Δευτέρα 27 Απριλίου 2020

Και μετά την Πανδημία τι;

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΟΚΚΙΝΑΚΟΥ
«Χαμήλωσαν τα αρχέτυπα του πρωτου Ιερού χρόνου. 
Από φόβο μην καταστούν άχρηστα από του κάθε καιρού το φως». 
Μαρία Ευθυμουλη.

Υπάρχουν πολλοί τρόποι να σημασιοδοτησει κανείς τον Κόσμο. Από την εποχή του homo sapiens μέχρι σήμερα. Από την εποχή του μύθου και της μυθικής αφήγησης ως συνεκτικού ιστού για τη ζωή, που χωρίς αφηρημένες έννοιες  εξήγησε τον Κόσμο, από τη φιλοσοφία η και την Θεολογία ως κλειστου φιλοσοφικού συστήματος, μέχρι τις μέρες μας όπου την πρωτοπορία την έχει η επιστήμη.
Και από τις Επιστήμες κυρίως οι Επιστήμες της πληροφορίας, της γενετικής, της ανάλυσης των μεγάλων δεδομένων και της τεχνητής νοημοσύνης.
Ενας καινούριος κόσμος ανατέλλει. Και ένα καινούριο άνθρωποείδωλο  άρχιζει να διαφαίνεται.
Η ανθρωπότητα έζησε χιλιάδες χρόνια της ιστορικής της ζωής με τον μυθικό τρόπο σημασιοδότησης του κόσμου και μέσω αυτού διατύπωσε τα πιο βαθιά και αγωνιώδη, μεγάλα ερωτήματα. Τις πιο αρχετυπικες ανησυχίες για την καταγωγή και το πεπρωμένο της.
Αλλά και μέσω της εννοιακης σκέψης των φιλοσοφικών ρευμάτων και της θεολογίας, ψηλάφησε πλευρές του γνωστου και του αγνώστου, πλευρές του γνώσιμου και του μη γνώσιμου. Σήμερα οι φιλοσοφικές έννοιες θεωρούνται  γενικολογίες και βερμπαλιστικος λόγος ο δε θεολογικός λόγος  αποτυπώνεται στην εικόνα των αρχιερέων στα Ιεροσόλυμα να δίδουν το Άγιο Φως φορώντας μάσκα.
Σήμερα ακόμα και ο ιατρο φιλοσοφικός λόγος του Τσιόδρα που συγκινεί, στηρίζεται στα “μεταδεδομένα” και στους  επιστήμονες της ψηφιακής επιτήρησης.  Στα μαθηματικά μοντέλα προβλεψης  και στις Επιστήμες των υπολογιστών.
Ο κορωνοιός θα φύγει. Αλλά τι θα μείνει;
Οταν λέμε κανονικότητα μετά τον κορωνοιό τι ακριβώς εννοούμε; Η πανδημία του covid-19 υπήρξε αποκαλυπτική ως προς την ποιότητα και τις ικανότητες των “μεγάλων” ηγετών
Ο ανεκδιήγητος Tραμπ μας είπε να πίνουμε Χλωρίνη για να αντιμετωπίσουμε τον Κορωνοιό!! Και το είπε παρουσία διάσημων  γιατρών των οποίων η σιωπή  υπήρξε εξίσου αποκαλυπτική.
Μία πλειάδα και Ελλήνων γιατρών που ζουν και εργάζονται στην Αμερική, όταν ερωτώνται για τον πρόεδρο και τις απόψεις του , αλλάζουν τεχνηέντως κουβέντα.
Η καριέρα βλέπεις …
Να βρούμε μία κατάσταση ισορροπίας, λέει, μεταξύ των ανθρώπων που πεθαίνουν και της ανάπτυξης της οικονομίας! Αναρωτιέται κανείς τι είναι ο κυνισμός;
Τα αδιέξοδα της καταστροφής του περιβάλλοντος είναι ήδη ορατά .
Αλλά εδώ δεν είναι μόνο  οι οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις.
Μία κοινωνία ψηφιακής επιτήρησης, ένα ψηφιακό καθεστώς όπου κάθε κλικ κάθε πολίτη θα τον  σκανάρει ακόμα πιο καθαρά, μία κοινωνία δικην  ψηφιακού μοντέλου στρατοπέδου, θα κάνει τον Όργουελ ξεπερασμένο.
Η ανάλυση των μεγάλων δεδομένων, η τεχνητή νοημοσύνη  και οι μεγάλοι αλγόριθμοι θα μας διαμορφώσουν έτσι  πού να “θέλουμε “ότι θέλουν, να “σκεπτόμαστε” ότι  σκέφτονται και να ζούμε “ελεύθεροι “κατά τη δική τους βούληση, χωρίς να έχουμε ενημερότητα για αυτό.
Και αν σε μερικούς φαίνονται κάπως μακρινά αυτά κάπου αλλού ήδη πραγματοποιούνται. Λέει ο νοτιοκορεάτης φιλόσοφος χαν σε ένα πρόσφατο άρθρο του.
Η αλληλεγγύη που οριοθετείται στην τήρηση των αμοιβαίων αποστάσεων ασφαλείας δεν είναι μία αλληλεγγύη που θα μας επιτρέψει να ονειρευόμαστε μία διαφορετική, πιο δίκαιη και πιο ειρηνική κοινωνία. Ας ελπίσουμε ότι μετά τον ιο θα ακολουθήσει  η ανθρώπινη επανάσταση.
Αν δεν αντιταξουμε  την αναζήτηση της πραγματικής ζωής στον αγώνα για απλή επιβίωση, η ύπαρξή μας μετά την επιδημία  θα είναι ακόμα πιο διαταραγμένη σε σχέση  με αυτήν πριν από την κρίση.
Στη συνέχεια θα αρχίσουμε να μοιάζουμε με αυτόν τον ίδιο τον ιό.
Σαν αυτούς τους ζωντανούς – νεκρούς, που πολλαπλασιάζονται, πολλαπλασιάζονται και επιβιώνουν.
Επιβιώνουν χωρίς να ζουν.
(Χανιώτικα νέα - 27/4/2020)
Link: http://www.haniotika-nea.gr/kai-meta-tin-pandimia-ti/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου