Τετάρτη 11 Ιανουαρίου 2023

Απαράδεκτες εικόνες στον Β.Ο.Α.Κ. στο Τμήμα Κίσσαμος – Χανιά

Παραμένουν σε ρόλο… διακοσμητικό πολλές πινακίδες κυκλοφορίας στον Βόρειο Οδικό Άξονα, από την Κίσσαμο έως τα Χανιά και αντιστρόφως, καθώς είτε είναι ξεθωριασμένες και μουτζουρωμένες, είτε καλύπτονται από κλαδιά και θάμνους. Για να τις διαβάσουν οι οδηγοί πρέπει να φτάσουν ακριβώς μπροστά τους με ό,τι κινδύνους αυτό συνεπάγεται.
Το πρόβλημα αυτό έχει επισημανθεί και στο παρελθόν και δεν έχει επιλυθεί με τα κατά καιρούς κλαδέματα των θάμνων οι οποίοι ξανά… μεγαλώνουν μπροστά από τις πινακίδες η θέση των οποίων είναι ίδια. Βέβαια, οι ντόπιοι μπορεί να γνωρίζουν τους δρόμους και να προσανατολίζονται άνετα, όχι όμως και οι επισκέπτες, οι οποίοι πέρα από το GPS, διευκολύνονται μέσα από τις πινακίδες που συναντούν στο ταξίδι τους.
Χθες, κάναμε τη διαδρομή από το Καστέλι Κισσάμου έως τα Χανιά. Σε αυτή την απόσταση των 42 περίπου χιλιομέτρων, παρατηρήσαμε και φωτογραφίσαμε πινακίδες σε… μαύρα χάλια αλλά και έναν στύλο φωτισμού που… κρέμεται.
Λίγο μετά τον κόμβο για Νωπήγεια μια πινακίδα που ενημερώνει για επερχόμενη δεξιά στροφή, έχει ξεθωριάσει. Ακόμα χειρότερα, εντελώς ξεθωριασμένη είναι μια ακόμη πινακίδα που συναντάμε στη συνέχεια της διαδρομής.
Στη συνέχεια, καθώς πλησιάζουμε στην Καλυδωνία, καλυμένη είναι η μισή πινακίδα για το Φαράγγι Δελιανών και ακολουθεί μια ακόμα πινακίδα κρυμένη, πριν από αυτήν που ενημερώνει για τη διασταύρωση προς Καλυδωνία και Ασπρα Νερά που διακρίνεται καθαρά.
Παρακάτω παρατηρούμε έναν στύλο φωτισμού που έχει πάρει κλίση και είναι έτοιμος να… πέσει.
Καθώς συνεχίζουμε τη διαδρομή μας, αρκετά πριν τον κόμβο Κολυμπαρίου συναντάμε μια εντελώς μουτζουρωμένη πινακίδα στην οποία διακρίνονται τα γράμματα ΜΒΣ από τη λέξη: ΚΟΜΒΟΣ.
Λίγα χιλιόμετρα μετά και συγκεκριμένα μετά τον κόμβο Ταυρωνίτη δεν διακρίνουμε από απόσταση το τι γράφει μια άλλη πινακίδα και όταν πλησιάζουμε βλέπουμε ότι ενημερώνει για τις χιλιομετρικές αποστάσεις από Χανιά (18 χιλιόμετρα) και Ρέθυμνο (78 χιλιόμετρα).
Στη συνέχεια πλησιάζουμε στον κόμβο Πλατανιά. Δύο χιλιόμετρα πριν, η πινακίδα που παρέχει σχετική ενημέρωση είναι και αυτή σε ένα σημείο καλυμένη.
Πριν τον κόμβο Πλατανιά, μια ακόμα πινακίδα δεν φαίνεται καθαρά από απόσταση λόγω των θάμνων.
Τα προβλήματα όμως δεν σταματούν εδώ.
Τα χάλια της έχουν μια ακόμα πινακίδα λίγο πριν τον κόμβο Βαμβακόπουλου όπως και δύο ακόμη καθώς μπαίνουμε στον κόμβο Μουρνιών, που ενημερώνουν για τη στροφή αριστερά όποιον θέλει να μπει στην πόλη και την στροφή δεξιά όποιον επιθυμεί να κατευθυνθεί προς Μουρνιές.
Είναι προφανές ότι και το τμήμα αυτό του ΒΟΑΚ από Κίσσαμο έως Χανιά, παρά το γεγονός ότι έχει ορισμένες νεότερες και μεγάλες πινακίδες, χρειάζεται ουσιαστική βελτίωση οδικής σήμανσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΥΒΙΑΚΗΣ
(Χανιώτικα νέα - 11/1/2023)

Τετάρτη 4 Ιανουαρίου 2023

Χανιά: Λιγότερες δασικές πυρκαγιές το 2022, περισσότερες διασώσεις

Μείωση σημείωσαν οι υπαίθριες πυρκαγιές το 2022 στην Περιφερειακή Ενότητα Χανίων.
Συνολικά, σύμφωνα με την καταγραφή της Πυροσβεστικής, κάηκαν 19 στρέμματα χορτολιβαδικής και δασικής έκτασης ενώ σε προηγούμενες χρονιές είχαν γίνει στάχτη εκατοντάδες ή και χιλιάδες στρέμματα.
Αντίθετα, μεγάλη αύξηση παρατηρήθηκε στον αριθμό διασώσεων στα Λευκά Ορη. Συνολικά έγιναν 81 διασώσεις.
Οπως μας λέει ο διοικητής των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Νομού Χανίων, Ξενοφών Τσιλιμιγκάκης, καταγράφηκε μικρή μείωση του αριθμού των υπαίθριων πυρκαγιών αλλά η μεγάλη διαφορά αφορά τις καιόμενες εκτάσεις οι οποίες συνολικά εκτείνονται σε 19 στρέμματα.
Σύμφωνα με τον ίδιο, για την Πυροσβεστική Υπηρεσία Χανίων ήταν η καλύτερη χρονιά από το 1998, έτος κατά το οποίο η Πυροσβεστική ανέλαβε το έργο της κατάσβεσης δασικών πυρκαγιών.
Ο κ. Τσιλιμιγκάκης αποδίδει τον χαμηλό αριθμό καιόμενων εκτάσεων σε σύγκριση με προηγούμενα χρόνια, στον σχεδιασμό της Πυροσβεστικής σε επίπεδο πρόληψης και έγκαιρης επέμβασης αλλά και στην ευαισθητοποίηση του πληθυσμού.
ΟΙ ΔΙΑΣΩΣΕΙΣ
Ωστόσο, τεράστα έξαρση, όπως μας λέει, σημείωσαν οι διασώσεις στον ορεινό όγκο των Λευκών Ορέων. Σύμφωνα με τον κ. Τσιλιμιγκάκη η Πυροσβεστική επενέβη σε 81 διασώσεις, αριθμός ο οποίος καθιστά την Πυροσβεστική Χανίων, πρώτη υπηρεσία στην Ελλάδα σε διασώσεις.
Επίσης, μεγάλος αριθμός περιστατικών σημειώθηκε στον εθνικό δρυμό Σαμαριάς.
Ο κ. Τσιλιμιγκάκης σημειώνει ότι ο ορεινός όγκος είναι όμορφος αλλά και δύσβατος και έτσι η Πυροσβεστική αρκετές φορές έχει αντιμετωπίσει δύσκολες καταστάσεις προκειμένου να παρέχει βοήθεια.
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι Δήμοι προωθούν και αυτή τη μορφή τουρισμού και τώρα η Πυροσβεστική βρίσκεται σε συνεννόηση με την Περιφέρεια και τους ΟΤΑ προκειμένου να παρέχεται η ανάλογη πληροφόρηση στους περιπατητές του ορεινού όγκου, σε μια προσπάθεια πρόληψης δύσκολων καταστάσεων.
ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ
Καταλήγοντας ο κ. Τσιλιμιγκάκης στέλνει μήνυμα ευαισθητοποίησης του πληθυσμού προκειμένου να μειωθεί ακόμα περισσότερο ο αριθμός καιόμενων δασικών εκτάσεων το 2023, ει δυνατόν και να μηδενιστεί.
Παράλληλα, επισημαίνει και καλεί τους πολίτες να έχουν υπόψη τους τη δωρεάν εφαρμογή της Περιφέρειας Κρήτης για κινητά τηλέφωνα (adroid και ios) “Civil Crete Talos” η οποία είναι εξειδικευμένη για θέματα Πολιτικής Προστασίας με αρκετές δυνατότητες χρήσιμες για την ασφάλεια και την καθημερινότητα των κατοίκων και των επισκεπτών καθώς μεταξύ άλλων, μέσω της εφαρμογής αυτής μπορούν:
•Να λαμβάνουν ειδοποιήσεις για έκτακτα δελτία επικίνδυνων καιρικών φαινομένων, σεισμών ή άλλων έκτακτων γεγονότων.
•Να κάνουν χρήση του GPS και να βρίσκουν την ακριβή θέση τους πάνω στον χάρτη (συντεταγμένες, υψόμετρο και διεύθυνση).
•Να στέλνουν την θέση τους, να την αποθηκεύουν και να κρατούν ιστορικό,
•Να βλέπουν στον χάρτη όλους τους χώρους καταφυγής και συγκέντρωσης πληθυσμού.
•Με ένα κλικ πάνω στο κόκκινο κουμπί SOS να κάνουν μία κλήση στο 112 για βοήθεια.
•Να συνδεθούν εύκολα με τους ιστότοπους της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, το Εθνικό Κέντρο Βοήθειας, την Πυροσβεστική Υπηρεσία, την Ελληνική Αστυνομία, Το Λιμενικό Σώμα- Ελληνική Ακτοφυλακή, το GOV.GR, το Κέντρο Δηλητηριάσεων, τον Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας, τον Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας, κ.α..
ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΥΒΙΑΚΗΣ
(Χανιώτικα νέα - 4/1/2023)

Οι άλλοι ήρωες

Δίπλα μας ζουν και εργάζονται οι άλλοι ήρωες της καθημερινότητας. Εκείνοι που δεν γνωρίζουν από αργίες. Που μέσα στις γιορτές, ακόμη και την Πρωτοχρονιά, ήταν στα πόστα τους για να προσφέρουν σε όποιον είχε ανάγκη.
Και μεταξύ αυτών, οι διασώστες του ΕΚΑΒ αλλά και οι εργαζόμενοι στο Νοσοκομείο Χανίων. Οι γιατροί, οι νοσηλευτές και το υπόλοιπο προσωπικό.
Στο Νοσοκομείο βρέθηκα για δικό μου άνθρωπο δύο μέρες πριν την αλλαγή του χρόνου.
Και με θαυμασμό αντίκρισα γιατρούς και νοσηλευτές που κλήθηκαν να ανταποκριθούν σε πολλά περιστατικά. Και αντιμετώπισαν με ζεστασιά και χαμόγελο παππούδες και γιαγιάδες στο ιατρείο διαλογής, στα επείγοντα, στις κλινικές.
Όσοι είχαν βάρδια άλλαξαν χρόνο εντός του νοσοκομείου, μαζί με τους ασθενείς που η μοίρα το έφερε να νοσηλεύονται χρονιάρες μέρες.
Οι λειτουργοί της υγείας είναι όλο το χρόνο εκεί, κοντά στον ασθενή.
Αξίζει μια εύφημος μνεία για όλους εκείνους που πέρα από επάγγελμα, έχουν κάνει την προσφορά και την παροχή βοήθειας στον συνάνθρωπο, στάση ζωής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΥΒΙΑΚΗΣ
(Χανιώτικα νέα - 4/1/2023)

Σάββατο 24 Δεκεμβρίου 2022

Τα "'άλλα" Χριστούγεννα

Για μια ακόμη χρονιά, οι δράσεις αλληλεγγύης, λόγω των εορταστικών ημερών, δεν είναι λίγες: Χριστουγεννιάτικα παζάρια, εκδηλώσεις υπέρ ιδρυμάτων, συσσιτίων και απόρων. 
Φυσικά, είναι δράσεις σημαντικές καθώς οι άνθρωποι που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας δεν είναι λίγοι.
Οι “αόρατοι” της πόλης είναι εδώ. Βρίσκονται πίσω από τη “βιτρίνα” που θέλει τα Χανιά σύγχρονη πόλη, με τουριστική και οικονομική ανάπτυξη. Οι “αόρατοι”, ωστόσο, έχουν ανάγκη από ένα πιάτο φαΐ και μια ζεστή αγκαλιά.
Και οι γιορτές φέρνουν τη σκέψη πολλών στον αδύναμο συνάνθρωπο. Εκείνον για τον οποίο οι γιορτές δεν σημαίνουν και πολλά πράγματα. Εκείνον του οποίου η καθημερινότητα είναι πάντα ίδια.
Είναι, ωστόσο, οι γιορτές, μια αφορμή για αφύπνιση όλων μας. Γιατί, ίσως, όλους τους ανθρώπους τους χωρίζει μια… κλωστή από μια άλλη ζωή, περιθωριακή, έξω από τη “λογική”.
Πόσοι, αλήθεια, δεν έχουν χάσει περιουσίες στα χρόνια της κρίσης;
Ομως, οι γιορτές δεν αρκούν για τη στήριξη σε όσους τη χρειάζονται.
Οχι μόνο τώρα αλλά όλο τον χρόνο, βρίσκονται κοντά τους άνθρωποι που εργάζονται ή εθελοντικά παρέχουν βοήθεια σε συνανθρώπους που έχουν ανάγκη μέσα από δομές και συσσίτια. Αυτοί οι ανώνυμοι ήρωες της καθημερινότητας, οι οποίοι βρίσκονται συνεχώς στα κοινωνικά χαρακώματα όλων των μαχών: στα νοσοκομεία υπέρ των ασθενών, στους εράνους και στα στα κοινωνικά ιατρεία και φαρμακεία υπέρ απόρων, στον δρόμο υπέρ των δικαιωμάτων, κ.α.
Αυτοί οι ήρωες και αυτές οι δράσεις δείχνουν τον δρόμο προς το “εμείς”.
Και μια κοινωνία όταν ζει στο “εμείς”, φεύγοντας λίγο από το “εγώ”, γίνεται πάντα πιο όμορφη και ζεστή…
ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΥΒΙΑΚΗΣ
(Χανιώτικα νέα - 24/12/2022)

Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου 2022

Ανήλικοι, βία και υποστελέχωση υπηρεσιών

Ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις – ημερίδες έγιναν πρόσφατα στα Χανιά με θέματα που αφορούσαν την ενδοικοικογενειακή βία, θύματα της οποίας σε αρκετές περιπτώσεις είναι παιδιά.
Και ένα από τα θέματα που θα πρέπει να απασχολήσουν τους αρμόδιους, αφορά την υποστελέχωση αρμόδιων υπηρεσιών.
Χαρακτηριστικά σε μία από τις εκδηλώσεις, μίλησε η εισαγγελέας Ανηλίκων Χανίων κα Χριστίνα Δημητριάδου – Στεργιανού η οποία εξέθεσε προβληματισμό για την υποστελέχωση των υπηρεσιών σε σχέση με την πληθώρα των περιστατικών καθώς, για παράδειγμα, για όλο τον νομό υπάρχει μόνον ένας παιδοψυχίατρος (στο Κέντρο Ψυχικής Υγείας).
Και αυτό τη στιγμή που, μόνο στην Εισαγγελία Ανηλίκων Χανίων έχουν εισαχθεί σχεδόν 500 φάκελοι ανηλίκων από το 2019 έως σήμερα και μόνο το 2022 μέχρι στιγμής εισήχθησαν 65 φάκελοι.
Η Εισαγγελία Ανηλίκων παραγγέλλει κοινωνικές έρευνες, παιδοψυχιατρικές εκτιμήσεις ή πραγματογνωμοσύνες, ιατρικές ή ιατροδικαστικές πραγματογνωμοσύνες, συμβουλευτική γονέων και ανηλίκων ή τη θεραπευτική παρέμβαση στο ανήλικο μέσω συνεδρίων, παραπομπή του για αξιολόγηση στο ΚΕΔΑΣΥ, ψυχιατρικές πραγματογνωμοσύνες γονέων.
Είναι προφανές ότι η στελέχωση του Κέντρου Ψυχικής Υγείας αλλά και κάθε Υπηρεσίας που εμπλέκεται σε θέματα που αφορούν παιδιά, αποτελεί επιβεβλημένη ανάγκη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΥΒΙΑΚΗΣ
(Χανιώτικα νέα - 14/12/2022)

Σάββατο 3 Δεκεμβρίου 2022

Η πανδημία έφερε περισσότερη βία μέσα σε σπίτια στα Χανιά

Η πανδημία έφερε περισσότερη ενδοικογενειακή βία σε σπίτια στα Χανιά. Μόνο προχθές, δηλαδή σε μία ημέρα, το Γραφείο Ενδοικογενειακής Βίας της Αστυνομίας Χανίων, παρενέβη σε 5 περιστατικά, στα δύο θύματα ήταν παιδιά και στα άλλα τρία γυναίκες.
Την ίδια ώρα αυξάνονται και οι περιπτώσεις μαθητών που έχουν πέσει θύματα βίας στο οικογενειακό τους περιβάλλον με τους εκπαιδευτικούς να έχουν πλέον έναν ακόμη ρόλο: αυτόν της προστασίας των παιδιών από κακοποιητικές συμπεριφορές.
Τα παραπάνω τονίστηκαν σε χθεσινή ημερίδα που οργάνωσε η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων στο Μεγάλο Αρσενάλι με σκοπό την ενημέρωση των διευθυντών σχολικών μονάδων για τον τρόπο με τον οποίο οφείλουν να αντιδράσουν όταν αντιλαμβάνονται τέτοια περιστατικά.
Στο επίκεντρο της συνάντησης βρέθηκε και ο τρόπος διαχείρισης των προσωπικών δεδομένων των μαθητών.
Μιλώντας στα “Χ.ν,”, η προισταμένη στο Γραφείο Ενδοοικογενειακής Βίας της Αστυνομίας Χανίων, υπαστυνόμος Ελένη Βιγλάκη, σημείωσε ότι η ανάγκη λειτουργίας του συγκεκριμένου Γραφείου στα Χανιά προέκυψε επειδή υπήρχαν πάρα πολλά περιστατικά ενδοικογενειακής βίας.
«Εχουμε πάρα πολλά περιστατικά, περισσότερα από την περίοδο πριν την πανδημία. Η πανδημία έφερε την αύξηση των περιστατικών. Εμείς προσπαθούμε να παρέμβουμε σε κάθε περίπτωση για όλα αυτά τα περιστατικά. Αν μέσα σε ένα σχολείο ένας μαθητής βρει κάποιον δάσκαλο και του πει ότι περνάει κακοποίηση μέσα στο σπίτι του, οι δάσκαλοι και οι διευθυντές είναι υποχρεωμένοι βάσει του νόμου, να συντάξουν μια αναφορά και να μας ενημερώσουν ότι το συγκεκριμένο παιδί είναι θύμα κακοποίησης, οπότε κινητοποιούμαστε άμεσα και σχηματίζουμε δικογραφία».
Σύμφωνα με την ίδια, μόνο την Πέμπτη, «είχαμε πολλά περιστατικά συγκριτικά με το μήνα. Είχαμε γύρω στα 5 περιστατικά σε μία ημέρα, τα δύο με θύματα παιδιά και στα άλλα τρία βία από τον σύζυγο στη σύζυγο και τα παιδιά ήταν μέσα στο σπίτι και έβλεπαν τη βία».
Η συντονίστρια εκπαιδευτικού έργου της 2ης εκπαιδευτικής περιφέρειας και υπεύθυνη για 40 σχολικές μονάδες στην περιφερειακή ενότητα Χανίων, Χαρά Ανδρεάδου, ανέφερε ότι η συνάντηση είχε σκοπό την ενημέρωση των διευθυντών σχολικών μονάδων του νομού ενώ εξήγησε ότι έχουν εμφανιστεί, κυρίως μετά την πανδημία, πολλές προβληματιικές καταστάσεις στα σχολεία.
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ
Η συντονίστρια εκπαιδευτικός, Αθηνά Ντούλια τόνισε ότι «ειδικά τον τελευταίο χρόνο παρατηρούνται φαινόμενα και συμπεριφορές που πραγματικά μας προβληματίζουν. Συμπεριφορές παιδιών που ήταν ανοίκιες για εμάς τα προηγούμενα χρόνια. Είναι απαραίτητο να είμαστε ενημερωμένοι για το που θα απευθυνθούμε για να υποστηρίξουμε το παιδί».
Η κα Ντούλια εξήγησε ότι στα σχολεία έχουν παρουσιαστεί αρκετά προβλήματα, προβλήματα που απορρέουν από διαζύγια, από ενδοοικογενειακή βία, προβλήματα και κακοποιήσεις αρκετές, βίαιες συμπεριφορές. «Σε αυτό έχει συντείνει και η πανδημία διότι στο διάστημα του εγκλεισμού τα παιδιά φαίνεται ότι έχασαν τις κοινωνικές τους δεξιότητες και για αυτό τα σχολεία έχουν αναλάβει έναν επιπρόσθετο ρόλο να καλλιεργήσουν από την αρχή αυτές τις κοινωνικές δεξιότητες».
Η διευθύντρια της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανών, Πόπη Κασσωτάκη Ψαρουδάκη, σημείωσε ότι «τη φετινή σχολική χρονιά έχουμε κάνει ένα πολύ δομημένο και συγκροτημένο πρόγραμμα αλληλεπίδρασης, ενημέρωσης και επικοινωνίας με τις σχολικές μας μονάδες, με τους διευθυντές κυρίως, για να βελτιώσουμε ποιοτικά τις σχέσεις ανάμεσα στο σχολείο και την οικογένεια».
ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ
Η υπεύθυνη της ομάδας προστασίας προσωπικών δεδομένων του Δικηγορικού Συλλόγου Χανίων, Μαριάννα Ψαρουδάκη, σημείωσε ότι «είναι πάρα πολύ σημαντικό να γνωρίζουν οι εκπαιδευτικοί, οι διευθυντές των σχολικών μονάδων, με ποιον τρόπο πρέπει να γίνεται η σύννομα των προσωπικών δεδομένων τα οποία διαχειρίζονται καθώς η κάθε σχολική μονάδα αποτελεί υπεύθυνο επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που επεξεργάζεται. Πλέον, ο γενικός κανονισμός είναι σαφής και είναι αυστηρός».
Το μέλος του Δικηγορικού Συλλόγου και της ομάδας έργου για την προστασία προσωπικών δεδομένων των μελών του, Στέλλα Μπατάκη, υπογράμμισε ότι από τον διάλογο με τους εκπαιδευτικούς, διαφάνηκε ότι «έχουν ενημέρωση, κάνουν ό,τι μπορούν ώστε να επεξεργάζονται με νόμιμο τρόπο τα προσωπικά δεδομένα των παιδιών στα σχολεία στα οποία είναι υπεύθυνοι. Επίσης τους προβληματίζει η επεξεργασία των δεδομένων από εξωσχολικούς, δηλαδή από γονείς και συγγενείς των παιδιών που έρχονται στο σχολείο, είτε στο πλαίσιο κάποιας εκδήλωσης, είτε για να παραλάβουν τα παιδιά. Θα πρέπει οι γονείς και οι συγγενείς και όσοι έχουν τα παιδιά στο σχολείο, να είναι οι ίδιοι πρώτα απ’ όλα πολύ υπεύθυνοι όσον αφορά την επεξεργασία των δεδομένων των παιδιών. Η νομοθεσία είναι πολύ αυστηρή».
Ο υποψήφιος διδάκτορας στο Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, τεχνικός υπεύθυνος της ομάδας του Δικηγορικού Συλλόγου σε θέματα προστασίας προσωπικών δεδομένων, Νίκος Μπολανάκης, σημείωσε ότι οι εκπαιδευτικοί έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για ενημέρωση.
Η αντιδήμαρχος Χανίων, Ελένη Ζερβουδάκη υπογράμμισε ότι υπάρχει σύμπραξη όλων των κοινωνικών λειτουργών των υπηρεσιών του Δήμου, οι οποίοι «ερευνούν τα όποια περιστατικά τους έρθουν και από εκεί και πέρα, ανάλογα την περίπτωση γίνεται η διασύνδεση με τους αρμόδιους φορείς».
Στο ρόλο του εισαγγελέα ανηλίκων και στα βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν σε περιπτώσεις βίας με θύματα ανηλίκους, αναφέρθηκε η Εισαγγελέας Ανηλίκων Χανίων, Χριστίνα Δημητριάδου – Στεργιανού.
(Χανιώτικα νέα - 3/12/2022)

Δευτέρα 17 Οκτωβρίου 2022

Φαύλος κύκλος

Σε φαύλο κύκλο εξελίσσεται το ενεργειακό πρόβλημα. Οι τιμές στο ηλεκτρικό ρεύμα αυξάνονται λόγω (και) της εξάρτησης της Ελλάδας από το φυσικό αέριο και το κράτος με επιδοτήσεις καλύπτει τις αυξήσεις για να μειωθεί η επιβάρυνση των καταναλωτών.
Ωστόσο, οι τιμές παραμένουν στα ύψη. Οι λογαριασμοί είναι “φουσκωμένοι” σε πολλά νοικοκυριά και αν μειωθεί η επιδότηση θα είναι ακόμη πιο “φουσκωμένοι”.
Το ρεύμα αποτελεί πλέον χρηματιστηριακό προϊόν. Το ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας ξεκίνησε το 2018 και συνεχίζεται σήμερα.
Το ζήτημα, ωστόσο, είναι να μειωθούν οι τιμές, να σταματήσει κερδοσκοπία και να ομαλοποιηθεί η κατάσταση. Και προς αυτή την κατεύθυνση, στην ενδιαφέρουσα εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή στο ΤΕΕ Χανίων τονίστηκε η ανάγκη κρατικών παρεμβάσεων. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε επισημάνσεις της ηλεκτρολόγου μηχανικού, μέλους του Δ.Σ. του Συλλόγου Διπλωματούχων Μηχανικών Ομίλου Δ.Ε.Η./ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ & ΔΙΚΤΥΩΝ, Παναγιώτας Σταθά, που είπε, μεταξύ άλλων, ότι «η Γαλλία δηλώνει ότι κρατικοποιεί την EDF για να ελέγξει την αγορά ενέργειας και η Γερμανία την Uniper», «η ενεργειακή πολιτική της Ευρώπης έχει πραγματικά αποτύχει» «θα πρέπει να δούμε πολύ σοβαρά πώς η εξάρτησή μας από το φυσικό αέριο θα είναι η λιγότερο δυνατή» και «οι επιδοτήσεις δεν είναι η λύση αυτή καθ’ αυτή, είναι ανακούφιση. Το πρόβλημα θα συνεχίσει να ανακυκλώνεται. Θέλει άλλη ενεργειακή πολιτική για τη χώρα. Χωρίς Χρηματιστήριο Ενέργειας».
Επιτέλους, επιβάλλεται η ανάγκη μέτρων για να βγει, όσο γίνεται, η Ελλάδα από αυτόν τον φαύλο κύκλο που προκαλεί αβεβαιότητα και ανησυχία στον κόσμο.
Γ. ΛΥΒ.
(Χανιώτικα νέα - 17/10/2022)

Η Κρήτη μετρά τις πληγές της

Για μια ακόμη φορά η Κρήτη μετρά τις πληγές της από τα έντονα καιρικά φαινόμενα. Αυτή τη φορά επλήγη η Ανατολική Κρήτη.
Ο απολογισμός θλιβερός. Δύο νεκροί και καταστροφές.
Και, όπως πάντα, μετά τις καταστροφές ακολουθούν αυτοψίες, αποζημιώσεις, αποκαταστάσεις ζημιών.
Αυτό, όμως, που πρωτίστως επιβάλλεται είναι η πρόληψη. Και πρόληψη σημαίνει ουσιαστικά αντιπλημμυρικά έργα. Παντού.
Αυτό δεν σημαίνει ότι υπάρχει απόλυτη θωράκιση με τα όποια έργα καθώς η μανία της φύσης είναι απρόβλεπτη. Όμως, οπωσδήποτε θα υπάρχει η μέγιστη δυνατή προστασία ανθρώπων και περιουσιών.
Επίσης, έχει σημασία η επανεξέταση του μοντέλου ανάπτυξης της Κρήτης. Ανάπτυξης μεν αλλά με σεβασμό στο περιβάλλον και προστασία του νησιού από πλημμύρες και καταστροφές.
Και ακόμη: Αναγκαία είναι η άμεση αποκατάσταση των καταστροφών. Και όχι μετά από χρόνια μέσα στα οποία μπορεί να προκύψουν νέα προβλήματα.
Γιατί το σημειώνουμε αυτό;
Μα, έχουμε το παράδειγμα των καταστροφών στην ενδοχώρα των Χανίων από τη θεομηνία του 2019.
Ακόμα δεν υπάρχει πλήρης αποκατάσταση. Κι ας έχουν περάσει τρία χρόνια!
Πριν λίγες μέρες και συγκεκριμένα στις 10 Οκτωβρίου ο Δήμος Πλατανιά ανακοίνωσε ότι μετά την ολοκλήρωση των απαραίτητων Μελετών, Εγκρίσεων και Ελέγχων, έχει ξεκινήσει η 2η φάση αποκατάστασης καταστροφών στο οδικό δίκτυο του Δήμου Πλατανια από τη μεγάλη θεομηνία του 2019, έχουν εγκατασταθεί οι εργολάβοι και εκτελούν εξειδικευμένα έργα όπως τοποθέτηση πασσάλων, αγκιρίων, συρματόσακων. Επίσης ανακοίνωσε ότι έργα εκτελούνται και στην Κοινότητα Λάκκων εντός του οικισμού, καθώς και στον οδικό άξονα Ορθούνι – Καράνου ο οποίος παραμένει σε τμήμα του κλειστός.
Γ. ΛΥΒ.
(Χανιώτικα νέα - 17/10/2022)

Δευτέρα 26 Σεπτεμβρίου 2022

Αναπολώντας τα Χανιά του τότε

Μέσα σε αυτά που είναι κυρίαρχα στην εποχή μας, είναι οι αλλαγές… Κάθε πόλη, κάθε Δήμος, θέλει να αφήσει το δικό του “στίγμα” μέσα από αναπλάσεις και διάφορα έργα.
Όχι ότι οι αναπλάσεις δεν πρέπει να γίνονται.
Ομως, οι αλλαγές δεν είναι πάντα και απαραίτητα θετικές.
Μια τέτοια αλλαγή ήταν πριν αρκετά χρόνια, η αντικατάσταση των αλμυρικιών από φοίνικες.
Αυτή η υπόθεση με τους φοίνικες της πλατείας Δικαστηρίων, τους τελευταίους μετά από εκείνους του Κουμ Καπί, όπως καταγράφηκε στα “Χανιωτικα νέα” το Σάββατο, θυμίζει ιστορίες από τα Χανιά μιας άλλης εποχής.
Ήταν και τότε τα Χανιά, τουριστικός προορισμός, αλλά δεν είχε ξεκινήσει η προσπάθεια (μετα)μοντερνισμού τους. Είχαν και τότε τα Χανιά προβλήματα, αλλά διαφορετικά από τα σημερινά.
Ήταν μια εποχή μέσα στην οποία τα Χανιά δεν είχαν γίνει μόνο τουριστικός προορισμός αλλά επιλογή μόνιμου τόπου κατοικίας για αρκετούς ανθρώπους, Ελληνες και ξένους, που τα επισκέφτηκαν και τα αγάπησαν.
Το ενετικό λιμάνι και η παλιά πόλη τους είχαν γοητεύσει. Και όχι λίγοι, αγόρασαν σπίτι και μετακόμισαν εδώ. Έφτιαξαν μικρές επιχειρήσεις και μαγαζιά που άφησαν την δική τους ταυτότητα.
Τότε ακόμη το παλιό λιμάνι ήταν (όπως και σήμερα) προορισμός κοσμοπολίτικος αλλά και… ροκ.
Η δυτική πλευρά κοντά στο Φιρκά, όπου υπάρχει μέχρι και σήμερα η “Γωνιά των Αγγέλων”, αναλλοίωτη από τη μέρα που τη δημιούργησε ο Άγγελος, ήταν “στέκι” για όλη την ανήσυχη νεολαία της πόλης. Στο Φιρκά είχαν πραγματοποιηθεί μερικές από τις πιο καλές ροκ συναυλίες από συγκροτήματα όπως οι “Τρύπες”, τα “Ξύλινα Σπαθιά”, οι “Horror Vacui”, κ.α.
Στα πίσω στενά είχαν γίνει και άλλα στέκια, μικρά και όμορφα.
Υπήρχαν φυσικά οι ταβερνούλες και τα εστιατόρια.
Η πλατεία της Σπλάντζιας είχε δύο καφενεία και ήταν στέκι για τους κατοίκους της περιοχής.
Στον απόηχο της εποχής των “γιασεμιών” τα Χανιά είχαν κερδίσει μια θέση στην καρδιά όλων.
Σήμερα, η πόλη εξακολουθεί να αποτελεί δημοφιλή προορισμό και μακάρι να συνεχίσει.
Όμως, οι δρόμοι δεν είναι πια ίδιοι. Μονοκατοικίες και σπίτια παλιά, έδωσαν τη θέση τους σε πολυκατοικίες και “μοντέρνα” συγκροτήματα. Από τις φωτεινές εξαιρέσεις τα στενά της παλιάς πόλης αλλά και η οδός Νεάρχου που εξακολουθούν να γοητεύουν.
Τώρα, είμαστε και σε αναμονή για να δούμε πώς θα διαμορφωθεί η Δημοτική Αγορά και ο Δημοτικός Κήπος που αναπλάθονται.
Όμως, αναπολούμε, ενίοτε και τα Χανιά περασμένων δεκαετιών.
Και ελπίζουμε τα Χανιά του μέλλοντος, έτσι όπως διαμορφώνεται η πόλη, να έχουν “χρώμα” από την αίγλη του παρελθόντος.
Και οι όποιες αλλαγές να είναι προς αυτή την κατεύθυνση.
Γιατί, όχι λίγες φορές, ακούγοντας τη λέξη “ανάπτυξη”, τρομάζουμε και όχι άδικα.
Και θυμόμαστε τους στίχους του σπουδαίου Χανιώτη ποιητή, Γιώργη Μανουσάκη:
«Σιγά κι αθόρυβα γλιστρά και φεύγει η πόλη.
Εκείνοι που την κατοικούσαν στρέψαν
οριστικά την όψη προς το Μέγα Σκότος.
Στη θέση της ορθώθηκε μια πόλη σκληρή
κι αγέλαστη, ύπουλη και φαντασμένη.
Σε ξένη πόλη σέρνω τώρα τη ζωή μου».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΥΒΙΑΚΗΣ
(Χανιώτικα νέα - 26/9/2022)

Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου 2022

“Ξέχασαν” τη μνήμη του Μάνου Κατράκη

Πριν από λίγες μέρες ήταν η επέτειος του θανάτου του κορυφαίου Χανιώτη ηθοποιού Μάνου Κατράκη.
Ο Μάνος Κατράκης ο οποίος καταγόταν από την Κίσσαμο, έφυγε από τη ζωή στις 2 Σεπτεμβρίου 1984. Ομως, τα Χανιά δεν τιμούν τη μνήμη του, όπως θα όφειλαν.
Από τους δημόσιους φορείς – Δήμους, ούτε μία αναφορά δεν είδαμε στη μνήμη του Μάνου Κατράκη. Πολύ περισσότερο δεν θυμόμαστε τα τελευταία χρόνια στα Χανιά κάποια εκδήλωση στη μνήμη του σπουδαίου θιασάρχη. Με εξαίρεση τη γεννέτειρά του, την Κίσσαμο, όπου το 2018 είχε πραγματοποιηθεί ονοματοδοσία πλατείας στο “Τσατσαρωνάκειο Πολυκέντρο” σε “Μάνος Κατράκης” ενώ σε κεντρική πλατεία του Καστελίου έχει τοποθετηθεί προτομή του σπουδαίου θιασάρχη και έχουν γίνει εκδηλώσεις.
Με εξαίρεση, επίσης, τον αείμνηστο Μανώλη Πουλή, που είχε τιμήσει τη μνήμη του μεγάλου ηθοποιού δίδοντας το όνομά του στο χώρο που δημιούργησε στη Χρυσή Ακτή (αίθουσα: “Μάνος Κατράκης”).
Ομως, δεν θα έπρεπε ο Δήμος Χανίων αλλά και ευρύτερα οι Δήμοι του Νομού και οι δημόσιοι φορείς πολιτισμού του να μη ξεχνούν τη μνήμη του Μάνου Κατράκη;
Γ. ΛΥΒ.
(Χανιώτικα νέα - 14/9/2022)