Σάββατο 17 Απριλίου 2010

Ασθενής και το ΕΣΥ - Χωρίς "μέσο" και "φακελάκι" δεν βλέπεις γιατρειά

Του ΓΙΑΝΝΗ ΛΥΒΙΑΚΗ
Δυσαρεστημένοι από τα δημόσια νοσοκομεία εμφανίζονται οι κάτοικοι της Κρήτης.Εκτιμούν ότι χωρίς «μέσο» δεν υπάρχει άμεση εξυπηρέτηση, επισημαίνουν ότι το «φακελάκι» ζει και βασιλεύει και φοβούνται να καταγγείλουν τους γιατρούς που «πορεύονται με αυτό».
Τα παραπάνω προκύπτουν από παγκρήτια έρευνα που πραγματοποιήθηκε κατά την περίοδο 15-18 Μαρτίου του 2010 υπό την εποπτεία του διευθυντή του Εργαστηρίου Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης καθηγητή Κ. Ζοπουνίδη, του διευθυντή του Εργαστηρίου Ανάλυσης Δεδομένων και Πρόβλεψης Διοίκησης του Τμήματος Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης καθηγητή Χρήστου Σκιαδά και του υποψήφιου διδάκτορα στην Ανάλυση Δεδομένων Γ.Ι. Ματαλλιωτάκη, ο οποίος έκανε την οργάνωση της έρευνας, την ανάλυση των αποτελεσμάτων και είχε την επίβλεψη συλλογής των στοιχείων.
Η σύνταξη του ερωτηματολογίου έγινε με τη συνεργασία του επεμβατικού καρδιολόγου Κων. Βαρδάκη.
Σε γενικές γραμμές οι κάτοικοι της Κρήτης εκτιμούν ότι η εξυπηρέτηση στον τομέα της δημόσιας υγείας εξαρτάται από παρέμβαση πολιτικού ή διοικητικού προσώπου, κατά το κοινώς λεγόμενο «μέσο», αφού το 73,4% των πολιτών εκτιμά ότι υπάρχει άμεση εξάρτηση μεταξύ της εξυπηρέτησης και του πολιτικού ή διοικητικού μέσου. Το 9,4% του πληθυσμού απάντησε ότι δεν υπάρχει καμία εξάρτηση και το 16,8% ότι η εξάρτηση της εξυπηρέτησης των πολιτών από το μέσο είναι μικρή.
Σε ποσοστό 83,3% πιστεύουν ότι το «φακελάκι» καθορίζει την ποιότητα των υπηρεσιών και την εξυπηρέτησή τους και μόλις το 15,7% πιστεύει ότι η ποιότητα των υπηρεσιών και η εξυπηρέτηση είναι ανεξάρτητες του σχετικού φιλοδωρήματος.
Καθοριστικό ρόλο φαίνεται να έχει το «φακελάκι», σύμφωνα με τη γνώμη των πολιτών, και στον χρόνο αναμονής μιας χειρουργικής επέμβασης, αφού σε ποσοστό 21% υποστηρίζουν ότι αν δεν καταβληθεί το σχετικό αντίτιμο δεν τους χειρουργούν αλλά εντάσσονται σε πολύμηνη λίστα αναμονής. Ενα ποσοστό της τάξης του 60,9% πιστεύει ότι επηρεάζει πολύ τον χρόνο αναμονής το φιλοδώρημα, το 9,9% ότι επηρεάζει λίγο και μόλις το 7,1% των ερωτηθέντων υποστήριξε ότι ο χρόνος αναμονής σε μια χειρουργική επέμβαση δεν σχετίζεται με το φακελάκι. Η δημοσκόπηση εξέτασε αν οι πολίτες είχαν ποτέ την εμπειρία κατά την οποία τους ζητήθηκε συγκεκριμένο ποσό από γιατρό δημόσιου νοσοκομείου προκειμένου να πραγματοποιηθεί μια χειρουργική επέμβαση. Στην ερώτηση αυτή ένας στους τέσσερις (25,1%) δήλωσε ότι είχε ανάλογη εμπειρία, ενώ ταυτόχρονα σε ποσοστό 28,2% δήλωσαν ότι τέτοιες εμπειρίες είχαν φίλοι και συγγενείς. Αντίθετη άποψη διατύπωσε το 42,8% του δείγματος.
Ο λόγος, όμως, που δεν γίνονται επώνυμες καταγγελίες, παρά την υψηλή συχνότητα τέτοιων φαινόμενων, όπως μας περιέγραψαν οι πολίτες, είναι γιατί υπάρχει ο φόβος της επόμενης μέρας του ασθενή ή συγγενούς ασθενή, σε ποσοστό 64,7%. Το 9,8% των πολιτών υποστήριξε ότι η έλλειψη καταγγελιών υφίσταται λόγω του μικρού μεγέθους του προβλήματος, ενώ υπήρξαν και αρκετοί που έδωσαν διαφορετικές απαντήσεις ή δεν απάντησαν.
Κατά τα άλλα, το 66,6% των Κρητικών λέει ότι προτιμά την εξυπηρέτηση των ιδιωτικών, ενώ μόνο το 39,9% για ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας θα απευθυνόταν σε δημόσιο νοσοκομείο. Ακόμα, αίσθηση προκαλεί η μαρτυρία πολιτών ότι έχουν υποστεί επέμβαση ή άλλη ιατρική πράξη από γιατρό δημόσιου νοσοκομείου σε χώρο εκτός του δημόσιου νοσοκομείου σε ποσοστό 15,7% οι ίδιοι και 15% κοντινά τους πρόσωπα, σύνολο δηλαδή 30,7%. Το 65,3% δήλωσε πως δεν έχει υποστεί επέμβαση ή άλλη ιατρική πράξη από γιατρό δημόσιου νοσοκομείου σε χώρο εκτός του δημόσιου νοσοκομείου και 4% δεν απάντησε στην ερώτηση.

Η ανάλυση

Από την ανάλυση των δεδομένων σημειώνεται ότι η γνώμη των πολιτών για την παροχή υπηρεσιών υγείας του συστήματος της χώρας μας έχει αρνητικό ισοζύγιο, αφού το 61,1% των πολιτών διατυπώνει αρνητική ή μάλλον αρνητική άποψη και μόλις το 35,3% εκφράζεται θετικά.
Περίπου δύο στους τρεις πολίτες (65,1%) πιστεύουν πως τα χρήματα που πληρώνουν στο ασφαλιστικό τους ταμείο για την υγειονομική τους περίθαλψη δεν αντιστοιχούν στο επίπεδο παροχών υγείας που τους εξασφαλίζεται, ενώ ικανοποιημένο από το επίπεδο παροχών υγείας φαίνεται να είναι το υπόλοιπο 34,8% του δείγματος.
Σε σχετική ερώτηση, το 41,7% των πολιτών θα επεδίωκε κατά πρώτο λόγο να πραγματοποιήσει μια δύσκολη και απαιτητική επέμβαση σε δημόσιο νοσοκομείο, το 34,3% σε ιδιωτικό και ένα ποσοστό της τάξης του 18,9% θα επεδίωκε να μεταβεί σε χώρα του εξωτερικού. Ενώ, σε αμέσως επόμενη ερώτηση, ποια περιστατικά υγείας επιλέγουν να αντιμετωπίσουν οι πολίτες στα δημόσια νοσοκομεία και ποια στα ιδιωτικά, το 78,1% του πληθυσμού απάντησε ότι επισκέπτεται τα δημόσια νοσοκομεία για οποιοδήποτε περιστατικό και τα ιδιωτικά το 21,9% των πολιτών. Για τα βαριά και απειλητικά για τη ζωή περιστατικά η έρευνα κατέδειξε ότι οι πολίτες επισκέπτονται περισσότερο και πάλι τα δημόσια νοσοκομεία σε σχέση με τα ιδιωτικά, με μειωμένα όμως ποσοστά αφού το 63% επισκέπτεται δημόσια νοσοκομεία για βαριά περιστατικά και το 37% τα ιδιωτικά νοσοκομεία. Για τα ελαφρά περιστατικά το 74,3% των πολιτών επισκέπεται τα δημόσια νοσοκομεία και τα ιδιωτικά το 25,7%.

Συγκρίσεις

Τα δύο τρίτα του δείγματος (66,6%) κρίνουν καλύτερη την εξυπηρέτησή τους στα ιδιωτικά νοσοκομεία απ' ό,τι στα δημόσια, ενώ παράλληλα υποστηρίζουν ότι η οικονομική τους επιβάρυνση σ' αυτά, σε σχέση με τις υπηρεσίες υγείας και την περίθαλψη που παρέχουν, είναι υπερβολική 14,3%, μεγάλη 25,8%, μάλλον μεγάλη 19,8%, λογική 23,3% και μικρή μόλις το 5,5% του πληθυσμού.
Οσον αφορά τη σύγκριση των δημόσιων νοσοκομείων με τα ιδιωτικά για την πληρότητα και τον σύγχρονο εξοπλισμό που διαθέτουν, οι πολίτες δηλώνουν σε ποσοστό 44,6% ότι τα δημόσια νοσοκομεία έχουν πληρέστερο και πιο σύγχρονο εξοπλισμό, ενώ υπέρ του εξοπλισμού των ιδιωτικών νοσοκομείων τάσσεται το 37,5%, ένα ποσοστό μεγέθους 17,9% φαίνεται να μη διατυπώνει άποψη για το θέμα. Ο χρόνος εξυπηρέτησης και ο συνδυασμός του επιπέδου του επιστημονικού προσωπικού, ο τρόπος προσέγγισης, οι συμβάσεις με ασφαλιστικά ταμεία, η καθαριότητα και οι κτιριακές εγκαταστάσεις αποτελούν για τους πολίτες σημαντικούς λόγους για την επιλογή της ιδιωτικής περίθαλψης παρά την πιθανή τους επιβάρυνση.

Ταλαιπωρία

Ενδιαφέρον, όμως, παρουσιάζουν και τα στοιχεία της δημοσκόπησης που αφορούν τον χρόνο αναμονής των επειγόντων περιστατικών ώσπου να εξεταστούν. Το 27% υποστηρίζει ότι περίμενε στον χώρο αναμονής για περίπου μία έως δύο ώρες, το 20,3% των περιστατικών υπολογίζει ότι είχε αναμονή από 31 λεπτά της ώρας έως μία ώρα, το 13,7% από 11 λεπτά έως μισή ώρα και μόλις ένα ποσοστό 22,6% δηλώνει ότι εξυπηρετήθηκε αμέσως.

Η συμπεριφορά

Η έρευνα επεκτάθηκε και στον βαθμό ικανοποίησης των ασθενών από τους γιατρούς και τους νοσηλευτές των δημόσιων νοσοκομείων της Κρήτης σχετικά με τη συμπεριφορά τους και την προσοχή που έδειξαν σε αυτούς. Το 45,5% του δείγματος δήλωσε ότι το διάστημα που βρίσκονταν στο νοσοκομείο ήταν δέκτες καλής συμπεριφοράς από τους γιατρούς. Αντίθετη, όμως, άποψη για τη συμπεριφορά των γιατρών διατύπωσε ένα ποσοστό ύψους 54,5%. Οσον αφορά τη συμπεριφορά του νοσηλευτικού προσωπικού σε δημόσια νοσοκομεία και ασφαλιστικούς φορείς το 49% την αξιολογεί θετικά, ενώ το 51% αρνητικά. *

Μεθοδολογία της έρευνας

Το δείγμα ήταν τυχαίο, στρωματοποιημένο και αντιπροσωπευτικό του σχετικού πληθυσμού, περιελάμβανε 1.342 νοικοκυριά της Κρήτης και επιλέχθηκε βάσει των σχετικών αναλογιών του πραγματικού πληθυσμού της απογραφής του 2001. Βασίστηκε σε δομημένο ερωτηματολόγιο και πραγματοποιήθηκαν προσωπικές τηλεφωνικές συνεντεύξεις.
Ηλικίες: από 18 ετών έως 60+
Οι τηλεφωνικές κλήσεις για τη συλλογή των στοιχείων έγιναν από φοιτητές του μαθήματος Ανάλυση Δεδομένων του Τμήματος Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης.
Για τη διεξαγωγή της έρευνας εργάστηκαν και δύο επόπτες.
(Ελευθεροτυπία - 17/4/2010)
Link: http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=152478

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου