκευής από την Western Electric αρχίζει τη αντεπίθεση της.
Εγκαινιάζει με το TR-55 συνεχίζει με τα TR-72 και ΤR-6 για να κάνει την μεγάλη επιτυχία με το TR-63 και ύστερα με το TR-610 του μισού εκατομμυρίου πωλήσεων. Το πρώτο πραγματικά φορητό ραδιοφωνάκι ήταν TR-63. Σημειώστε την ημερομηνία 1957.
(Αναδημοσίευση από το ιστολόγιο: https://cpjournalist.wordpress.com/2006/06/22/%CF%84%CE%B1%CE%BE%CE%AF%CE%B4%CE%B9-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%85%CE%BC%CE%B5%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CF%86%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CF%85/).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου